آموزشپیشنهاد سردبیرتحلیل

شعار بدهید اما خوب شعار بدهید! / نقد کوتاه پوستر فیلم THE CALL و مقایسه آن با شعارهای ایرانی

دنیای تبلیغات- علیرضا نصرتی- پوستری که در زیر می بینید، پوستر فیلم THE CALL است. داستان این فیلم مربوط به یک اپراتور مرکز تلفن ۹۱۱ در امریکاست که با یک تماس مشکوک، درگیر ماجرایی ناخواسته می شود و سعی دارد تا دختر نوجوانی را از دست یک قاتل نجات دهد، قاتلی که قبلا در زندگی خود او نیز حضور داشته است.
پوستر فیلم، ساده طراحی شده و تنها از رنگهای سفید، سیاه و قرمز در آن استفاده شده است، در نقطه طلایی بالا سمت راست چشم نگران تلفنچی قرار گرفته و در نقطه طلایی پایین سمت چپ، نام فیلم در کنار میکروفن تلفنچی نوشته شده است. بیشترین کنتراستِ تیرگی و روشنی در قسمت بالای پوستر و با تقابل رنگ سفید شعار و تیرگی موهای بازیگر اصلی بوجو آمده است، علاوه بر این، شعار فیلم با فونتی بسیار بزرگ، نوشته شده تا به خوبی دیده و خوانده شود. پوستر روی هیچ بازیگرِ خاصی تاکید نکرده، بطوری که حتی چهره بازیگر اصلی آن یعنی “هالی بری” نیز به راحتی قابل شناسایی نیست. همانطور که از نوع طراحی پوستر مشهود است، طراح پوستر تلاش کرده تا به جای تبلیغ و مانور دادن بروی چهره بازیگران، شعار فیلم را (که شعار بسیار خلاقانه ایست) در ذهن بینننده حک کند، و با استفاده از رنگها مشکی و قرمز، احساس ترس و هیجان را به بیننده منتقل کند. یک نقشه شهری، با نام خیابانها و مناطق مختلف شهر، بر روی صورت تلفنچی نقش بسته تا نمایانگر فضا و مکانی باشد که داستان فیلم در آن می گذرد.

CALL_DOM_TEASER_1SHEET copy

هنوز در کانال تلگرام دنیای تبلیغات عضو نشده‌اید؟

اما نکته مهم، خاص بودن شعاری است که در پوستر خودنمایی می کند:
” سالانه ۱۸۸ میلیون تماس با ۹۱۱ گرفته می‌شود، اما این تماس، یک تماس شخصی است”
این شعار آنقدر خوب است که بی واسطه و بدون هیچ تلاش اضافه ای، بر بیننده تاثیر می گذارد و فیلم را تبدیل به یک فیلم خاص و منحصر بفرد می کند. کافیست به رقم ۱۸۸ میلیون تماس”عمومی” فکر کنیم تا به “خاص” بودن این تماسِ “شخصی” پی ببریم. این تاکید بر خاص بودن “تماس”، خود فیلم را هم بین تمام فیلمها، منحصر بفرد جلوه می دهد.
با دقت در اینگونه شعارها یا اسلوگان ها متوجه می شویم که این شعارها کاملا منحصر بفرد بوده و نمی توانیم آنها را برای فیلم یا کالای دیگری استفاده کنیم، چون این شعارها، جملاتی عمومی و صرفا زیبا نیستند. بلکه کاملا هوشمندانه، از دلِ قصه فیلم بیرون آمده و بر تمایز و تفاوت این فیلم (محصول) با فیلمهای دیگر (محصولات دیگر) تاکید دارند. به نظر من هر محصولی، چه فیلم باشد و چه مایع ظرفشویی یا رب گوجه فرنگی، برای خود قصه ای دارد که ایدۀ اصلی و شعاری که برای تبلیغ آن در نظر می گیریم، باید از دل همین قصه بیرون بیاید.

این شعارها را با شعارهایی که در فضای تبلیغات ایران می شنویم، مقایسه کنید:
اعتماد شما، سرمایه ماست
افتخار ما، خدمت به شماست
نیاز شما، تخصص ماست
ما به فردای شما می اندیشیم
اولین و بزرگترین و مجهزترین
محصولی متفاوت
محیطی آرام و دلچسب
و …
می بینید! به راحتی می توانید این شعارها را بر روی هر کالا یا خدماتی بگذارید و هیچ اتفاقی هم نمی افتد!
و سوال اساسی این است که وقتی خود تولید کنندۀ یک محصول، قادر نیست یک شعار خاص و متفاوت! برای محصول خود خلق کند و از یک جمله معمولی و تکراری استفاده می کند، چگونه انتظار دارد که مشتریانش محصول او را خاص و منحصر بفرد بدانند؟

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

عضویت در سوپرگروه تبلیغاتی متخصصین فعال حوزه تبلیغات و بازاریابی
برچسب‌ها
نمایش بیشتر

علیرضا نصرتی

طراح گرافیک کارشناس تبلیغات و تحلیلگر تبلیغات چاپی

نوشته‌های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن