دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند

کانال دنیای تبلیغات با بیش از 5300 نفر

“تحمل نقد نشانه بارز فرهنگ است. حتی حقیقت هم نیازمند نقد است نه ستایش.”

نیچه
بزرگان بازاریابی ایران - امیرحسین نوریان
رسانه تبلیغات - مجری تبلیغات1
۹ دیدگاه
جدول ارزشگذاری تیزرهای تـُن ماهی / کپی، حتی از روی تیزر ایرانی! / نظر کارشناسان مثل همیشه جذاب!

دنیای تبلیغات- امیرحسین نوریان- در این قسمت از ارزشگذاری های اختصاصی دنیای تبلیغات به تیزر تن های ماهی پرداخته ایم. دیگر هم کارشناسان و هم مخاطبان با فضای این نوع ارزشگذاری آشنا هستند و از سوی هر دو طیف استقبال خوبی صورت گرفته است.

در این ارزشگذاری تیزرهای مطرح تر و بیشتر دیده شده از هر برند طی سال گذشته انتخاب شده و در معرض داوری قرار گرفته است. از همه بزرگان و دوستان عزیزم که دعوت دیای تبلیغات را پذیرفتند سپاسگزارم.

نتایج و توضیحات مثل همیشه حاوی نکات جالبی است که این ماهیت نقد است:

با منتقدین این هفته آشنا شوید

برای بزرگنمایی بر روی تصاویر کلیک نمایید

علیرضا احمدی

بابک بادکوبه

پیام بلوریان کرد

علی جعفری

علی جعفری

امید خاکپور نیا

نادر شریفی

رضا صلاح اصفهانی

پژمان فخاریان

وهاب گائینی

مجتبی محمدیان

ماکان مهرپویا

فرزاد مقدم

امیر حسین نوریان

هومن یگانی

 

 

جدول ارزشگذاری:

fish.xlsx

توضیحات کلی :

پژمان فخاریان:

باید گفت که ساخت تبلیغات تلویزیونی در باره مواد غذایی بسیار سخت است چرا که به غیر از تاثیر بودجه و مدت زمان تولید، داشتن دانش و تجربه تبلیغاتی در کنار حساسیت ها و وسواس های اجرایی برای شکل گیری یک تبلیغ خوب الزامیست و شاید بشه گفت ساختن فیلم های تبلیغاتی برای مواد غذایی و شوینده ها می تونه سنگ محکی باشه برای تشخیص تفاوت یک کارگردان آگاه از تبلیغات و یک فیلم سازغیر آگاه به این دانش و حساسیت های لازم برای شکل گیری آن.

هومن یگانی:

قبل از هرچیز گفتن چند نکته را لازم می دانم.
نقد و بررسی ِتولیدات ِتبلیغاتی، بدون دانستن بریف و موارد اصلی همانند بودجه و زمان در اختیار، قضاوت یکطرفه خواهد بود. نظرات من صرفاً براساس حدس و گمان از نوع و حدود این موارد می باشد. همچنین سعی کرده ام تا کارها را از نظر محتوایی بر اساس “انتخاب استراتژی، طراحی پیام و نحوه انتقال (ایده اصلی و ساخت) ” ارزش گذاری نمایم.

امیرحسین نوریان:

۱ -تحلیل های این بخش قرار نیست مانند یک مطلب مستقل کلیه جزییات را درباره هر تیزر توضیح  دهد. صرفا دلایل خوب و بدی یک تیزر را از منظر منتقدش بصورت کلی بیان خواهد کرد.

۲-در نقد، ما صرفا باید با اثر روبرو باشیم. فارغ از نام سازنده و آژانس تبلیغاتی پشتش و خیلی چیزهای دیگر. مخاطب کاری به این اطلاعات ندارد. او عکس العمل و قضاوتش صرفا بر اساس تیزری است که مشاهده می کند. باقی، توجیحات تیم طراح خواهد بود که حتما حق هم دارند.

 

در بخش نقد ها چند نفر از کارشناسان به تیزر نامی نو اشاره کرده اند و اینکه از روی تیزر دیگری ساخته شده است. برای تماشای آن تیزر اینجا را کلیک کنید.

شما هم در قسمت کامنت ها تحلیل کنید و ستاره دهید.


