دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند

پربازدید ترین کانال تبلیغات و برند

“تحمل نقد نشانه بارز فرهنگ است. حتی حقیقت هم نیازمند نقد است نه ستایش.”

نیچه
بزرگان بازاریابی ایران - امیرحسین نوریان
رسانه تبلیغات - مجری تبلیغات1
(دیدگاه خوانندگان اضافه شد) جامع ترین ارزشگذاری و تحلیل شعارهای بانک های ایرانی (قسمت اول ) / قول بده…
دنیای تبلیغات- امیرحسین نوریان- در پی استقبال زیاد بسیاری از دوستان، همکاران تبلیغاتی و فعالان حوزه بازاریابی از ارزشگذاری ستاره ای تیزرهای تبلیغاتی ایران و الطاف بیش از پیش مخاطبان و آژانس های تبلیغاتی به سایت دنیای تبلیغات، تصمیم بر آن شد تا این شیوه ارزشگذاری و نقد را در دیگر ابعاد از شعار تا تبلیغات محیطی و... نیز گسترش دهیم. در این مطلب شعارهای تبلیغاتی بانک ها را بررسی کردیم و بسیاری از اساتید و بزرگان مثل همیشه لطف داشتند و دعوتم را پذیرفتند و استقبال کردند. در مجموع شعارهای 21 بانک مورد بررسی قرار گرفت که در این مطلب 11 بانک ارائه شده و در هفته آتی بررسی شعار 10 بانک دیگر منتشر می گردد. 782848_997 اطلاعاتی که به این بزرگان داده شد از روی عمد فقط شعار بانک ها بدون دادن اطلاعات دیگر بود که برخی از دوستان تقاضای بررسی شعار از لایه پایین تری را با عنایت به هویت برند و میزان تطابقش با آن را داشتند که اتفاقا قصد بر این بود ارزشگذاری با هویت درک شده از سوی مخاطب مقایسه شود. همچنین از میان شعارهایی که بانک های طی زمان های مختلف استفاده کرده اند سعی شد که بهترین شعار بررسی شود نه صرفا آخرین شعار. در این ارزشگذاری شعارهای بیست و یک بانک ارزشگذاری و نقد شده که بدلیل حجم زیاد مطالب در دو بخش ارائه خواهد شد. اولین روزی که ارزشگذاری ستاره ای برای تیزرهای تبلیغاتی را آغاز نمودم با حجم زیادی از سوالات و کامنت های منتقدین و کارشناسان دعوت شده مواجه شدم. در اولین سری این اقدام برای شعار های تبلیغاتی نیز در حجمی کمتر علامت سوالاتی برای همکارانم وجود دارد که اتفاق خوبی است. به زودی نقد لوگو ها، بیلبودها و ... رانیز به این شیوه در دنیای تبلیغات آغاز خواهیم کرد. هر قسمت از این ارزشگذاری ها برای علاقمندان به نقد تبلیغات و خود من کلاس درس است. نظرات و زاویه نگاه های متفاوت و تحلیل های جالب دوستان جذاب و خواندنی است. نقد ها را بخوانید و سوالاتتان را از کارشناسان بپرسید و نظر خود را بگویید. شما هم در بخش کامنت هاستاره دهید.
با منتقدين اين هفته آشنا شويد براي بزرگنمايي بر روي تصاوير کليک نماييد
[caption id="" align="alignright" width="208"] بهنود الله وردی نیک[/caption] [caption id="" align="alignright" width="208"] پیام بلوریان کرد[/caption] [caption id="" align="alignright" width="208"]علي جعفري علي جعفري[/caption]
[caption id="" align="alignright" width="208"] امير خاکی پور[/caption] [caption id="" align="alignright" width="208"] آرش سلطانعلی[/caption] [caption id="" align="alignright" width="208"] شهریار شفیعی[/caption]
[caption id="" align="alignright" width="208"] مجتبي محمديان[/caption] [caption id="" align="alignright" width="208"] فرزاد مقدم[/caption] [caption id="" align="alignright" width="208"] امير حسين نوريان[/caption]
[caption id="" align="alignright" width="208"] هومن یگانی[/caption]
برخی توضیحات دوستان: پیام بلوریان کرد : به نظر اينجانب ارزشگذاري براي شعار بدون آگاهي از اطلاعات برند خصوصا هويت پيش بيني شده براي آن نتيجه بخش نبوده و مي تواند به خطا رود . لذا در مجموع نظري ندارم را گزينه ي مناسبي مي دانم. آرش سلطانعلی: جهت اظهار نظر احتیاج دارم تا Brand Essence یا هویت برند بانک رو بدونم تا برمبنای اون ارزیابی کنم. مجتبی محمدیان: (مجتبی عزیز مواردی را تشریح نموده بود که با توضیحات ابتدایی پوشش داده شد. مثل همیشه سپاسگزار حضور موثر و حرفه ای اش هستم. به پیشنهاد او بانک تجارت نیز به مجموعه شعارهای مورد ارزیابی اضافه گردید.) هومن یگانی: شعار تبلیغاتی دارای دوجنبه اساسی می باشد. جنبه نوشتاری، جنبه استراتژیک. عموماً در بررسی جنبه های نوشتاری، اصول تدوین همانند کوتاه بودن شعار، روان و ساده بودن، جذاب و خوش آهنگ بودن، کپی نبودن و دیگر موارد عمومی مورد بررسی قرار می گیرد. در بررسی جنبه های استراتژیک نیز می توان از مواردی همچون هم راستا بودن با بیانیه جایگاه ، متمرکز بودن بر مزایای مد نظر مشتریان ، واقع بینانه بودن، داشتن ارتباط با فعالیت سازمان و ایجاد تمایز نسبت به رقبا و غیره نام برد. قطعاً در این قالب دانستن بیانیه جایگاه، اهداف، چشم انداز سازمان و شناخت کافی از نوع و جنس خدمات مورد نیاز می باشد که قائدتاً در این بررسی، بخش هایی با حدس و گمان همراه خواهد بود. bank 1.xlsx   بانک اقتصاد نوین (بانک اقتصاد نوین، نخستین بانک خصوصی ایران) بهنود الله وردی نیک ** :

