دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند

پربازدید ترین کانال تبلیغات و برند

“تحمل نقد نشانه بارز فرهنگ است. حتی حقیقت هم نیازمند نقد است نه ستایش.”

نیچه
بزرگان بازاریابی ایران - امیرحسین نوریان
رسانه تبلیغات - مجری تبلیغات0
گفتگوی فرصت امروز با آنا جلوه، عضو هیات تحریره دنیای تبلیغات درباره پرسونال برند بهنوش بختیاری / گام های جدی یک برند شوخ طبع
دنیای تبلیغات- این گفتگوی آقای امیر کاکایی است از روزنامه فرصت امروز با آنا جلوه، عضو هیات تحریریه دنیای تبلیغات-

بیشتر مخاطبان ایرانی با بهنوش بختیاری، بازیگر طنز سینما آشنا هستند؛ بازیگری که مخاطبان عام جامعه را هدف بازیگری خود قرار داده است. بیشتر این مخاطبان، شاسخین عروسک معروفش در سریال «چارخونه» را می شناسند و دیالوگ های معروف این بازیگر سینما را در زندگی روزمره خود استفاده می کنند.

از طرفی حضور این بازیگر سینمایی در شبکه اجتماعی اینستاگرام با 5میلیون دنبال کننده همراه شده است؛ این موضوع باعث شده بختیاری، مخاطبان خود را تحت عنوان «ارتش بهنوش» قلمداد و با ادبیات بهنوشی با آنها ارتباط برقرار کند. این در حالی است که به عقیده برخی کارشناسان حوزه برند، DNA  برند شخصی بهنوش بختیاری جلب توجه است و تمامی فعالیت ها، رفتارها و حتی صداقت او در پیش چشم دوربین ها به قصد جلب توجه صورت می گیرد.

h3fwdqe08alj2viw7oa5

اینکه بهنوش بختیاری چه برنامه ریزی رسانه ای را دنبال می کند و برند این بازیگر سینمایی چه تداعی را در ذهن مخاطبان ایرانی دارد، بهانه ای شد تا «فرصت امروز» به سراغ آنا جلوه، مشاور برندینگ و تبلیغات برود.

آنا جلوه در گفت و گو با «فرصت امروز» می گوید: به صورت کلی پرسونال برندینگ مجموعه فعالیت های مارکتینگی است که طی آن افراد خودشان یا حرفه شان را به عنوان یک برند در ذهن مخاطبان تثبیت می کنند. با توجه به این موضوع اگر نام شخصی در ذهن گروه خاصی، تصویر مشخصی را تداعی کند، او برند است!

او ادامه می دهد: فارغ از اینکه تصویر ایجاد شده چقدر حرفه ای و لاکچری باشد، آن برند شخصی جایگاهی در ذهن گروه مخاطبش ایجاد می کند که توجه، علاقه و در نهایت وفاداری مخاطب را به خود جلب می سازد. این وفاداری در حوزه پرسونال برندینگ به پیگیری اخبار، افزایش تعداد دنبال کننده در فضای مجازی، حضور فعال در رویدادهایی که آن شخص شرکت می کند و در نهایت دنبال کردن پیشنهاد های تجاری پرسونال برند توسط طرفداران منجر می شود. براساس این تعاریف می توان نتیجه گرفت «بهنوش بختیاری» یک پرسونال برند است!

یادآوری در ذهن مخاطبان

جلوه می افزاید: جدا از اینکه شما چقدر با فضای معمول کارها و رفتار او ارتباط برقرار کنید، یا اینکه جزو 5میلیون طرفدار واقعی و غیر واقعی اینستاگرامی اش باشید، به محض آوردن اسم بهنوش بختیاری چند ویژگی در ذهن شما یادآوری می شود که شامل خنده، پوشش متفاوت، دعوای اینستاگرامی، اعتمادبه نفس و همیشه حاضر می شود.

گروه هدف

این مشاور برندینگ اظهار می کند: بهنوش بختیاری گروهی از مخاطب را Target یا هدف گذاری کرده است. او دقیقا مطابق با سبک زندگی این گروه خاص تمامی فعالیت های ارتباطی اش را برنامه ریزی و اجرا می کند. شاید هم می توان گفت به واسطه یک سری رفتار و شیوه های ارتباطی خاص او، گروهی مشخص طی زمان، او را انتخاب کرده اند. با این حال بهنوش بختیاری به هیچ عنوان برای برندش روش بازاریابی گوشه ای یا Niche Marketing را انتخاب نکرده است. او بیشتر تمایلش به یک بازار بزرگ Mass Market  است.