./پایان
دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند در تلگرام را دنبال کنید
اویلا[دانلود]
علیرضا احمدی (*):
1. پلان اس ام اس، خیلی کوتاه است و جمله "برای شام ماهی خوشمزه می‌خوایم" یعنی چه؟ فعل "می‌خوایم" را این دوستان از کجا آورده اند؟
2. صحنه پردازی این کار خیلی مصنوعی شده است.
3. لباس بازیگر در مرکز خرید و لباس خانواده، نشانگر فصل سرد است. آیا این آگهی را نمی خواهند در تابستان پخش کنند؟ معمولا بهتر است آگهی ها فصل خاصی را القا نکنند مگر این که محصول و یا کاربرد آن متناسب فصل باشد.
4. این آگهی مقایسه ای است بین محصول تازه و محصول کنسرو شده که محصول کنسرو شده برنده کار است که در ذهن می ماند که کاش با حوصله بیشتری ساخته می شد. برای این تیزر، یک ستاره کافیست، به نظرم!

امید خاکپورنیا (–):
چون خودم کارگردان این آگهی بوده‌ام، نظر نمی‌دهم

نادر شریفی (*):
اول فکر می کنم که استراتژی و در ادامه ایده پردازی اشکال دارد چون تون ماهی باید انتخاب اول باشه نه آخر. ( نه در مورد تون ماهی بلکه در مورد همه ی محصولات. در واقع ما در تبلیغات، کالای مورد نظر را بهتر از تمام رقبا معرفی می کنیم)
دومین مورد این مطلب است که هرگز و در هیچ کجا و هیچکس از این غاقل نیست که تون ماهی نمی تواند جای ماهی را بگیرد. همه ی ما این را می دانیم که اولا ماهی تازه بهتر از تون ماهی پس تون ماهی جایگزین ماهی نمیشه. دوما شما برای خرید ماهی تنوع بیشتری را دارید تا تون ماهی که تنوع برند را دارید. سوم و از همه مهتر که در تبلیغ هم به آن تلویحا اشاره شده ماده ی مسموم و آلرژی ( حساسیت زا) هیستامین است که بواسطه ی عدم نگهداری صحیح ماهی تازه شده ( دقت داشته باشید عدم نگهداری ماهی نه صید آن) در گوشت ماهی فعال میشه که بعضا کشنده هم هست. برای جلوگیری از این مهم، ماهی تون را ( که در ایران چند نوع مثل هوور و ... دارد) را بلافاصله بعد از صید، فریز می کنند. پس تفاوت در صید نیست بلکه تفاوت در نگهداری ماهی است که تازه این روش نگهداری یک اصل و یک استاندارد است نه یک مزیت.
از طرفی دیگر در آگهی مخاطب با یک مطلب بدون جواب رو به رو است. اینکه چه روش صیدی؟ و بعد برای من به عنوان مخاطب این روش صید مبهم ( که در موردچگونگی انجامش صحبتی هم نمیشه ) چه اهمیتی دارد؟ این روش صیدِ سری چه مزیتی را بوجود می آورد؟

رضا صلاح اصفهانی (**):
درکل کار خوبیه ولی یکم غلو بیش از حد داره برای مخاطبینی که ماهی خور هستند..ضعف در طراحی لباس مرد مشتری

پژمان فخاریان (•):
مردی در جستجوی خرید ماهی خوشمزه است، اما چطور قرار است با دیدن ماهی های تازه و پخته و چشیده نشده ، متوجه خوشمزه بودن یا بد مزه بودن آن ها بشود؟
چرا مرد باید بر اساس قیافه ما هی ها که اتفاقا تازه هم هستند، کنسرو ماهی اویلا را بخرد که نه تنها تازه نیست بلکه هیچ نشان تصویری دال بر تازه بودن هم مثل وجود قطرات آب روی قوطی کنسرو دیده نمی شود .
چرا قوطی تن ماهی که توسط فروشنده پیشنهاد شده روی یک سطح خیس با چند فلس ماهی که اصلا دلچسب و زیبا نیست گذاشته می شود ؟
تفاوت در صید کجای این تبلیغ نشان داده می شود و چرا تفاوت در صید باعث خوشمزه شدن ماهی می شود؟
چرا در تصاویر پایانی ,لیوان نوشیدنی و گل ظرف غذای پدر را پوشانده اند و ما نمی بینیم که چه چیزی می خورد و ظرف تن ماهی هم در کمپوزیسیون خوبی قرار نگرفته تا محصول بتواند روی میز جلوه گری کند؟
همه این نکات حاکی از ضعف فیلم نامه و کارگردانی این تبلیغ هستند که قرار بوده این تن ماهی را از دیگر تن ماهی های موجود در بازار متمایز کند و در ذهن مخاطب یک تصور از مزیت رقابتی ایجاد کند که نکرده است.

وهاب گایینی (**):
نکات مثبت: طراحی صحنه قابل قبول، پک شات کار خلاق و جذاب می باشد
نکات منفی: سناریو و روایت کلی کار دم دستی است، بازیها روان نمیباشد. تدوین و ریتم کلی کار خوب نیست.

