دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند

پربازدید ترین کانال تبلیغات و برند

“تحمل نقد نشانه بارز فرهنگ است. حتی حقیقت هم نیازمند نقد است نه ستایش.”

نیچه
بزرگان بازاریابی ایران - امیرحسین نوریان
رسانه تبلیغات - مجری تبلیغات0
بدون دیدگاه
ساختار تبلیغات در ایران؛ تبلیغات چی های واقعی، بدنه پراهمیت تبلیغات و متوهمین

دنیای تبلیغات- امیرحسین نوریان- اگر قرار باشد تبلیغات ایران را دسته بندی کنیم، به نکاتی خواهیم رسید که دانستن وزن و اهمیت هریک از این دسته ها می تواند در تدوین برنامه ای برای اثر گذاشتن در کیفیت تبلیغات ایران و ارتقاء آن که درواقع معدلش، با فاصله ماقبل مفهوم واقعی تبلیغات است، اثر بگذارد.

در حال حاضر می توان تبلیغات ایران را اینگونه دسته بندی کرد.

یک- تبلیغات چی واقعی/  این گروه شامل کسانی است که ماهیت تبلیغات را به درستی می شناسند و فارغ از اداها و پوزهای روشنفکری برای رسالت تبلیغاتی کار می کنند. این قشر، ارزشمند ترین بخش تبلیغات ایران است. شاید تعدادشان کمتر از انگشتان دست باشد که هفت، هشت، ده نفری هستند که توانسته اند کارهایی انجام بدهند که صرفا از منظر کارکرد تبلیغاتی بیشتر کارهایشان اثر گذار بوده و در همین راستا به مذاق مخاطب خوش آمده، بر فروش محصول یا معرفی آن اثر گذاشته و خروجی، نه در خدمت شوآف تیم یا فرد طراح و تولید، که در خدمت تبلیغ محصول و رسالت تبلیغاتی اش بوده. این افراد موفق شده اند غالبا کارهای خوبی بسازند. معمولا اهل سر و صدا و نیستند و همانطور که در منش خود هنگام تبلیغ به دنبال طرح خود نبوده اند، در خارج از این فضا هم دارند خاموش و بی صدا کارهای خوبی می کنند. اما تعداشان در این جامعه آماری بسیار کم است.

 دو-  بدنه تبلیغات / بدنه تبلیغات ایران، جمعیتی حدود ده هزار نفری است که در کل کشور در آژانسها و شرکت ها مشغول فعالیتند. غالبا افرادی هستند که یا فتوشاپ می دانند یا تصویر برداری و تدوین و چون کار با ابزارها را بلدند، تولید کنندگان جریان اصلی تبلیغات کشورند. با حجم بسیار بالا و کیفیت پایین. در واقع حداکثر خروجی تبلیغات، شاید غالب بر ۹۵ درصد آثار تولید شده در کشور و جغرافیای ایران، توسط این افراد است. چه برخی خوشمان بیاید چه نیاید، جریان اصلی تبلیغات کشور، ومعدل وزنی و کیفی تبلیغات کشور دست این گروه است.  تولیدات این بخش، درست مثل تولیدات سینمای بدنه، نازل و غالبا زشت و مهم تر از آن بی کارکرد تبلیغاتی است. گروهی که اتفاقا سلیقه مخاطب  و جامعه را، آنها می سازند. جریان اصلی تبلیغات و موج بزرگی هستند که غالب خوراک های تبلیغاتی را آنها تولید می کنند. با این حال این گروه قطعا به همان دلایلی که ذکر شد، مهم ترین بخش تبلیغات در ایران هستند و فارغ از از اهمیت، از این منظر ارزشمندند که به شدت تشنه یادگیری هستند. ادعایی ندارند و در تلاش برای کار بهترند. خروجی هایشان هم حداکثر توانشان است.