هویت بصری

جلوه اظهار می کند: به نظر می رسد طی چند سال اخیر بین بهنوش بختیاری و مخاطبانش ارتباطی جدی و حتی وفادارانه شکل گرفته است. او برای تثبیت جایگاهش در ذهن مخاطب، شاید بیش از هر بازیگر زن دیگری روی هویت بصری برندش کار کرده است و در این مسیر به نظر می رسد یک کتابچه برند Guide line  شامل بخش های استانداردهای پوششی، لحن و ادبیات و حتی اکسسوری دارد.

شهرت بختیاری با حضور او در سریال های طنز مهران مدیری شکل گرفته و او در تمامی این سال ها تلاش کرده است، پایه های برندش را بر این شهرت سوار کند او از هیچ کدام از المان های مورد توجه مخاطبان سریال، عبور نکرده و از آنها در شکل دهی هویت برندش استفاده کرده است.

علاقه قومیتی

این مشاور برندینگ خاطرنشان می کند: بهنوش بختیاری بعد از حضور در مجموعه سریال های متفاوت در ادبیاتش، در پوشش و حتی در دیالوگ های ارتباطی اش با مخاطبان در جمع های فراوانی که شرکت می کند، روی بختیاری بودن خود تمرکز می کند. این جلب توجه و علاقه قومیتی به او در توسعه مخاطبانش همیشه کمک کرده است. ضمن اینکه او به صورت هوشمندانه ای فقط و فقط روی این قومیت تاکید نمی کند بلکه او با شناختی که از گروه طرفدارانش دارد، با درگیر کردن ریشه های قومی نزدیکانش از استان های دیگری هم به جمع طرفدارانش اضافه می کند.

زندگی با نقش های بازیگری

جلوه بیان می کند: برخلاف بسیاری از بازیگران که تلاش می کنند، نقش های شان را از زندگی شان تفکیک کنند، بهنوش بختیاری نقش هایش را زندگی و از آنها برای رونق برند شخصی اش استفاده می کند، او لهجه نقش هایش را نگه می دارد، لباس های نقش هایش را می پوشد و حتی عروسک های نقش هایش را با خود در برنامه های مختلف می برد. حضور گسترده و متنوع او در برنامه های مختلف باعث می شود، مخاطب حتی فرصت نکند او را از خاطر ببرد. او برای حضور در هیچ برنامه تلویزیونی و این روزها حتی برنامه های اینترنتی تعلل نمی کند.

ارتش بهنوش!

این مشاور تبلیغات می گوید: بهنوش بختیاری می داند که گروه بزرگی را تارگت کرده که این گروه به لحاظ دموگرافیکی ممکن است بسیار متنوع باشند بنابراین به منظور ایجاد مشترکاتی بین این گروه گسترده، خودش ابتکار عمل را به دست گرفته است و برای شان یک سری ویژگی خلق کرده که قطعا وجه اشتراک این ویژگی ها همه مربوط به برند شخصی بهنوش بختیاری است! او اسم این گروه متنوع را «ارتش بهنوش» گذاشته است. ارتش بهنوش با ادبیات بهنوشی باهم و با او و حتی با سایرین دیالوگ می کنند.

این «عشقولیا» که «شاسخین» به دست هستند، به شدت هم به او وفادارند و به فرمان او حرکت های بهنوشی هم می کنند! به جرأت می توان گفت بهنوش بختیاری از فعال ترین بازیگران ایرانی در فضای دیجیتال و مخصوصا اینستاگرام است. او تا آنجایی که توانسته از این فضا در جهت توسعه مخاطبانش و همچنین تولید اخبار پرحاشیه استفاده کرده است.

بهنوش بختیاری گویی مطابق با یک برنامه رسانه ای Media plan مشخص، در بازه های زمانی دست به تولید محتوایی می زند که به صورت ویروسی Viral توسط طرفداران و بعضا مخالفان جدی او منتشر می شود.

مدیر توسعه برند!

او ادامه می دهد: ارتش بهنوشی او می توانند در یک شب، چندصد هزار کامنت را جابه جا کنند. او 5میلیون فالوور را با میانگین 300هزار لایک برای هر پست که در نوع خودش رکوردی محسوب می شود، دارد و شاید همین رکورد او را وسوسه کرده که در حوزه های بیزنسی هم وارد شود. با توجه به اینکه کسب وکارها اجازه و جرات پیدا کرده اند برای برندهایشان از ستاره ها استفاده کنند، برند کمتر دیده و شنیده شده پاندورا اعلام کرد که بهنوش بختیاری سفیر منتخب برند او است و تعداد زیادی آگهی و عکس از این برند و خانم بختیاری و محصولات پاندورا منتشر شد.

به نظر می رسد این ارتباط کاری به شدت برای هر دو طرف کار می کند و آنقدر این ارتباط خوب پیش رفت که امروز شما می بینید خانم بختیاری مدیر توسعه برند پاندورا هستند! و البته ایشان اعلام کردند که کیفیت محصول به حدی خوب بوده که وسوسه شدند در این کسب وکار سرمایه گذاری کنند.