مجتبی محمدیان (*):
یک ستاره صرفا به خاطر یک حرف جدید در انتهای تیزر / تیزر حالت "وصله پینه" دارد. گروه گرافیک کامپیوتری از عهده کار بر نیامده است. با این حال ایده تا حدودی قابل احترام است.

ماکان مهر پویا (*):


فرزاد مقدم (•):
تنها پیام ارائه شده این است که شیوه صید فرق دارد. چند درصد از مردم درباره انواع شیوه صید و تاثیر آن در طعم ماهی اطلاعات دارند؟ اولین عامل در انتخاب و خرید تن ماهی چیست؟
مسلما روش صید نیست و سلامت و طعم در سگمنتهای مختلف تاثیر بیشتری دارند.
این همان داستان نزدیک بینی پیام نویس است!

امیرحسین نوریان (**):
فارغ از بسیاری از ضعف ها، تیزر فضای فانتزی خودش را خلق کرده و نه در فرم نه در محتوا ادعایش به اندازه خودش است. ادعا با فرم و محتوا یکی است. کار بدی نشده است و این برای تیزر سازی ما خوب است.

هومن یگانی (**):
تیزر اویلا با قالب طنز قصد خلق مزیت رقابتی در ذهن مخاطب را دارد که در بازار رقابتی و پر ترافیک این خانواده محصول، رویکرد مناسبی به نظر می رسد. اگرچه سناریو و بازیگر می توانست قوی تر بار این مهم را بر دوش کشد. این تیزر فوق العاده نیست اما با توجه به انتقال پیام متفاوت و مناسب برای گروه مخاطب خود، موثر عمل خواهد نمود.
ایلیکا[دانلود]
علیرضا احمدی (•):
1. در کل به نظرم آگهی خیلی بدی است.
2. مردی چاق و بدقواره و احتمالا کچل، شعر معروفی را تغییر داده و می خواند. او در شعرش با اشاره به عکس خانواده می گوید "وقتی نیستید ایلیکا خوراک خوبه خونمه" و بعد می فهمیم که اتفاقا، همه اعضای خانه هم هستند.
3. استفاده از اکسسوارهای نامناسب با صحنه مثل قهوه جوش و غیره.
4. اعضای خانواده وارد می شوند و بچه ای که مثل پدر تپل مپل است و عینک ته استکانی دارد. آیا این خانواده که مدام از ایلیکا استفاده می کنند چاق اند و مشکلات پیدا می کنند؟ چرا تولید کنندگان آگهی حواسشان به این موارد نیست.
5. پک شات زشت آگهی هم، همه ی موارد را تکمیل می کند.

بابک بادکوبه(*):


پیام بلوریان کرد (**):


علی جعفری (•••••):
یکی از بلاهت آمیزترین تیزرهایی که تا بحال دیده ام و شنیده ام!
دوست دارم خالق چنین شاهکاری را از نزدیک ببینم و از او بپرسم که وقتی که داشته به فیلمنامه(!) چنین اثر شگفتی سازی(!) فکر می کرده، کجا بوده و در چه حالتی!؟!
و بعد بپرسم که چطور توانسته با خلق چنین شاهکاری، به یکی از آشناترین ترانه های خاطره ساز مردم این سرزمین، چنین گندی بزند؟!
حیف که ادب و ادبیات، دست و بال من را بسته، و الا ... حیف ...!

امید خاکپورنیا (–):
نظر نمی‌دهم

نادر شریفی (•):
واقعا نمی دانم چی بگم. همون موقع هم که این به اصطلاح آگهی از تلویزیون پخش شد، مستقیما نظر و حسم را نسبت بهش بیان کردم که فکر می کنم دوباره گویی در مورد این آگهی ضعیف، هویت بخشیدن به کاری است که به غلط انجام گرفته بود. شخصا از کپی کردن ، عدم رعایت کپی رایت و استفاده ی بسیار بسیار بسیار ضعیف از آثار بسیار بسیار بسیار قوی و خاطره برانگیز، مخصوصا در موسیقی آنهم بدون شناخت قواعد موسیقی خشنود نیستم و آن را بی احترامی به شعور مخاطب می دانم.

رضا صلاح اصفهانی ( **):
بهره گیری از یک اهنگ نوستالوژی کننده معروف خوبه به شرطی که به طرفداران اهنگ برنخوره ..رنگ بندی دکور ضعیف و پر از رنگ و به خانه ارتیست شباهت ندارد..امدن مادر و بچه ها در انتها به تعریف کار لطمه زده

پژمان فخاریان (•):
این تبلیغ برای من مثل خواب دم صبح می مونه . مثل یک تَوَهُم ونمیدونم چطور می تونم نقد بی طرفانه ای در باره این تبلیغ داشته باشم وقتی که هیچ نکته تاثیر گذاری در اون نمی بینم .

وهاب گایینی (**):
نکات مثبت: طراحی صحنه خلاق و جذاب می¬باشد. دکوپاژ و کارگردانی روان و قابل قبول است.
نکات منفی: انتخاب بازیگر و همچنین بازی به شدت ضعیف بازیگر اصلی و حرکات اضافی بدن که هیچ حسی را القا نمی¬کند و بیشتر شخصیت اصلی را لمپن جلوه میدهد. تم موزیکال ضعیف و صدای بد خواننده هم به این آگهی به شدت ضربه زده است.

مجتبی محمدیان (•):
دافعه دافعه دافعه ... / لطفا با نوستالژی های ما درست بازی کنیم / راستی این تبلیغ شدیدا در شنیده شدن توانمند است اما در اثرگذاری ؟

ماکان مهر پویا (•):
در مورد کنسرو ماهی ایلیکا در زمان پخش به اندازه‌ی کافی صحبت شده. مردی که با هیکل نامتناسبش بالا پایین می‌پرد و پارودی ترانه فریدون فروغی را می‌خواند و از در و دیوار خانه قوطی خالی کنسروها را آویزان کرده. بیچاره زن و بچه‌اش

فرزاد مقدم (•):
تاثیر آن گره خوردن نام ایلیکا و ترانه قدیمی است یعنی به آگاهی از نام برند کمک می کند اما عاملی برای فروش خواهد شد؟
سبک زندگی پدر خانواده با آن کلاهش بیشتر ما را یاد مجردهای هنرمند که شب و روز کنسرو می خورند میاندازد و حضور ناگهانی خانواده بسیار نچسب است و حتی به جرات می توان گفت برای سگمنت خانواده ها ضد تبلیغ است!

امیرحسین نوریان (••••):
این تیزر را جزو زشت ترین تیزرهای تاریخ ایران می دانم و شوخی بلاهت گونه با چیزهایی می دانم که مردم عاشقش هستند. تاسف.

هومن یگانی (*):
ببدون شک تیزر ایلیکا یکی از جنجالی ترین کارها طی سال های اخیر در حوزه تبلیغات پخشی می باشد. حاشیه هایی که گروهی آن را نشانه موثر بودن تیزر در راستای بهتر دیده شدن می دانند و گروهی استفاده از شعر و آهنگ خواننده محبوب فریدون فروغی را علاوه بر بی توجهی به اخلاق حرفه ای، باعث ضربه دیدن جایگاه ایلیکا در ذهن مخاطب علاقه مند و طرفدار این خواننده محبوب ارزیابی کرده اند. اما اکثر منتقدین در یک نقطه اشتراک نظر دارند که بدون شعر و موسیقی فریدون فروغی این کار در رده یک تیزر معمولی جای می گرفت. فارغ از اینکه نظرات کدام گروه در این خصوص درست می باشد و تاثیر گذاری تیزر از جنس بهتر دیده شدن بوده یا تنزل جایگاه در ذهن مخاطب، واقعاً قبول این ریسک غیر منطقی و غیر ضروری به نظر می رسد وکارفرما می توانست در بررسی اولیه و ارائه پیشنهاد از طرف سازنده، با توجه به ریسک حاشیه ای و راه رفتن بر روی لبه تیغ، آن را نپذیرد. اما نهایتاً برای اظهار نظر در مورد موفقیت یا عدم موفقیت تیزر، گذر زمان و تحقیقات میدانی مورد نیاز خواهد بود و نباید نتایج آن را بر اساس حدسیات پیش بینی کرد.
تحفه[دانلود]
علیرضا احمدی (*):
1. در متن شعر آمده: "تون ماهی تحفه بهترینه شک نکن". پیشترها شورای بازرگانی صدا وسیما، استفاده از صفات عالی را اشکال می گرفت، ظاهرا بی‌پولی سازمان روی همه چیز تاثیر گذاشته.
2. این آگهی به دلیل استفاده از موسیقی بندری، حداقل با محل صید ماهی تون تناسب دارد.
3. یک امتیاز دیگر این آگهی، استفاده از ماهی تون با چیدمان های مختلف در بشقاب های مختلف است که قوت آگهی محسوب می شود. اما در کنار آن این همه بشقاب با تزیینات مختلف برای 4 نفر؟ پیشترها شورای بازرگانی صدا و سیما به این موارد هم اشکال می گرفت!