این شعار نیست. بلکه تگ لاین (Tag Line) است، به همین دلیل در ابتدای خلق برند بسیار موثر است و بر خلاف شعار سازمانی (Motto) و شعار تبلیغاتی (Slogan) که برای برندهای نابالغ هیچ ارزش افزوده ای به همراه ندارد، می تواند به جایگاه سازی و تشخیص برند کمک کند، اما پس از توسعه برند و دستیابی به برندآگاهی(Brand Awareness) قابل توجه میان مخاطبان باید حذف و کم کم جای خود را به Motto بدهد. اما ویژگی این تگ لاین این است که در صنعت بانکداری با ویژگی های خاص آن و روحیات مخاطب ایرانی، هنوز پس از ۱۲-۱۳ سال نقش خود را خوب ایفا می کند.

علی جعفری • :

لزوما «اولین بانک خصوصی ایران» نمی تواند «بهترین بانک خصوصی ایران» هم باشد! زیرا همیشه اولین ها، معمولا پراشتباه و ناقص اند و نسخه های بعدی هر محصولی، می توانند نواقص نسخه قبلی یا اولیه را برطرف کنند! این مساله در کار بانک(که با پول و سرمایه مردم هم سر و کار دارد!) اهمیت ویژه ای هم پیدا می کند.

امیر خاکی پور ** : در میان همه دولتی ها اولین خصوصی بودن مزیت است ( در زمان خود البته ) مجتبی محمدیان * :

نقطه قوت: تاکید بر مزیتی مشخص و غیرقابل کپی.

نقطه ضعف: این شعار طولانی است. امیرحسین نوریان • : دم دستی ترین شعار ممکن با تکیه بر اولین بانک خصوصی. ترینش آنقدرها اذیت نمی کند چون یک ادعای واقعی است. ولی شعار تهی از ارزش و وزن است. هومن یگانی :

دوره ادعای ترین ها به پایان رسیده است. اولین و برترین و بهترین، ادعای بی ارزشی است که مزیتی برای مشتریان به ارمغان نمی آورد. شاید در خصوص بعضی خدمات این ادعا ارزشی ایجاد نماید، که البته ارتباط با قدرت و جایگاه برند هم دارد، اما با تعدد بانک های خصوصی و تنوع خدمات بانکی، این گفته مزیتی ایجاد نمی نماید. کارکرد این شعار دوره ایست و ماندگاری ندارد. از نظر نوشتاری هم خاصیت قابل ذکری در آن دیده نمی شود. شاید بتوان گفت از پتانسیل بالای اسم برند هم، خوب استفاده نگردیده است!

بانک انصار (انصار، نماد خدمت و اعتبار) بهنود الله وردی نیک :

نمونه و مثال خوبی برای بنده جهت معرفی زشت ترین، بی معنی ترین و بدترین شعارهای برند جهت ارائه در کلاسهای آموزشی است. البته لازم به ذکر است که به مراتب پیشرفت خوبی نسبت به شعار قبلی «خدمت صادقانه، اعتبار جاودانه» (یا چیزی شبیه به این) داشته است.

اصولا «اعتبار» چیزی نیست که خودم به خودم نسبت بدهم!

علی جعفری ••• :

گنگ و مبهم!

ضمنا، این کلمه «خدمت» هم، در طی سالهای اخیر، گونه ای معنای منفی نیز یافته است و... بگذریم...! امیر خاکی پور * : هایلی خیلی هم عالی! مجتبی محمدیان • :

نقطه قوت: ندارد

نقطه ضعف: این شعارباور پذیر نیست. گوش مخاطب پر است از این کلمات. به اعتقادم این کلمات در ایران شنیده نمی شود.همچنین ساختار نوشتاری آن بسیار کهنه است. امیرحسین نوریان • : شعاری است برمبنای عرف شعارهای بیست سال پیش. از آن دست ادعاهایی است که مخاطب نمی شونودش نه می خواهد بشنودش و نه باورش می کند.

هومن یگانی • :

شاید بتوان گفت در خدمت مشتری بودن چه از نظر ارائه خدمات و چه از نظر طراحی خدمات اختصاصی با توجه به نیاز آنان، می تواند در جایگاه سازی تمایز ایجاد نماید اما نماد مشتری مداری و معتمد بودن از بدیهیات یک بانک است. ارتباط خاصی با جنبه های بانکی دیده نمی شود.

بانک ایران زمین (نام ایران زمین، افتخار مردم این سرزمین) بهنود الله وردی نیک * :

یکی از بیماریهای مزمن شعارهای ایرانی «مقفا» کردن شعارهاست که من تاکنون آمار چشمگیری در خصوص تاثیر قافیه در جذابیت و محبوبیت شعارها دریافت نکرده ام.

علی جعفری •••• :

«نام ایران زمین، افتخار مردم این سرزمین» ... شعاری خودخواهانه که سعی می کند با به مالکیت کشیدن نام «ایران زمین»(سرزمین ایران)، نام بانک خود را مطرح کند! اگر دوستان عزیز و صاحبان این بانک، حقی برای من به عنوان یکی از مردم این سرزمین قائل باشند، من به چنین بانکی که نپرسیده، مرا جزو سرمایه های خود، سند به نام زده، افتخار نمی کنم!

امیر خاکی پور • :

کو ؟؟؟

مجتبی محمدیان • :

نقطه قوت: ندارد

نقطه ضعف: ارتباط این شعار با یک بانک جدید التاسیس مشخص نیست.