این مشاور برندینگ اظهار می کند: سرمایه گذاری ستاره ها در کسب وکارهای تجاری یا همکاری های شان با برندها به عنوان سفیر برند Brand Ambassador  از اقداماتی است که در سراسر دنیا وجود دارد و متاسفانه نمونه های موفق کمی در ایران به عنوان نمونه Case Study وجود دارد. حال اینکه همکاری پاندورا و بختیاری این پتانسیل را دارد که یک نمونه موفق شود.

پاندورا در آگهی هایش، ایده های تبلیغاتی اش، استراتژی قیمت گذاری اش و حتی در طراحی وب سایت و دکوراسیون نمایندگی هایش به هیچ وجه خودش را برندی لاکچری معرفی نکرده است و به نظر می رسد تمامی تلاشش برای حضور در سبد خرید کلاس B, C جامعه باشد. مدل کیف و کفش ها، رنگ های استفاده شده در محصولات به نظر می رسد به شدت نزدیک به سلیقه  طرفداران بهنوش بختیاری طراحی شده است.

صرفا جهت جلب توجه

او ادامه می دهد: شاید اگر کمی غلظت حضور خانم بختیاری در برنامه های تبلیغاتی و ارتباطی پاندورا رعایت و کمی هم به محصول پرداخته شود، این محصول می تواند مورد استقبال ارتش بهنوشی واقع شود! نکته  قابل توجه دیگری که در راستای فعالیت های پرسونال برندینگ بهنوش بختیاری وجود دارد، توجه او به مسائل اجتماعی و حضور مرتبط و گاهی اوقات غیر مرتبط او در فعالیت های اجتماعی است.

هسته اصلی برند بهنوش بختیاری «جلب توجه» است و تمامی فعالیت ها، رفتارها و حتی صداقت او در پیش چشم دوربین ها به قصد جلب توجه است که اساسا این ویژگی از خصوصیات و تمایلات اولیه هر شخصی است که در حوزه بازیگری ورود پیدا می کند، اما در مورد بهنوش بختیاری این جلب توجه همه چیز را تحت الشعاع قرار داده و کنترل می کند.

مسئولیت اجتماعی

این مشاور تبلیغات خاطرنشان می کند: حضور گسترده و فعالانه او در حوزه  مسئولیت اجتماعی هم به منظور کسب بیشترین میزان توجه برنامه ریزی شده است. بستن روبان آبی برای حمایت از بیماران دیابتی، حمایت پرحاشیه از جامعه ترنس ها، حمایت از خیریه همه بچه ها، شرکت در کمپین اهدای خون و... بیشتر از دیده شدن این کمپین ها به نظر می رسد به قصد حضور و نام خود بهنوش بختیاری اتفاق افتاده و موضوع براساس بودن بهنوش در داستان بوده است تا ایجاد حرکتی برای هرکدام از این کمپین های اجتماعی.

در همین راستا بهنوش بختیاری در حضورهای هرروزه اش در برنامه های مختلف، مصاحبه های زیادش و در پست های اینترنتی متنوعش از ورزشکاران، گروه های موسیقی، زنان خانه دار، عباس کیارستمی، پاکبان های عزیز و... اعلام حمایت کرده و از این حمایت ها محتوایی تبلیغاتی با نام خودش تولید کرده است.

جلوه بیان می کند: بهنوش بختیاری زن فعالی است. به عنوان نمونه سردبیری مجله دیده بان است یا تلاش می کند که راهکارهای تفکر مثبت را به مخاطبان ارائه دهد. البته او را علاوه بر فعال بودن می توان درزمینه هایی موفق هم نامید و در نهایت باید اعتراف کرد او یک پرسونال برند برای مخاطب عام است.

حالا چه ما از او خوش مان بیاید چه نه! بهنوش بختیاری اگر بتواند میل به دیده شدنش را کنترل کند و میان تمامی پیشنهاد هایی که به او می شود، به تعدادی از آنها نه بگوید، آن وقت می تواند برای حضورش در برنامه های تلویزیونی و اینترنتی برنامه ریزی کند. این کنترل علاوه بر اینکه به ایجاد یک تصویر یکپارچه حرفه ای به او کمک می کند، می تواند به تصویر ذهنی برندش هم سروشکل منسجم تری دهد.

او یکی از چند ستاره ای  است که می تواند به سرمایه گذاری تجاری روی طرفدارانش فکر کند، اما این در صورتی است که بتواند خودش را در کنار برند بیزینسی اش قرار بدهد و نه اینکه آنقدر جلوی آن بایستد که محصولاتش دیده نشود!

امیر کاکایی / فرصت امروز 1 مهر 95

     
./پایان
عضویت در کانال تلگرام دنیای تبلیغات

نويسنده :


Print Friendly and PDF
دنیای تبلیغات - پشتیبان همایش

دیگر رسانه ها