بابک بادکوبه(**):


پیام بلوریان کرد (•):


علی جعفری (•••):
موسیقی بندری+ یک شعر سردستی که حتی زحمت پیدا کردن دو قافیه درست را هم نکشیده+ یک سری تصاویر تکراری فروشگاه و میز و بشقاب و بچه= تن ماهی تحفه!!!
چنین تبلیغ تحفه ای فقط باید برای تحفه ساخته می شد!

امید خاکپورنیا (*):
صرفا تصاویر خوش آب و رنگی دارد، وگرنه تیزری نیست که در یاد بماند

نادر شریفی (**):
ساده، مختصر و مفید بدون زیاده گویی. تصاویر خوب که می توانستن بهتر هم باشن. بازیگری هم می توانست بهتر باشد. شعار خوب و ساده که زیاد پیچیده هم نیست. از روش ساده ای برای خلقش استفاده شده است.

رضا صلاح اصفهانی (*):
در کل یک کار معمولی موزیکال که شاید با پخش زیاد اثر گذار باشه ..حضور سیب سبز روی میز بی مورده!

پژمان فخاریان (•):
در مونتاژ، تمپوی موسیقی با تصاویر همخوان نیست و ریتم موسیقی از تصاویر تند تر است و جایی که نخستین بار در محصول باز می شود و درون آن دیده می شود ,نه تنها قوطی بر عکس است و نام محصول بر عکس دیده می شود، بلکه به سطح زیرین در قوطی، تکه های ماهی به شکل بدی چسبیده شده اند. این تبلیغ تصاویری برای جلب توجه مخاطب را در درون خود ندارد و نهایتا یک پک شات معمولی با صدای تکراری یک گوینده که روی خیلی از تبلیغ ها شنیده می شود تمام می شود.

وهاب گایینی (*):
نکات مثبت: تنوع در لوکیشن¬های انتخاب شده
نکات منفی: تم موزیکال ضعیف ، فضای کلی کار تکراری است و بازی¬ها تصنعی است.

مجتبی محمدیان (•):
یک تبلیغ خالتـــــوری و صد البته مطابق با فضای موسیقی خالتوریِ حاکم بر کشور / برای من غیر قابل توجیه اما برای مارکت به نظرم قابل تامل است/ این تبلیغ شدیدا در شنیده شدن توانمند است اما در اثرگذاری ؟

ماکان مهر پویا (*):
آگهی تحفه هرچند ظاهری لایف استایلی دارد اما از لحاظ بصری کار چشم‌گیری نیست. هرچند به نظرم در پیشبرد پیام آگهی درست‌تر از رقبا عمل می‌کند و خودش را درگیر نشانه‌گذاری‌های اضافه و صحنه‌پرداری‌های عجیب نکرده است.
تکلیف کار روشن است. محصول کنسرو ماهی تن است و با آن می‌شود غذاهای متنوعی درست کرد و با خانواده خورد. بدون پیچیدگی و ترقص

فرزاد مقدم (**):
نسبت به دو تیزر قبلی، هدف گذاری بهتری دارد.
تثبیت نام به کمک موسیقی جنوبی در ذهن مخاطب و تداعی ماهی جنوب، تاکید بر موضوع سلامتی که ترس از نبودن آن از عوامل موثر در انتخاب نشدن! تن ماهی در برخی خانواده هاست است و همچنین تاکید بر امگا3 هم دلیل انتخاب ماهی.

امیرحسین نوریان (•):
اساسا فرمول موسیقی جنوبی و ادای شنگول بودن در آوردن زیادی در این فضا تکراری است. تیزر فارغ از هر خلاقیت و جذابیتی است.
هومن یگانی (*):
در تیزر تن ماهی تحفه ایده خاصی دیده نمی شود. متأسفانه کارهای موزیکال در ایران به شدت نیازمند تغییرات و تزریق سناریو های خلاق می باشد و البته دانستن این مهم که موزیکال بودن نمی تواند جای خلاقیت یا ایده اصلی را در تیزر پر کند، بلکه فقط می تواند داستان را در فضایی دوستانه تر و در مواردی مؤثرتر ارائه نماید.
زشک[دانلود]
علیرضا احمدی (*):
1. یک آگهی با اجرای ضعیف.
2. صاحبان این محصول (بنده‌های خدا)، خیلی تلاش می کنند که از کیفیت محصولشان صحبت کنند، اما نمی دانم، اسم محصول یا نوع تبلیغاتش جوری است که من هیچ وقت به عنوان یک محصول با کیفیت طرفش نخواهم رفت.
3. در کل به نظرم آگهی فروشنده ای نیست.

بابک بادکوبه(*):

پیام بلوریان کرد (–):

علی جعفری (•••):
یک تبلیغ ابتدایی، با گرافیکی ابتدایی تر که در اجرا هم چندان خوب از کار درنیامده...حرفی برای گفتن ندارد .