امیرحسین نوریان ••• : یک ادعایی است که آنقدر بد و مغرورانه مطرح شده که مخاطب آن را پس می زند. چون مردم ایران کشورشان را دوست دارند بانکی که به این نام باشد را هم دوست دارند؟ یک سوء استفاده آزاردهنده است. نمی دانم چظر اجازه داده اند از این عنوانِ ملی استفاده شود.

هومن یگانی :

یک کلی گویی کلیشه ای که اساساً نه ارتباطی با خدمات مربوطه دارد و نه ارزشی برای مشتری ایجاد می نماید. اینکه نماد سازی در راستای ارق ملی، چقدر در این بخش مزیت رقابتی ایجاد می نمایید، جای شک دارد و مشتری قطعاً خواسته بیشتری طلب می نماید. گرچه با شعار بانک پارسیان شباهت هایی دارد اما از آن پایین خواهد بود. شاید از نظر نوشتاری در ذهن بماند اما نبود ارتباط مفید با ماهیت برند، نبود تمایز رقابتی و دیگر موارد، از تاثیر آن خواهد کاست.

بانک آینده (آینده روشن است) بهنود الله وردی نیک ** : پیام خوب باید حداقل دو معنی داشته باشد. مدنظر قرار دادن این مقوله، در زمان انتخاب نام برند، یک گام به سوی انتخاب شعار تبلیغاتی است. علی جعفری : «آینده روشن است» ... معمولا شعارهای تبلیغاتی باید کوتاه باشد و مختصر و به هدف هم نزدیک. شعار بانک آینده، تا حدودی به این اهداف نزدیک است، اما باید کمی هم برای مخاطب روشن باشد، این آینده ای که نمی داند چیست! روشن است؟! امیر خاکی پور ** : ایشالا مجتبی محمدیان * :

نقطه قوت: کوتاهی و تکرار نام برند جدید التاسیس از نقاط قوت این شعار است. همچنین ساختار شعارنویسی آن در نظام بانکی ایران کمی نامتعارف است.

نقطه ضعف: ارتباط این شعار با یک بانک جدید التاسیس مشخص نیست. امیرحسین نوریان * : شعار هم از عنوان بانک بهره برده هم تداعی مثبتی می کند که با اهدافی که معمولا مخاطب برای آینده اش در بانک سرمایه گذاری می کند هم راستا است. شعار بدی نیست. رچند خوب هم نیست. هومن یگانی ** :

ارتباط شعار با نام بانک مزیت خوبی برای شعار می باشد و یادآوری آن را قوی تر خواهد نمود. اشاره معنادار به آینده نگری در ارتباط بین مشتری و بانک نیز، مناسب به نظر می رسد. ایجاد حس مثبت در شنونده هم از مزایای این شعار می باشد. از نظر نوشتاری بدون ایراد به نظر می رسد و ساده و روان است.

بانک پاسارگاد (بانک پاسارگاد، بانک هزاره سوم) بهنود الله وردی نیک * :

رویکرد آینده نگر، امیدبخش و انگیزشی و اغراق، ساختار اصلی این شعار است.

علی جعفری •••• :

« بانک پاسارگاد، بانک هزاره سوم» ... اسم پاسارگاد، تاریخی صدها ساله را به ذهن می کشاند، اما آن تاریخ صدها ساله، می تواند ارتباطی به هزاره سوم داشته باشد؟! می تواند پیوندی میان گذشته و آینده بسازد؟!

شعار، بیش از حد کهنه به نظر می رسد و بوی فرسودگی می دهد. جدای از همه اینها، «هزاره سوم» مرا به یاد کتابی می اندازد که خانمی در باره «معجزه هزاره سوم» نوشته بود که بهتر است توضیح بیشتری ندهم!

امیر خاکی پور * :

در آینده چی می شه ؟

مجتبی محمدیان • :

نقطه قوت: ندارد

نقطه ضعف: غلو بیش از حد. این دست شعارها در ایران اثر نمی گذارد.

امیرحسین نوریان •• : پاسارگاد و هزاره سوم؟! علاوه بر آن به شدت تداعی جهان سوم می کند. قطعا این شعار کار نخواهد کرد.

هومن یگانی ** :

جایگاه سازی یک بانک بروز و همگام با خدمات جهانی و پیشرفته اولین برداشت از دلایل انتخاب این شعار به نظر می رسد. با نوع و جنس هویتی بانک هماهنگی دارد و با مخاطب هدف ارتباط درستی برقرار می نماید. ادعای مطرح شده می تواند از مزایای مد نظر مشتری باشد. در مجموعه ساده و روان و مرتبط با خدمت ارائه شده می باشد.

بانک پارسیان (پارسیان، بانك ایرانیان) بهنود الله وردی نیک :

به امید تاسیس یک بانک برای غیرایرانیان! ظاهرا «قافیه» که معمولا نیمی از دغدغه ما ایرانی ها را برای خلق پیام و شعار، تشکیل می داده، در این شعار به 100% دغدغه برای خلق شعار تیدیل شده است!

علی جعفری * :

« پارسیان، بانك ایرانیان» ... هم آوایی دو کلمه «پارسیان» و «ایرانیان» خوب و جذاب است و در شعار خوب نشسته. حداقل این یکی، همه ایرانیان را مفتخر به نام خود نکرده و سند به نام نزده!

امیر خاکی پور ** :

آدم خوشش میاد

مجتبی محمدیان * :

نقطه قوت: حس ملی میهنی خاصی به آدم دست می دهد

نقطه ضعف: -

امیرحسین نوریان ** : قافیه در خدمت معناست. حس تعلق داشتن را تداعی می کند. شعار کوتاه است و پارسیان و ایرانیان خیلی خوب مچ شده است. هم از نظر فرم و قافیه و هم معنا.

