دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند

پربازدید ترین کانال تبلیغات و برند

“تحمل نقد نشانه بارز فرهنگ است. حتی حقیقت هم نیازمند نقد است نه ستایش.”

نیچه
بزرگان بازاریابی ایران - امیرحسین نوریان
رسانه تبلیغات - مجری تبلیغات0
هنوز هم ساده زیباست! نقدی کوتاه بر پوستر تبلیغاتی کرم شب نیوآ
 دنیای تبلیغات- علیرضا نصرتی- به این آگهی چاپی نیوا با دقت نگاه کنید. همه چیز در نگاه اول ساده به نظر می رسد. اما پشت این سادگی، دنیایی از خلاقیت وجود دارد. در این آگهی نوشته نشده که با استفاده این کرم، پوستتان جوان می ماند و مثل ماه شب چهارده می درخشید، این آگهی ادعا نکرده که این کرم از مواد طبیعی ساخته شده و یا استفاده از آن باعث استراحت و آرامش پوست در شب می شود. اما تمامی این مفاهیم، به شکل خلاقانه ای در این آگهی حضور دارند. mah 2 طراح این آگهی، همه عناصر اضافی را حذف کرده، حتی از بکار بردن یک متن توضیحی کوتاه هم خودداری کرده و میدان را خالی گذاشته تا ایدۀ نابش بهتر و بیشتر دیده شود. این ترفند، تاثیر آگهی را چند برابر کرده است. ایدۀ این آگهی مثل چهره ایست که به شکل طبیعی، زیبا است و آرایش غلیظ بر روی آن، نه تنها زیباترش نمی کند بلکه آن را تبدیل به یک زیبایی مصنوعی و دم دستی می کند. این آگهی بسیار ساده طراحی شده است؛ یک قوطی کرم سورمه ای در یک زمینۀ همرنگ قرار دارد، درِ آن باز شده و به شکلی قرار گرفته که محتویات قوطی، شبیه هلال ماه، در سیاهی شب می درخشد. اگر چه فضای این آگهی خلوت است، اما تمام آنچه که باید در یک آگهی بیان شود در این آگهی نیز وجود دارد؛ ما هم لوگو و محصول را می بینیم و هم پیامِ اثر را دریافت می کنیم. به جز اینها، آرامش، شادابی، لطافت و نوعی زیبایی طبیعی، در اثر وجود دارد که به ما احساس خوبی را منتقل می کند، و در نهایت ضربۀ نهایی با یک نوشتۀ بسیار کوتاه، زده می شود: NIVEA, night نکته ای که بعضی از طراحان آگهیِ در ایران، به آن توجه نمی کنند این است که طراحی گرافیک با چیزی مثل ریاضی فرق دارد. در ریاضیات یک بعلاوه یک می شود دو، یعنی که ارزش دو عددی که به هم اضافه می شوند، از ارزش تک تک آن اعداد بیشتر است. اما در دنیای گرافیک ماجرا شکل دیگریست. در طراحی گرافیک، وقتی به یک فضای بصری، عناصر زیادی اضافه می شود، از ارزش بصری هر کدام آنها کاسته می شود. چون توجه چشم و ذهن، بین همه آنها تقسیم می شود و برعکس، وقتی عناصر بصری، یکی یکی از یک کادر کم می شوند، ارزش بصری آنها به عنصر بجا مانده تزریق می شود و به این شکل مینیمال زاده می شود. اما باید توجه داشته باشیم که مینیمال فقط حذف کردن عناصر بصری و خلوت کردن ظاهر اثر گرافیکی نیست. مینیمال از ایده شروع می شود، یعنی که ما بعد از یافتن ایدۀ اصلی، بلافاصله آن را اجرا نکنیم، بلکه با آن کلنجار برویم و روشی بیابیم که برای اجرا و پیاده کردن ایده، به عناصر بصری کمی نیاز داشته باشیم. سپس با یک روش هوشمندانه، بار اطلاعاتی و بصری عناصری مثل تیتر، متن، رنگ و بافت را برعهدۀ یک عنصر قرار دهیم و عناصر دیگر را حذف کنیم، بدون آنکه به پیام اثر، آسیبی برسانیم. در چنین فضایی، ایده به زیباترین شکل ممکن دیده شده و در نتیجه پیامِ اثر، عمیق تر به مخاطب منتقل می شود و تاثیر بیشتری خواهد گذاشت.
./پایان
عضویت در کانال تلگرام دنیای تبلیغات

نويسنده :


طراح گرافیک کارشناس تبلیغات و تحلیلگر تبلیغات چاپی
Print Friendly and PDF
دنیای تبلیغات - پشتیبان همایش

دیگر رسانه ها

برای دریافت آخرین مطالب، اخبار و تحلیل های دنیای تبلیغات پست الکترونیک خود را در کادر روبرو وارد نمایید و ایمیل ارسالی را تائید نمایید تا هیچ مطلبی را از دست ندهید!
  1. محمد لبافی مهر ۳, ۱۳۹۳ در ۱۱:۲۴ ب.ظ - ارسال پاسخ به محمد

    مطالب شما را دنبال نمودم و بسیار لذت بردم
    رویکرد جدید سایت دنیای تبلیغات برای افزایش مطالب تحلیلی بسیار قابل تقدیر است
    از نویسندگان سایت حرفه ای دنیای تبلیغات تشکر می کنم

ارسال ديدگاه []