امید خاکپورنیا (•):
هم از نظر ایده و هم از نظر ساخت کار ضعیفی‌ست

نادر شریفی (**):
من این آگهی را دوست دارشتم. همه چیزش به اندازه و مفید. خوش ساخت وساده. ساده به معنی دم دستی نه که به معنای شناخت درست از بازار هدف مخاطب.

رضا صلاح اصفهانی (*):


پژمان فخاریان (•):
این تبلیغ تلویزیونی ,تبلیغ خوبی بود اگر سال 1350 ساخته شده بود

وهاب گایینی (•):
نکات منفی: عدم خلاقیت در محتوا و اجرای بسیار ضعیف

مجتبی محمدیان (•):
خشک، کسل کننده با یک پیام تکراری. عاشق شعارش هم هستم: زشک که هست یه چیز دیگه است ... کلا یعنی چی؟

ماکان مهر پویا (*):
این مجموعه آگهی‌های زشک که کنسر ماهی تن هم یکی از آنهاست٬ اجرای خوبی ندارند اما پیام درستی را منتقل می‌کنند. اینکه حجم ماهی داخل بسته بندی زیاد است. هرچند که من حرکات انگشت‌ها را در کل مجموعه متوجه نمی‌شوم. برخورد با ماده‌ی خوراکی به شکلی که با یک دستگاه الکترونیکی برخورد می‌کنیم ظریف نیست

فرزاد مقدم (*):
جنبه مثبت آن استفاده از اسلوگان برند است، جنبه منفی آن استفاده از کلیشه تعویض تن با ماهی هائی است که معلوم نیست کیلکا هستند یا قزل آلا!

امیرحسین نوریان (*):
تیزر بدی تیست. فضای متفاوتی دارد و با تب تاچ همخوان. قرار نبوده از این ایده فقیر خروجی بهتری دید.

هومن یگانی ( **):
به نظر می رسد تیزر زشک صرفاً قصد معرفی و شناساندن محصول را در کنار سایر رقبا دارد و نه اعلام تمایزی خاص و برجسته برای خود. اما سعی شده این معرفی و اطلاع رسانی در فضایی متفاوت و غیر تکراری صورت پذیرد که تاکید بر لوگو و محصول در کانسپت اصلی به صورت مستقیم و بدون حاشیه از ویژگی های این رویکرد می باشد. به نظرم المان های تکنولوژی صفحات لمسی در نشان دادن یک محصول جدید برای یک شرکت قدیمی اما بروز موثر خواهد بود

طبیعت[دانلود]
علیرضا احمدی (*):
1. این آگهی ازآگهی الویه نامی نو کپی شده است اما به نظرم حس و حال آن آگهی را ندارد.
2. حداقل یک نفر (حتی در کپی) یک مورد استفاده برای کنسرو ماهی تون را نشان داد که در پیک نیک یا خارج از خانه می توانیم از این محصول استفاده کنیم.
3. یک مورد دیگر که در این چند آگهی به شدت احساس می شود حضور یک گوینده برای این آگهی هاست. آگهی تحفه، ایلیکا و طبیعت. استفاده از یک گوینده خاص برای آگهی های یک محصول بسیار متداول است و خیلی از شرکت ها به دلایل مختلف سعی می کنند که حس و حال آگهی هایشان، موزیک و گویندگی شان منحصر به فرد باشد، مثل آگهی‌های سامسونگ که همیشه از صدای آقای اینانلو استفاده می کند اما الان قضیه متفاوت است، یک گوینده برای همه ی تولیدات یک شرکت فیلمسازی. مگر می شود که چند رقیب از یک شرایط برای تولید آگهی هایشان راضی باشند، خواننده آگهی ایلیکا همانی است که برای تحفه می خواند و همانی است که در پک شات نام محصول را معرفی می کند. این صدا مثل یک امضا برای تولیدات فلان شرکت شده است. من نمی دانم، صاحبان کالا این چیزها را نمی بینند یا نمی فهمند؟ یا مورد دیگری است که من سر در نمی آورم. آیا بهتر نیست که یک آگهی بسازیم و پک شات آن را برای محصولات مختلف عوض کنیم؟ این هم کم هزینه تر است و هم هیچکس نمی فهمد!!!

بابک بادکوبه(**):


پیام بلوریان کرد (–):


علی جعفری (*):
یک تیزر معمولی که می کوشد با نشان دادن چند منظره و چشم انداز، برای محصول کارخانه «طبیعت» یعنی «تن ماهی طبیعت» تبلیغ کند!
تیزر، رنگ و تصویر و تدوین و شعر را به کار می گیرد، اما تاثیری حتی اندک به جا نمی گذارد...مثل بقیه تیزرها!