هومن یگانی • :

از نظر نوشتاری بسیار ساده و روان می باشد و کاملاً در یادآوری قوی عمل می نماید. اگر پارسی بودن و ایرانی بودن با نوع جایگاه سازی و خدمات ارائه شده همخوانی داشت شاید قابل دفاع بود و می توانست در ذهن مخاطب هویت مستقلی برای خود دست و پا خواهد نماید، اما اینگونه به نظر نمی رسد. از حیث ایجاد مزیت رقابتی نیز، نکته قابل ذکری ندارد.

بانک تات (تجربه، اعتماد و توسعه) بهنود الله وردی نیک * :

استفاده از سرواژه ها، به عنوان یکی از دهها تکنیک خلق نام برند یا تگ لاین، می تواند مناسب باشد. اما برای شعار مناسب نیست، مخصوصا وقتی هیچ ارزش افزوده ای به همراه نداشته باشد.

علی جعفری •• :

«تجربه، اعتماد، توسعه»... شعاری گنگ و مبهم که برای تبلیغ هر چیزی، قابل استفاده است! بانک اش کجا بود؟!

امیر خاکی پور * : تجربه ؟ توسعه ؟ ...!!! مجتبی محمدیان • :

نقطه قوت: -

نقطه ضعف: چطوری یک بانک جدید التاسیس می تواند صاحب تجربه باشد؟.سوال دیگر اینکه در این شعار" توسعه" یعنی چی؟ اسن شعار کهنه و نخ نماست. امیرحسین نوریان •• : مردم خیلی باهوشند و هر شعاری که "مردم" و ویژگی هایشان را لحاظ نکند قطعا راه را به بی راهه رفته است. تجربه؟ برای بانکی که تازه تاسیس است و پوزیشن نشده است؟ اعتماد و توسعه اش هم زیر سایه همین اشتبه بی ارزش می شود. چه منتی است که اعتماد نسبت به بانک وجود دارد... خیلی بد است... هومن یگانی • : به نظر می رسد به زور برای اسم توجیه و ارتباط نمایش داده شده است. تجربه! اعتماد! برای یک بانک تازه تاسیس!؟ بیشتر شعار گونه و ادعا برداشت خواهد شد. توسعه برای کی؟ مشتری، بانک؟ خدمات؟ در مجموع ایده آل های مدیران آن نوشته شده است تا خواسته های مشتری  

بانک تجارت (بانک تجارت، بانک فردا)

بهنود الله وردی نیک * :

توصیف خوبی صرفا برای مفهوم تجارت است ولی به دلیل عدم وجود سرزندگی برند (Brand Vitality) در هویت ذاتی این بانک، نه تنها ارزش افزوده ای برای برند به همراه ندارد، بلکه موجب انتقال شخصیت چندگانه در ذهن مخاطب می شود. رفتار آینده برند در ارتباطات می تواند جذابیت این شعار را بیشتر یا کمتر کند.

علی جعفری ** :

« بانک تجارت، بانک فردا» ... یک شعار کوتاه و مختصر و مفید که می تواند با بهره گیری از کمترین کلمات، ارتباط منطقی خود با کارکردش را روشن کند.

امیر خاکی پور *** :

چیدمان واژگانش خوب ِ مفهومی هم حس خوبی می ده

مجتبی محمدیان * :

تعهد نهفته در شعار بی ارزش است با با این حال شعار کوتاه و قابل به یاد ماندن است.

امیرحسین نوریان ** : فردا برای بانک و مخصوصا تجارت از نظر تداعیات کلمه مناسبی است. مختصر و ساده است و قابل احترام. هرچند شعرش از بانکش خیلی بهتره!

هومن یگانی * :

ساده و روان است و کوتاه بودن شعار، از نقاط قوت آن خواهد بود. اشاره دو پهلو به فردا با رویکرد آینده نگری یا پیشرو بودن در حوزه خدمات بانکی هم مناسب به نظر می رسد اما مزیت رقابتی خاصی مطرح نمی نماید. نام بانک پتاسیل زیادی برای یک شعار مرتبط با کار کرد آن را دارد که از آن استفاده خوبی نشده است.

بانک رفاه (بانك رفاه، بانك همه) بهنود الله وردی نیک * :

با توجه به نام قبلی این بانک «بانک رفاه کارگران»، صرفا توضیح و توجیهی برای غیرتخصصی بودن بانک است مثل فروشگاههای تعاونی یک صنف که این توضیح را همیشه دارند: «خرید برای عموم آزاد است!»

علی جعفری •• :

«بانک رفاه، بانک همه»...خیلی سردستی و پیش پا افتاده...خلاقیتی در کار نیست، همچون خود این بانک که گاه یادمان می رود که چنین بانکی هم در نظام بانکی کشور وجود دارد!

امیر خاکی پور • :

کی می گه ؟

مجتبی محمدیان • :

نقطه قوت:کوتاه و موجز

نقطعه ضعف: با شعار بانکها تداخل دارد. دوره ای که شما همه چیز برای همه کس باشی گذشته است.

امیرحسین نوریان • : بازهم بانک و ادعاهای دم دستی که مردم کوچکترین توجهی به آن نخواهند کرد. مثلا کسی که حسابی در این بانک ندارد وقتی این شعار را می شنود چه عکس العملی نشان می دهد؟ دریغ از کمی فکر و خلاقیت و آگاهی از رسالت شعار.

هومن یگانی • :

این تیپ شعارها نیز دیگر کارکرد خود را از دست داده است. برای همه بودن! عنصر اصلی ایجاد ارزش برای مخاطب هم در آن دیده نمی شود. یک کلیشه عمومی که جایی برای نقد نمی گذارد. این تلاشی بوده برای خنثی کردن نام بانک که تفکیک مخاطب و خدمات به همراه دارد. حذف کارگران از اسم نیز، با مین هدف انجام پذیرفته است.در مجموع نیاز به بازنگری دارد.

