دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند

پربازدید ترین کانال تبلیغات و برند

“تحمل نقد نشانه بارز فرهنگ است. حتی حقیقت هم نیازمند نقد است نه ستایش.”

نیچه
بزرگان بازاریابی ایران - امیرحسین نوریان
رسانه تبلیغات - مجری تبلیغات0
از بی پروایی و جسارت تا طغیان / گفتگوی فرصت امروز با آنا جلوه، عضو هیات تحریریه دنیای تبلیغات در باره پرسونال برند نوید محمدزاده
دنیای تبلیغات- امیر کاکایی کارشناس روزنامه فرصت امروز، گفتگویی داشته با آنا جلوه درباره پرسونال برند نوید محمدزاده . متن این گفتگو را می خوانیم:  

اگر تا چند سال پیش بینندگان تئاتر با بازیگری نوید محمد زاده آشنا بودند، با به نمایش درآمدن فیلم های ناهید، ابد و یک روز و لانتوری بسیاری از مخاطبان ایرانی و سینمارو نیز با این سلبریتی جوان و نوع بازیگری اش آشنا شده اند. بازیگری که با نوع پوشش ساختارشکنانه اش در مراسم های مختلف، در تلاش است برای نامش تداعیاتی مانند بی پروایی، طغیان و حتی عصیان را ایجاد کند.

به عقیده برخی کارشناسان برند، جسارت، DNA برند شخصی نوید محمد زاده است و او در اینستاگرام که یکی از نقاط تماس این بازیگر با مخاطبان ایرانی است، استراتژی Niche Market  را هم راستا با DNA برندش اتخاذ کرده است. اینکه نوید محمد زاده چه گروه مخاطبانی را نشانه گرفته است و چگونه با این مخاطبان ارتباط برقرار می کند، بهانه ای شد تا «فرصت امروز» به سراغ آنا جلوه، مشاور برندینگ و تبلیغات برود.

آنا جلوه در گفت و گو با «فرصت امروز» می گوید: نوید محمد زاده پتانسیل این را دارد که به عنوان یکی از حرفه ای ترین برندهای شخصی در حوزه بازیگری خود را جایگاه سازی کند. بدون  هیچ شکی او تمام تکنیک ها و تاکتیک های برند شدن را می داند و آن را موبه مو برنامه ریزی و اجرا می کند.

در نخستین تعاریف مدیریت برند، چه در حوزه شخصی و چه در مورد محصول و سرویس، می دانیم برند مجموعه ای از عشق و نفرت در بستری از آگاهی است. وقتی آگاهی از برند به وجود آمد، در گام های بعدی، صاحبان برند با ایجاد تصویر و شخصیتی مشخص از برند در ذهن مخاطبان آنها را علاقه مند و مجذوب برند می کنند.

در این مسیر این توجه و علاقه  مخاطبان به برند در گروه دیگری که قطعا مخاطب برند نیستند، به عدم علاقه و بعضا نفرت تبدیل می شود، نوید محمد زاده این موضوع را خوب می داند و به این احساسات شدید، هوشمندانه دامن می زند.

اقدامات ساختار شکنانه

او ادامه می دهد: آگاهی عمومی از برند شخصی نوید محمدزاده، با پخش تصاویری با کپشن های به شدت تند در مورد پوشش او در جشنواره  فجر و کن شروع شد. اگر پیش از این کسی از فعالیت نسبتا طولانی او در تئاتر بی خبر بود و نام او برای گروه کمتر تخصصی سینما رو آشنا نبود، این پوشش و عکس ها و خبرهای بعدی، آنچه او از سال 87 در مسیر به شهرت رسیدن را نتوانسته بود انجام دهد، یک شبه به نتیجه رساند.

نوید محمد زاده دوست دارد برای نامش تداعیاتی مانند بی پروایی، طغیان و حتی عصیان را ایجاد کند و برای رسیدن به این تداعیات از هیچ کاری ابایی ندارد. او در این مسیر می رود با شلوار به قول خودش توریستی اش در کنار چهره  به شدت موجه پژمان بازغی دریکی از معتبرترین اتفاقات سینمای جهان می ایستد و درحالی که این همه تفاوت و ساختارشکنی را به رخ می کشد، خودش را به بیننده تاکید می کند!

سناریوی  نوشته شده در فعالیت های ارتباطاتی برند

این مشاور برندینگ بیان می کند: کافی است چند بار فیلم اعلان نام برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را ببیند، تمامی اکت، کنش و واکنش نوید محمد زاده از لحظه   اعلام نامش تا رفتن روی صحنه و گرفتن جایزه و سخنرانی نکردنش، گویی اجرای دقیقی از سناریوی نوشته شده فعالیت های ارتباطی برندش است.