سه- متوهمین/ در این میان، قشری حداکثر بیست تا بیست و پنج نفره هم هستند که توهم سواد تبلیغاتی و تبلیغات چی بودن دارند. از آن جماعت هایی که  بقول مهران مدیری نشسته اند و فقط پوزخند می زنند. اینها همیشه بخشِ پوز روشنفکر نمایی برایشان جذاب تر از درست فکر کردن بوده و بطور اتفاقی حداکثر یکی دو آگهی مورد اقبال -و نه خوب از منظر تبلیغات دارند- که به هر دلیل مردم آنها را نه به عنوان کار تبلیغاتی و در راستای هدف، که به عنوان یک فایل بامزه یا زیبا یا سرگرم کننده دیده اند. یعنی دیده شدن کار در راستای هدفش نبوده و آن اقبال، به غلط، خوب بودن کار تعبیر شده. حالا هم خدا را بنده نیستند و اتفاقا غالب کارهایشان نه تبلیغات که یک شو آف شخصی است. همان داستانی که در بستر تبلیغات خود ارضایی می کنند که پیشتر نوشتمش. (برای خواندن آن مطلب اینجا را کیک کنید). غالب افراد این گروه به توهمی رسیده اند که فکر می کنند خروجی هایشان شاهکار تبلیغاتی است و تبلیغات چی هستند در حالی که غالبا یک انحراف تبلیغاتی است و اساسا خروجی هایشان تبلیغ نیست. تبلیغات را به غلط از دریچه چشم خودشان و نه مردم و مخاطب می بینند و در هر کاری نیز بجای تبلیغ برای محصول، از جیب کارفرما، دغدغه های شخصی و نمایشی شان را ارضا می کنند و در انحراف مفهوم تبلیغات در ایران نقش جدی دارند.

قسمت با اهمیت دراین دسته بندی، ارتباط بین این دسته هاست. در این میان، افرادی با تعدادی قابل توجه در بین این لایه ها حضور دارند و گاهی رفتارهایی بینابین این دسته ها بروز می دهند که تصمیمشان در اینکه وارد کادام بخش شوند مهم است. اما نکته مهم این است که راه پیشرفت تبلیغات این مملکت، قطعا تاثیر گذاری بر بدنه تبلیغات است. که اتفاقا به شدت لَخت و کرخت است و حجم آثار تولیدی شان آنقدر بالاست که به سختی می توان تغییرات ملموسی در آن ایجاد کرد. پراکندگی جغرافیایی این بخش در کل کشور، عدم دسترسی متوازن به منابع موثر هم از دیگر مشکلات اثر گذاری بر این بخش است. تغییر در کیفیت رفتار این گروه از منظر  کیفیت آثار تبلیغاتی به شدت زمانبر است و مخصوصا غالبشان از همکاری با برندهای بزرگ به لحاظ جغرافیایی و رسانه های پر مخاطب دورند و بنابراین مشتریان ساده و راحت پذیر تری دارند. از این رو مهم است که سیر و سلوک این بدنه تبلیغات و ارتقاء آدمهایش، به رسیدن به گروه اول منجر شود و از این مرحله وارد گروه تبلیغات چی های حرفه ای بشوند که کار تبلیغاتی می کنند تا دسته متوهمین. این افراد وقتی کمی در کارشان جدی تر می شوند و به دنبال ارتقاء کیفی کارهای خود می افتند، ممکن است به غلط فضایی را انتخاب کنند که ادم های متوهمش اهل سر و صدا هستند. این است که مسیر ارتقا آدم های بدنه تبلیغات، بجای افزایش تعداد تبلیغات چی های کار بلد، مسیر انحرافی را طی کند.

خطر دیگر این است که افراد بسیاری اساسا صحبت کردن درباره آثار تولید شده توسط بدنه تبلیغات و اهمیت دادن به آنها را کسر شان می دانند و از این منظر، این جریان مهم و اصلی، به شدت در فضای رسانه ای نادیده گرفته می شوند. این یک رسالت جدی برای همه اهالی تبلیغات است که برای تغییر شرایط فضای غالب بر تبلیغات، اهمیت، ابعاد و حقیقت هر بخش را بدانند و به درستی تبلیغ خوب را از کارهای غلط و پر سر و صدا جدا کنند و مسیر این بخش بزرگ را به سمت صحیحش هدایت کنند. رسالتی است سخت و زمانبر.

 

[تعداد: 1    میانگین: 4/5]

./پایان
دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند در تلگرام را دنبال کنید

نويسنده :

موسس و سردبیر دنیای تبلیغات
منتقد و تحلیلگر تبلیغات
Print Friendly and PDF
دنیای تبلیغات - پشتیبان همایش

دیگر رسانه ها