بانک سامان (باشما هستیم) بهنود الله وردی نیک ** :

پس از آنکه جایگاه «هوشمند» بودن از حالت یک مزیت رقابتی خارج شد و به یک جایگاه عمومی برای همه بانک ها تبدیل شد، لازم بودن یک جایگاه جدید برای بانک سامان تعریف شود که به نظر می آید این شعار، آگاهانه یا ناآگاهانه به خوبی جایگاه و شخصیت آرکتایپی «پرستار» (Caregiver) را در ذهن مخاطب تداعی می کند.

علی جعفری • • • :

«با شما هستیم»...در چه کاری با مایید؟! مثلا می آیید با هم به خرید برویم؟! یا فرش ها را ببریم به قالیشویی؟!

هدف این شعار کلی، کجاست؟ جامعه هدفش چه کسانی هستند و اصلا به چه چیز اشاره می کند؟!

امیر خاکی پور * :

قول بده ...

مجتبی محمدیان * :

نقطه قوت: شعار وعده ای نایاب در نظام بانکی را می دهد که مخاطب شدیدا به دنبال ان است. کوتاهی شعار نیز بسیار اثرگذار است

نقطه ضعف: لحن شعار به گونه های مختلف در ذعن مخاطب نقش می بندد. بعضی موقعها یاد ان موقعیتی می افتم که حرفهای زیادی به کسی زدم و او اصلا حواسش نیست بر می گردم به او می گوید" با شما هستم، لطفا گوش کنید!!!"

امیرحسین نوریان ** : شعار بدی نیست. حس همراه بودن خوبی دارد. صمیمی و محترم است. دلگرمی می آورد...

هومن یگانی *** :

شعار بسیار ساده و روان است. در کنار مشتری بودن به عنوان یکی از مزیت های مد نظر مشتری، از نقاط مثبت آن خواهد بود. حس دوستانه و ارتباط گیری با مخاطب تاثیر گذار به نظر می رسد. جایگاه سازی با رویکرد حامی مشتری، انتخاب خوبی بوده است.

بانک سپه (بانک سپه، بانک پیشرو) بهنود الله وردی نیک • :

وقتی یک برند چیزی برای گفتن ندارد، از سطحی ترین و البته «ممنوع ترین» مزیت های خود برای معرفی خود استفاده خواهد کرد. (مانند قدمت، وسعت، قیمت و...)

چالش بسیاری از مردم ایران برای انتخاب «بدترین» بانک ایرانی تصمیم گیری میان بانکهای «سپه»، «ملی»، «صادرات» و «تجارت» است. این شعار می تواند راهنمای خوبی برای همین مردم باشد!

علی جعفری • :

«بانک سپه، بانک پیشرو» ... در اینکه بانک سپه را به عنوان یکی از قدیمی ترین بانک های ایرانی بشناسیم، حرفی نیست، اما در نظام بانکداری کنونی، به نظر این بانک کمی به حاشیه رانده شده و کمتر مطرح می شود و شعار بانک، گونه ای اغراق به نظر می رسد. امیر خاکی پور • : هه هه هه ... مجتبی محمدیان • :

نقطه قوت: کوتاهی شعار و تاکید بر دیدگاهی خاص

نقطه ضعف: تضاد بین شعار و تصویر سازی برند (قدمت و اولین بودن)

امیرحسین نوریان • : الان که با تصویری که از آن بانک دارم شعار طنزی است. پیشرو برای بانک در چه زمینه ای؟ در رفتار سنتی؟ در...

هومن یگانی • :

گرچه با توجه به کارکرد و جایگاه بانک بیشتر یک شوخی به نظر می رسد! اما از نظر مزیت رقابتی و مزیت مدنظر مشتری هم کلیشه ای و تکراری است. ادعای مطرح شده قابل نگهداری نیست. در مجموع نیاز به بازنگری دارد.


./پایان
عضویت در کانال تلگرام دنیای تبلیغات

نويسنده :

موسس و سردبیر دنیای تبلیغات
منتقد و تحلیلگر تبلیغات
Print Friendly and PDF
دنیای تبلیغات - پشتیبان همایش

دیگر رسانه ها

برای دریافت آخرین مطالب، اخبار و تحلیل های دنیای تبلیغات پست الکترونیک خود را در کادر روبرو وارد نمایید و ایمیل ارسالی را تائید نمایید تا هیچ مطلبی را از دست ندهید!
  1. محمد زرین دی ۲۷, ۱۳۹۳ در ۳:۴۲ ب.ظ - ارسال پاسخ به محمد

    مرسی ، خوب بود ، تفاوت نگرش افراد نظر دهنده درباره شعار و برند جالب توجه بود

  2. پژمان پاکدامن دی ۲۷, ۱۳۹۳ در ۱۰:۱۴ ب.ظ - ارسال پاسخ به پژمان

    ضمن تشکرا از جناب نوریان عزیزو همکاران محترم
    و عرض احترام و ادب خدمت اساتید

    نظرات اساتید و ارزش گذاری خیلی جالب و قابل تامل است .اگر اجازه داشته باشم بنظرم برای بررسی و ارزشگذاری شعار بانکها نیاز به هویت برند را الزامی می دانم ولی در بین ۱۱ شعار فوق شعار بانک آینده را برتر از بقیه می دانم و ارتباط نام بانک با شعار را نقطه قوت آن می دانم و با ***ارزش گذاری خواهم کرد .
    ضمن ارزوی موفقیت برای دنیای تبلیغات

    • امیرحسین نوریان دی ۲۷, ۱۳۹۳ در ۱۰:۵۱ ب.ظ - ارسال پاسخ به امیرحسین

      درود بر پژمان عزیز و سپاس از نطر ارزشمندت.
      خوشحال میشم ستاره هاتو برای همه موارد بدونم. مخصوصا بدترین گزینه!