او این بازار را به خوبی رصد کرده است، تئاتر و سینما و ویژگی هایش را خوب می شناسد و از همکاران و هم بازی هایش تا منتقدان و تماشاچی های کارهایش را به دقت آنالیز کرده است.

او حتی جاهای خالی این مارکت را نشانه گذاری کرده و برای خودش در حال تدوین و تهیه یک تمایز رقابتی است. قطعا پیش از او یا حتی همزمان با او، استعدادهای سینمایی در ایران به ظهور رسیده اند اما با بررسی المان های بصری و غیر بصری نوید محمد زاده، گزینه های مشابه محدودی را می توان در این موضوع لیست کرد، البته او اکنون در بهترین زمان و مکان زندگی می کند، چون جایزه های تمام نشدنی ابد و یک روز برای او مثل سرچشمه ای از محتواست که انگار کافی است او دست هایش را دراز کند و یک خبر از دستاوردهای جدید آن به مخاطب جایزه دوست ایرانی نشان دهد.

جسارت در DNA برند

جلوه خاطرنشان می کند: لانتوری درست شبیه خود نوید محمد زاده پر از عشق و نفرت و سرشار از جنجال است. لانتوری و محمد زاده دست در دست هم گویی قصد دارند صفت جسارت را به نام خود ثبت کنند، باتوجه به این موضوع، جسارت DNA برند نوید محمد زاده است؛ جسارتی که باعث می شود تمایل عمومی به پیگیری اخبار مربوط به او هر روز زیادتر شود و در همان زمان، شکاف بین طرفداران و منتقدان او بیشتر شود؛ البته در این راه نوید محمد زاده از تمامی ابزاری که در اختیار دارد، برای عمیق تر کردن این شکاف استفاده می کند. از طرفی جسارت در تمامی لایه های پرسونال برند نوید محمدزاده، نمود پیدا کرده و پوشش نوید محمد زاده علاوه بر اینکه در گام اول او را به شهرت رساند، امروزه المانی شده است که باعث ایجاد تمایز بصری او در جمع همکارانش می شود و تا حدی وسواس گونه مخاطبانش را نسبت به آن حساس کرده است.

او بعد از اینکه این سبک پوشش را به نام خود ثبت کرد، در اقدامی زیرکانه کمی نمک و فلفل پوشش خود را تعدیل کرد، به طوری که حضور او در میان طرفدارانش با پوششی آشناتر به چشم مردم اتفاق افتاد. از طرفی او می دانست قرار نیست نوید محمد زاده خود را به عنوان نماینده مد و فشن در ذهن مخاطب تثبیت کند.

این مشاور تبلیغات اظهار می کند: نوید محمد زاده در راستای برنامه های مخاطب شناسی اش، در جشن حافظ روی سن در کنار فرهاد اصلانی به کرد بودنش دوباره تاکید می کند؛ این پسر زیرک ِ بازیگر از هیچ موقعیتی برای افزایش اعتبار برندش نمی گذرد. نوید محمد زاده علاوه بر شناخت سبک زندگی مخاطبانش و تحت تاثیر قرار دادن آنها، به لحاظ دموگرافیکی هم مخاطبانش را تحلیل می کند.

او حتی می گذارد طرفدارانش از طریق هم ماهی بودن با ماه تولد او، بر میزان وفاداری شان افزوده شود. از طرفی یک جمله ساده  «من یه ببر کورد فروردینیم!» یا «هه ر بژی کورد» در اینستاگرام  او تا اندازه زیادی براساس Niche Market  طراحی شده و درعین حال به شدت هم راستا با DNA برند محمد  زاده است. به صورت کلی نوید محمد زاده در صفحه رسمی اش در اینستاگرام با آوردن این جمله در پروفایلش، تکلیف خیلی چیزها را در مورد پرسونال  برند خود مشخص کرده است.

ببر جسور معترض

او می افزاید: او ببر جسوری است که بی پروا ساختارهای محافظه کارانه و بعضا محدودکننده  صنعت سینما را می شکند، این جوان کرد و به شدت جاه طلب با تکیه بر توانمندی های بازیگری اش مشخصا در حوزه تئاتر حتی یک لحظه هم دست از جذب مخاطب و بازی با احساسات او برنمی دارد. از طرفی میمیک صورت، کنش و واکنش او وقتی در پیش چشم طرفدارانش ظاهر می شود، پرسونال برندش را روی بستری از بازی با مخاطب تقویت می کند.

نوید محمد زاده حتی لحن برندش را هم طراحی کرده است و او صدایش اعتراض است؛ هرچند «من عصبانی نیستم» او اکران نشد اما شاید مجموعه  اعتراض های او به عدم دریافت سیمرغش برای آن نقش و پس ازآن عدم اکران فیلم، بیشتر از اتفاق افتادنش برای او شهرت و حتی محبوبیت آورد. در این میان او به لغو کنسرت ها معترض است و گلایه هایی به دولت حسن روحانی دارد و با همین لحن در پی پاسخ جامعه  پزشکان برای مرگ عباس کیارستمی، معترض بود.

در کنار این اعتراض ها، او به روشنی علاقه خود را به ورزش نشان می دهد و به خوبی می داند کانسپت یک هنرمند ورزشکار یا ورزش دوست علاوه بر اینکه میزان محبوبیت او را بیشتر می کند، خدشه های احتمالی را که ممکن است نقش های منفی  بر چهره اش بگذارد، پاک می کند. او در مسیر حمایت از ورزش و ورزشکاران هم همان لحن اعتراض گونه را حفظ می کند.

ادای احترام به پیشکسوتان

جلوه تاکید می کند: نوید محمد زاده به طرز باورنکردنی سبک زندگی مخاطبش را می شناسد و رفتار او را تحلیل می کند و برای نیازهای عاطفی او برنامه های مشخصی دارد. این ببر مغرور و جاه طلب دقیقا می داند کجا باید تواضع پیشه کند که این تواضع برایش کار کند. او به درستی و هوشیارانه به پیشکسوتان و برندگان جایزه ها، ادای احترام می کند و پیام تبریک و محبتش را پیش چشم مخاطبانش در فضای مجازی و حقیقی به پرواز درمی آورد.

جسارت تا کجا؟

این مشاور برندینگ بیان می کند: ببرها می توانند در یک وعده غذایی حدود 18 کیلو غذا بخورند و در عین حال می توانند روزها را بدون غذا سپری کنند. سوالی که در مورد این ببر کرد جوان مطرح می شود، این است که او به خوبی توانسته گرفتن جایزه های متعدد برای ابد و یک روز و اخبار متنوع لانتوری را مدیریت کند.

از طرفی بازی او در ناهید دیده شد اما آیا این جوان 30 ساله می تواند در حرکت سینوسی شهرت و هیاهو، کم توجهی مخاطبان و رسانه ها را تاب بیاورد؟ حرکت های جسورانه او تا به امروز به رغم بازخوردهای منفی که داشته، برای او نتایج خوبی را رقم زده و او را در مسیر برند سازی قرار داده است اما نکته مهم این است که نوید محمد زاده در این مسیر مرز جسارت را تا کجا ادامه خواهد داد؟

جلوه اظهار می کند: چهره  خاص، پوشش متفاوت، سفرهای فرامرزی، بیش از 300 هزار نفر دنبال کننده اینستاگرامی، خبرهای متنوع هفتگی، حضور در جشن ها و فرش قرمزهای متفاوت همه  اینها پتانسیل هایی است که علی القاعده هر برند تجاری را به سمت او هدایت می کند؛ برندها می توانند از پتانسیل های او در برنامه بازاریابی ستاره ای Celebrity Marketing  خود استفاده کنند که این عدم همکاری یا حداقل عدم اعلام همکاری تا به امروز می تواند به دو دلیل باشد؛ یا بازیگر جوان و جویای نام به صورت مستقل در فکر ایجاد یک برند تجاری شخصی است یا این حد از جسارت برای صاحبان برند ملاحظه کار، کمی غیرقابل تحمل است! درنهایت نوید محمد زاده فارغ از هوش و استعداد بازیگری اش، یک پرسونال برند تمام عیار است که باید مراقب باشد ذات برندش کار دستش ندهد!

  فرصت امروز- امیرکاکایی- 17 مهر 95
./پایان
عضویت در کانال تلگرام دنیای تبلیغات

نويسنده :


Print Friendly and PDF
دنیای تبلیغات - پشتیبان همایش

دیگر رسانه ها

برای دریافت آخرین مطالب، اخبار و تحلیل های دنیای تبلیغات پست الکترونیک خود را در کادر روبرو وارد نمایید و ایمیل ارسالی را تائید نمایید تا هیچ مطلبی را از دست ندهید!

ارسال ديدگاه []