امید خاکپورنیا (**):
در مجموع تیزر قابل قبولی‌ست؛ مخصوصا اجرای خوبی دارد

نادر شریفی (–):
هر وقت این آگهی را می بینم یاد پژمانِ گُل می افتم. امیر حسین عزیز تصمیم دارم در مورد آگهی هایی که به هر شکلی کپی هستند صحبت نکنم چون به این ترتیب داریم به چیزی بها می دهیم که غلط است. هویت بخشیدن به کپی کاری یعنی توهین به ایده پردازان، کارگردانان و همه ی عوامل خلاق در این حرفه.
ولی اون کلاه آرم دارش همیشه تو ذهنمه که چطور طراح صحنه و کارگردان متوجه اش نبودند.

رضا صلاح اصفهانی (*):
یک اثر گیج و گم که انگار به زور موزیک تبدیل به تیزر شده!

پژمان فخاریان (•):
این تبلیغ یک خودکش دسته جمعی ,یک فاجعه است.این تبلیغ تلویزیونی نخستین کپی برداری عین به عین از یک تبلیغ ایرانیست "الویه نامی نو"...که اتفاقا کارگردان (نامی نو) خود بنده بودم که همزمان با هم پخش می شدن.پرسش اینجاست که چرا سازندگان این تبلیغ آگاهانه این کپی را انجام دادند و چرا سفارش دهنده و مدیران محصولات طبیعت متوجه این موضوع نشدند؟
این تبلیغ به غیر از نکات بالا دارای ساختار بسیار بد و ضعیف است که با پرداختن به مشکلات بدوی آن متوجه ضعف کارگردانی,صحنه و فیلم برداری آن می شوید.
به عنوان مثال به باز کردن در قوطی وقتی که نخستین بار دیده می شود نگاه کنید که به شکل (لو انگل) از زیر گرفته شده و شما درون محصول را نمی بینید یا به خوردن بازیگران وقتی که دور میز جمع شده اند دقت کنید که نه تنها تصاویر اشتها بر انگیز نیستند بلکه باعث تهوع می شوند.

وهاب گایینی (***):
نکات مثبت: کارگردانی خوب ، موسیقی خوب ، طراحی صحنه خوب و در کل فضاسازی مناسب و گیرا می¬باشد.
نکات منفی: مشابه این آگهی در تلویزیون ایران وجود داشته است.

مجتبی محمدیان (•):
یک کپی عین به عین از تبلیغ سالاد الویه نامی نو / یک تیزر با ساختار دورهمی و رایج در ایران/ خوبیم و خوشیم و باحالیم و عاشق محصولیم و ... / این تبلیغ شدیدا در شنیده شدن توانمند است اما در اثرگذاری ؟ (ای کاش در این نظرسنجی تبلیغ دیگر تن ماهی طبیعت که در استدیو ساخته شده و کارشناسی تن ماهی ها را مقایسه می کند به نقد گذاشته می شد که صد البته تبلیغ تاثیرگذار و خوش ساختی بود.)

ماکان مهر پویا (•):
نمی‌دانم اول این آگهی ساخته شده یا آگهی الویه‌ی نامی‌نو. اینقدر دو آگهی شبیه به هم هستند که حتا در جنس رومیزی‌ها هم نمی‌شود تمایزی قایل شد. این را البته به حساب اتفاق می‌گذارم اما به نظرم در نمایش مواد خوراکی باید سلیقه بیشتری به خرج داد. از چیدمان میز تا طرز گاز زدن ساندویچ

فرزاد مقدم (*):
تاکید بیشتر بر تداعی نام است با طبیعت و ایجاد آگاهی از نام است.

امیرحسین نوریان (•):
کاری ماقبل نقد است. قصه این است چون اسم تن ماهی طبیعت است یک عده آدم خیلی گرسنه ی خیلی خوشحال وسط یک طبیعت زیبا هستند که وقت خوردن تن ماهی می شود. مرد ماهی گیر را ببینید... نه طنز است و نه جدی و اساسا تبلیغ نیست. کپیِ خیلی بد از روی کار ایرانیِ خوب است که به شدت غیر قابل احترام است.