  3. پژمان پاکدامن دی ۲۷, ۱۳۹۳ در ۱۱:۵۴ ب.ظ - ارسال پاسخ به پژمان

    -بانک اقتصادنوین امتیاز ۰ اولین وبرترین ادعای بی ارزشی است که بعنوان مزیت نمیشود برآن تکیه کرد
    -بانک انصار امتیاز ۰ اعتبار و کسی به خودش نمی دهد اعتبار بصورت اکتسابی و بوسیله ارائه خدمات بوجود می اید .
    -بانک ایران زمین امتیاز ۰ کاملا کلیشه ای و خود خواه
    -بانک پاسارگاد امتیاز ** با هویت بانک همحوانی دارد اما از آینده بزرگ نمایی دارد که شاید با خدمات فعلی بانک بیگاه باشد
    -بانک پارسیان امتیاز * هم آوایی خوبی دارد و در ذهن مخاطب ماندگار است
    -بانک تات امتیاز ۰ فقط می خواستند برای سه حرف ” ت ” الف ” ت” سه کلمه پیدا کنند که از تجربه و اعتماد و توسعه استفاده شده که با فعالیت بانک همخوانی ندارد
    -بانک تجارت امتیاز * شعار خوبی دارد ساده و مختصر و مفیدولی هیچ فردایی برای خدمات بانکی دیده نشده چه برسد به فردای مخاطب و مشتری بانک
    -بانک رفاه امتیاز ۰ قابل اظهار نظر نیست نیاز به بازنگری کلی دارد
    -بانک سامان امتیاز *** با توجه به هویت جدید بانک و تغیر شعار از بانک هوشمند به با شما هستیم حس اطمینان را به مخاطب می دهد
    بانک سپه امتیاز ۰ پیشرو در قدیمی ترین و با سابقه ترین بانک ایرانی است ولی در ارائه خدمات کاملا سنتی است و نیاز به بازنگری کلی دارد .

    جناب نوریان شب خوش

  4. parisa دی ۲۸, ۱۳۹۳ در ۱۲:۳۴ ب.ظ - ارسال پاسخ به parisa

    با سلام
    جناب آقای محمدیان گرامی، یه سوال از جنابعالی دارم : طبق گفته جنابعالی در مورد بانک اقتصاد نوین “نقطه قوت: تاکید بر مزیتی مشخص “. به نظر شما اولین بانک خصوصی بودن آن هم بعد از این همه سال که کلی بانک خصوصی دیگه تاسیس شدند چه مزیتی را در حال حاضربرای مشتریان ایجاد میکند؟

    جناب آقای الله وردی نیک گرامی
    امکان داره نظرتون در مورد شعار بانک آینده رو بیشتر باز کنید؟

    یه سوال هم از کلیه اساتیدی (البته به جز جناب آقای یگانی) که از هم آوایی کلمات در شعار بانک پارسیان” و قافیه بندی خوب نوشته بودند داشتم. به نظر شما قافیه بندی خوب و هم آوایی زیبای کلمات وقتی معنای درستی رو به ذهن متبادر نمیکند چه سودی دارد؟ آیا بانک پارسیان واقعا فقط بانک ایرانیان هست و اگه بله، خب این چه مزیتی برای مشتریان داره؟ مگه باقی بانکها بانک ایرانیها نیستند خدماتشون رو به مردم ایران ارائه نمیدند؟

    با تشکر

  5. مجتبی محمدیان دی ۲۸, ۱۳۹۳ در ۶:۱۴ ب.ظ - ارسال پاسخ به مجتبی

    سلام خانم پریسا
    ممنون از سوالتان
    به اعتقادم در پس اولین بودن [در بین این همه بانک] پیشگامی و تجربه نهفته است. با شما و نظر برخی دوستان موافقم که اولین بودم الزاما به معنی بهترین بودن نیست اما بگذارید قوبل داشته باشیم که اولین بودن به معنی پیشگامی هست.وقتی همه بانکها مثل هم هستند حداقل من دل خوش می کنم به بانکی که پیشگام تر است. البته از طرف مشتری دارم فکر می کنم.

  6. سارا ندافی دی ۲۹, ۱۳۹۳ در ۲:۳۳ ق.ظ - ارسال پاسخ به سارا

    سلام دوستان
    یک سوال از بدو تاسیس بانک اقتصاد نوین ، در ذهن من همیشه حضور داشته ، شاید اینجا جای مناسبی برای مطرح کردن نباشد اما میتواند تریبون مناسبی باشد تا شاید دیگران به آن فکر کنند و رسالت این سایت با عنوان دنیای تبلیغات به تحقق بپیوندد ، امروزه موج گسترده ای از نا آگاهی تخصصی و حرفه ای در همه جا حضور دارد …وقتی نماد بصری یک بانک ، از ساده ترین علامت موجود در ریاضی ( % ) گرفته شده – که به کرات تکراری هست – آیا آن بانک میتواند مدعی نخستین بودن باشد ؟ و آیا این با خاص بودن مغایرت ندارد؟
    (( بیشتر حس تکراری بودن به ذهن الغاء میشود ، با توجه به این نکته که % یعنی : این واحد در ریاضیات بدون بعد بوده و کاربرد آن در بیان سود دهی یا میزان تغییرات واحد(مخصوصا اقتصادی)می‌باشد. ))آیا چنین مفهوم عامی را میشود خاص و نخستین کرد؟ آنهم با قرار دادن یک فاصله در وسط اصل قضیه که مدعی تاکید دقت بیش از حد بشویم!
    و اینکه چطور خیل وسیعی از متخصصین و دوستداران برند و برند شدن و برند کردن … درباره برند صحبت میکنند اما به مفهوم تنها سفیر ساکت و چریکی خود که در هر جا میتواند حضور داشته باشد توجه نمیکنند؟! و اینکه اگر میخواهند شعار بسرایند چرا مغایر با حقیقت بنیادی در بخش بصری خودشان شعر سرایی میکنند!
    البته این سوال در مورد علامت بینهایت بانک دی (و تشابه به لوگوی دیگر در سرزمینی دیگر! ) هم ، در ذهن من بوجود می آید …اما با توجه به اینکه تازگیها تب برند بسیار داغ شده و تمام متخصصین و دوستان ، به برند ! برند شدن !! و برند بودن !!! اعتقاد دارند ، اما بخش بصری برند بخصوص لوگو ، برایشان جذابیتی ندارد ، این ابهام ذهن منرا به شدت به خودش معطوف میکند که چطور یک فرهنگ دست و پا شکسته وارد سرزمین مقصد میشود و همه مدعی مسلط بودن و خواهان بودن هستند… اما بر حسب منافع به اصول ، قواعد و محتوای آن بها نمیدهند و فقط منافع و تسلط و آگاهی خود را معیار قرار میدهند و یا به دروغ مدعی اعتقاد میشوند !!! بیش از این گزافه گویی نمیکنم وبه تصاوری که مبتنی بر شباهت بیش از حد لوگوی بانک اقتصاد نوین با
    CURNOW & Co . P.S. (Profitability Consultants & CPAs) هست خیلی تاکید نمیکنم که تنها تفاوت
    آنها رنگ دونشانه هست ! و این قضیه هم با نخستین بودن و خصوصی بودن مغایرت دارد…

    شاید اگر دوستان بدانند معنی نشانه در چهارچوب علمی خود و از دیدگاه متخصصین صاحب سبک و مکتب در دنیا چیست شاید و شاید و شاید !!! دیگاه متفاوتی برای نشانه در ذهن خود خلق کنند و دست از خود آگاه بینی مطلق بردارند و بپذیرند وقتی به برند تکیه میکنند نشانه ، چکیده بصری برند و ماهیت وجودی آنها در یک قطره میباشد . آنوقت حداقل متخصصینی که از متصدیان امور و مشتریان بابت مشاوره و برند سازی اجرت کار و تفکر دریافت میکنند حداقل جویای مفاهیم و یکپارچگی در برند میشوند و اجزا را یکپارچه و نه با تعارض و تضاد خلق میکنند… که برای یک نماد تکراری به قدمت تاریخ ریاضی ، شعار ((نخستین بودن )) را جار نزنند …در این نظرات بیش از شعار شاید لازم باشه به مخترعین آن شعار هم توجه کنیم تا حداقل فقط مشتری را به قربانگاه نبرده باشیم …ما متخصصین همیشه مشتری خود را متهم به لجبازی و نا آگاهی میکنیم اما آیا خود ما میتوانیم از عملکرد خود دفاع کنیم یا فقط میتوانیم دیگران را نقد کنیم … واقعا کدام دوست متخصص ما و با چه رقمی این شعار را خلق کرده؟ ! آیا برای حرفها و ادعاهای خود استراتژیهای مناسبی را در سطح خرد و کلان در نظر میگیریم؟
    در بسیاری از استراتژیهای فی ما بین شعارها با نمادها که دوستان مدعی هویت یکپارچه در برند میشوند آن جمله معروف را به خاطر می آورم که ظریفی گفت: اجزایش خوب هست اما امان از ترکیبش!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    آش قلمکاری که متخصصین به خاطر بی ارزش در نظر گرفتن بخشهایی که درش آگاهی و تسلط ندارن کل و اساس آنرا زیر سوال میبرند یا اینکه تکذیب میکنند و یا بدتر … که با اشتباه در عملکرد خود چاهی عمیقتر حفر میکنند….که قطعا اگر دوست متخصص ما نماد% را میشناخت شعار نخستین بودن را نشر نمیکرد…
    نشانه از دیدگاه :
    آگوستیس:چیزی که چیز دیگری را فرا میخواند.
    پیرس:سویه ی پنهان هر چیز.
    ارنست کاسیرر: نشانه در اصل از جنس سمبل و رمز است. عدم امکان تجلی معانی و مضامین!
    یونگ : سمبل یا نماد بهترین تصویر ممکن برای تجسم چیزی که نسبتا ناشناخته است.

    • امیرحسین نوریان دی ۲۹, ۱۳۹۳ در ۸:۰۸ ق.ظ - ارسال پاسخ به امیرحسین

      درود بر خانم ندافی گرامی
      به شدت از نثر ساده و پر مفهوم شما لذت بردم. دیدگاه های شما جای تامل دارد.

  7. محمد رضا حسنی دی ۲۹, ۱۳۹۳ در ۸:۲۰ ق.ظ - ارسال پاسخ به محمد

    آقای نوریان سلام
    همت والایتان ستودنی است
    به حق دنیای تبلیغات حرفه ای ترین و خلاق ترین و صادق ترین سایت بازاریابی و تبلیغات کشور است. مدرسه ای است که به لطف و یاری شما بزرگان دانش آموزان فراوانی دارد.
    در پناه خداوند متعال روز به روز پیشرفت نمایید.
    دعا گوی شما
    حسنی

    • امیرحسین نوریان دی ۲۹, ۱۳۹۳ در ۸:۴۷ ق.ظ - ارسال پاسخ به امیرحسین

      درود بر آقای حسنی گرامی
      شرمنده ادبیات فاخر شما شدم. لطف دارید فراواون و ممنونم.
      التماس دعا

  8. siroos دی ۲۹, ۱۳۹۳ در ۸:۲۳ ق.ظ - ارسال پاسخ به siroos

    جناب آقای بلوریان و جناب آقای سلطانعلی
    با سلام
    خیلی ممنون می شم اگه کمی درباره هویت برند توضیح فرمایید
    سیروس
    مدیرعامل تی جی بی

