دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند

پربازدید ترین کانال تبلیغات و برند

“تحمل نقد نشانه بارز فرهنگ است. حتی حقیقت هم نیازمند نقد است نه ستایش.”

نیچه
بزرگان بازاریابی ایران - امیرحسین نوریان
رسانه تبلیغات - مجری تبلیغات1
زرافه و کلاهِ قرمزِ تبلیغاتچی‌ها، بریف لعنتی و پوزخند مخاطب/ نقد امیرحسین نوریان بر توجیهات بامزه برخی تبلیغات چی ها
دنیای تبلیغات- امیرحسین نوریان-
  • هر روز کمی بعد از ساعت 9 مردی با کلاه قرمز در میدان می ایستاد و کلاهش را با شدت تکان می داد. یک روز مامور پلیس سراغ او رفت و پرسید: چکار می کنی؟ گفت: دارم زرافه ها را از اینجا دور نگه می دارم. مامور گفت: اما اینجا که زرافه ای نیست! مرد کلاه قرمز جواب داد: خب... پس من کارم را خوب انجام داده ام. *
  • قصه غالب تبلیغات هایی که طراحی یا ساخته می شوند و می بینیم همین است. تصاویری بیهوده و یا بعضا زیبا اما ماقبل تبلیغات که کارکرد تبلغاتی ندارند و وقتی نقد می شوند و حجم بی ارزشی شان گفته می شود، سازندگانش بریف را بهانه می کنند. که اصلا همه این کارهای بیهوده خیلی درست است چون در بریف هم قرار بوده زرافه نباشد!
  • بریف هم از آن ابزارهایی شده که سرپوش بامزه ای بر کارهای بی بازده است. مثل آنچه به غلط گرافیست های بی ایده، همه نداشته هایشان را پشت می نمال های تو خالی شان پنهان می کنند. در تیزر و آگهی تلویزیونی هم همینطور.  بیننده به بریف چکار دارد؟ مگر به پیوست هر آگهی بریفی به مشتری داده می شود؟ مگر ذره ای از تولیدات و کمبودهای تولید و خود بریف به او ربط دارد؟ او صرفا آگهی را می بیند و در لحظه برداشتش را می کند. در موردحجم بسیار زیادی از آگهی ها هم، عده ای را می بینند که کلاهشان را خوشحال در هوا می چرخانند. پوزخندی می زند و رد می شود...
  • فضای حداکثری تبلیغات بیش از آنکه میل به فرهنگ نقد پذیری داشته باشد به شکل بیمارگونه ای تمنای ستایش دارد که گواهی برعقب ماندگی اش است. این است که دریک اقدام مثلا پیش گیرانه و فرار رو به جلو، همزمان با انتشار مثلا آگهی هایشان، یا ری برندینگ یا هر کار دیگری، دلایلی بامزه برای آن اقدامات بی اثر منتشر می کنند و اخیرا هم کلیاتی از بریف. که دلایلشان هم غالبا از خود آن اقدام هم به شدت عقب تر است و جدیت و هیجان در بکارگیری کلمات برای خلق شاهکار درمانده شان، خود طنز جذابی است.
  • داستان اما ادامه دارد. کلاه قرمزهای خوشحال خیره به افق در حال تکان دادن کلاهشان هستند، زرافه ای هم نیامده. صاحب آگهی هم دارد دوردست ها را نگاه می کند ببیند واقعا زرافه ای نمی آید، مشتری هم که کنارشان ایستاده بود، پوزخندی زده، سری تکان داده و مدت هاست که رفته...* رولف دوبلی/ هنر شفاف اندیشیدن

./پایان
عضویت در کانال تلگرام دنیای تبلیغات

نويسنده :

موسس و سردبیر دنیای تبلیغات
منتقد و تحلیلگر تبلیغات
Print Friendly and PDF
دنیای تبلیغات - پشتیبان همایش

دیگر رسانه ها

برای دریافت آخرین مطالب، اخبار و تحلیل های دنیای تبلیغات پست الکترونیک خود را در کادر روبرو وارد نمایید و ایمیل ارسالی را تائید نمایید تا هیچ مطلبی را از دست ندهید!

ارسال ديدگاه []