  9. ziba salarvand دی ۲۹, ۱۳۹۳ در ۸:۲۶ ق.ظ - ارسال پاسخ به ziba

    تقابل ستاره های اقای جعفری و اقای شفیعی خیلی جالب است برای ایران زمین
    ادم بهتره کاری به منتقدا نداشته باشه پس و کار خودشو بکنه

  10. فریبا مجتهدی دی ۲۹, ۱۳۹۳ در ۸:۲۹ ق.ظ - ارسال پاسخ به فریبا

    با عرض سلام خدمت مجموعه معظم دنیای تبلیغات
    از اقای الله وردی نیک سوالی داشتم
    اگر مقدور است کمی در باره تفاوت های شعار سازمانی و شعار تبلیغاتی توضیح دهید
    بسیار ممنونم
    فریبا مجتهدی

  11. bita vakillian دی ۲۹, ۱۳۹۳ در ۸:۳۴ ق.ظ - ارسال پاسخ به bita

    سلام
    جای دکتر محمدیان در این جمع خیلی خالی است.
    اقای مجتبی محمدیان سوالی داشتمدر مورد بانک پارسیان لطفا کمی بیشتر توضیح دهید. چرا در ایران این شعار جواب نمی دهد؟
    اقای نوریان با تحلیل بانک ایران زمین شما موافقم. کلمات خوبی استفاده کرده اید.

    • امیرحسین نوریان دی ۲۹, ۱۳۹۳ در ۸:۴۶ ق.ظ - ارسال پاسخ به امیرحسین

      درود بر خانم بیتا وکیلی
      دکتر محمدیان عزیز دوست و استاد من است. پیغام شما را که جایشان خالیست حتما به اطلاعشان می رسانم.
      سپاس از حضورتان

  12. جعفری دی ۲۹, ۱۳۹۳ در ۸:۳۷ ق.ظ - ارسال پاسخ به جعفری

    اقای خاکی پور
    عاشششششششق تحلیلاتم
    یک کلام
    لپ کلامی
    مینو جعفری
    دانشجوی ارشد مدیریت

  13. سینا محمدیان دی ۲۹, ۱۳۹۳ در ۸:۴۰ ق.ظ - ارسال پاسخ به سینا

    جناب آقای دکتر شفیعی
    با سلام
    از مصاحبه شما با اقای نوریان بسیار استفاده کردم. ممنون. البته فرمایشات اقای نوریان هم در انتهای مصاحبه قابل تامل بود و ذهنم را مشغول کرد.
    از اقای نوریان تقاضا دارم فایل های صوتی مصاحبه ها را بیشتر کنند. بسیار اموزنده و جذاب است.
    تبریک برای سایت خوبتان.

    • امیرحسین نوریان دی ۲۹, ۱۳۹۳ در ۸:۴۴ ق.ظ - ارسال پاسخ به امیرحسین

      جناب آقای سینا محمدیان گرامی
      سپاس از لطف و حضورت
      استقبال عجیب مخاطبان از مصاحبه ها و تماس های مکرر دوستان این انگیزه را ایجاد کرده است. به زودی فایل های صوتی مصاحبه ها منتشر می شود.

  14. parisa دی ۲۹, ۱۳۹۳ در ۳:۲۷ ب.ظ - ارسال پاسخ به parisa

    جناب آقای مجمدیان

    ممنون از پاسخ جنابعالی

  15. فرناز نیک فرجام دی ۲۹, ۱۳۹۳ در ۳:۳۹ ب.ظ - ارسال پاسخ به فرناز

    خیلی جالبه که بسیاری از نظرات در تقابل با یکدیگر است و تحلیل ها از آن بدتر. در بیشتر نظرات غرض ورزی به شدت به چشم میخوره

  16. پژمان پاکدامن دی ۲۹, ۱۳۹۳ در ۹:۵۱ ب.ظ - ارسال پاسخ به پژمان

    با کسب اجازه از دنیای تبلیغات و جناب سلطانعلی و بلوریان

    در جواب سوال آقای siroos مدیر عامل محترم تی جی بی به اختصار عرض کنم

    هویت برند جوهره اصلی هر برند است شرکتها با تعریف هویت برند خود این پیام و به مشتریان ، کارمندان ، شرکای تجاری می دهند که چه سازمانی هستیم و جه اهدافی داریم .
    در واقع تصویر ذهنی خود را برای نهاده شدن در ذهن مشتری ترسیم می کند .
    هویت بخشیدن به هر برند پروسه ای که بوسیله واقع شدن در لوگو تجاری (رنگ و فرم …)و کلیه فعالیت های تبلیغاتی سازمان برای همسو شدن با ان هویت است .
    درواقه این فرایند انجام میشود که زمانیکه مشتری به ما فکر می کند یا نام تجاری ما را می بیند چه چیزی در ذهن او تقش می بندد؟

    امیدوارم جواب سوالتان را داده باشم

  17. كمال بهمن ۱۹, ۱۳۹۳ در ۱۲:۳۶ ب.ظ - ارسال پاسخ به كمال

    سلام توجه کنید که لوگوی تمام بانکهای اسلامی از کلمه ” ربا ” به صورت رمزی استفاده شده است.

  18. سعید سامان اردیبهشت ۳۱, ۱۳۹۵ در ۲:۵۶ ق.ظ - ارسال پاسخ به سعید

    با سلام
    امروز تصادفا به این پیج بر خوردم و چه دیر !
    با بخشی از صحبتهای خانم نداف مبنی بر اینکه بسیاری مدعی مسلط بودن به دانش برندینگ هستند موافقم . آنچه در نظرات منتقدان یافتم تماما کلیشه و سطحی بود و جای تاسف است که سرآمدان تا این حد از ملاک های تخصصی اسلوگان بی بهره اند !!!
    البته امیدوارم از آن تاریخ تا کنون به بی مایگی اراجیف عنوان شده واقف شده باشند.

ارسال ديدگاه []