هومن یگانی (–):
به نظر من تیزر طبیعت کپی برداری از تیزر نامی نو می باشد و در سناریو، فضا، بازیگران و وسایل استفاده شده به شدت شباهت هایی به چشم می خورد. به همین دلیل گزینه نظری ندارم را انتخاب کردم.
مجید[دانلود]
علیرضا احمدی (*):
1. این آگهی موضوع خوبی دارد اما نمی دانم چرا این قدر بی حال است.
2. نمی دانم چه لزومی داشته است که دو گوینده استفاده کنند؟ و . . .
3. این موارد و مواردی مشابه باعث شده که یک موضوع خوب تبدیل به یک آگهی متوسط شود.
4. یک مورد جالب برای من در همه ی این آگهی این است که چرا همه، ماهی تون را تون ماهی می گویند؟ تلویزیون بی سواد هم کاری به این کارها ندارد، ما به عنوان کسانی که دستی در تولید و تبلیغات داریم باید به این موارد ادبی و نگارشی دقت کنیم. روی بسته بندی همه این محصولات نوشته شده است ماهی تون اما ما در تبلیغمان تون ماهی می گوییم واقعا که. بابا این صاحبان محصول هم نمی فهمند؟ شدیم عین برره. "هیشکی نوفهمه".


بابک بادکوبه(**):


پیام بلوریان کرد (*):


علی جعفری (••••):
یک تیزر تلفیقی «ترمیناتور» و «ماسک»! قصه پیرزنی که یک ماشین سنگین را یک نفره بلند می کند تا قوطی تن ماهی اش که از دستش قل خورده و زیر اتومبیل رفته را بردارد!
واقعا باید به چنین ایده های خارق العاده ای که معلوم نیست از کجا به ذهن سازندگانش رسیده آفرین گفت!!!!!

امید خاکپورنیا (**):
تیزر خوبی‌ست، ولی مشکل اصلی آن عدم ارتباط مناسب بین قسمت اول و دوم است. بهتر بود در ادامه باز با همان خانم قصه ادامه پیدا می‌کرد.

نادر شریفی (–):
جالب بود ولی ایده پردازیش هم درست بود. فکر کنم یک کپی از یک تیزر خارجی بوده که یه جورایی تبدیلش کرده بودند برای ایران. راکوردها اشتباه بود. محل قرارگیری تون ماهی در هر پلان یکجایی.

رضا صلاح اصفهانی (**):
ایده تکراری ولی اجرا خوب..نوع تزیین تن ماهی در ظرف غیر طبیعی و در نوع خودش جالبه!

پژمان فخاریان (*):
ایده طنازانه این تبلیغ خوب بود اگرمتن تبلیغاتی بهتری داشت و فقط به داشتن امگا3 در محصول اشاره نمی کرد.در تصاویر پایانی این تبلیغ بهتر از چند تبلیغ دیگر به محصول پرداخته شده بود اگر چه نریتور تکراری این کار تاثیر خوب تصاویر رو کمرنگ کرده است.
اما از جمله نکات منفی این تبلیغ می شود به نمایی اشاره کرد که نخستین بار محصول دیده می شود که نام محصول رو به دوربین نیست و بر عکس است و همچنین هنگامی که بازیگر نهایتا می خواهد قوطی تن ماهی نجات داده شده را بر دارد ,باز نام محصول ,رو به دوربین نیست و بر عکس است که این بی دقتی ها شامل بیشتر تبلیغات می شود که متاسفانه از دید سفارش دهنده هم پنهان می ماند.

وهاب گایینی (•):
نکات منفی: عدم خلاقیت در محتوا و اجرای دم دستی و ضعیف

مجتبی محمدیان (•):
مضحک / استراتژی پیام غلط (تبلیغ تن ماهی است نه تن ماهی مجید) یک ساختار نچسب (خدا من رو ببخشه اما احتمالا یک کپی بد از یک تبلیغ خارجی)

ماکان مهر پویا (•):
عوامل اجرای این آگهی از کارگردان گرفته تا طراحی صحنه و لباس و بازیگر و... همه دست به دست هم داده‌اند تا یک ایده‌ی بامزه را نابود کنند. احتمالا روز خوبشان نبوده است

فرزاد مقدم (***):
تاکید بیشتر بر گره زدن نام با سلامتی و قدرت است البته با جذبه طنز. اصول و مبانی تبلیغات در این کار بیشتر از بقیه رعایت شده است، ای کاش این سلیقه در نامگذاری برند هم وجود داشت، مجید!
مجید جان، ظاهرا نامت مناسب تن ماهی نیست!

امیرحسین نوریان (*):
هدف تیزر فروش است. این تیزر به همین علت خوب است که فیلم های ده نمکی می فروشد. پیشتر نوشته ام که تبلیغات ده نمی می خواهد نه کیارستمی. با همین استدلال این تیزر را تیزر بدی نمی دانم. فقط فضای متفاوت انتهای تیزر به شدت به فضای نیمه اول لطمه زده!

هومن یگانی (*):
تیزر تن ماهی مجید با استفاده از یک مشخصه محصول در جهت خلق مزیت رقابتی بهره برده است. تأثیرات امگا3 بر روی استخوان و مفاصل با نماد یک خانم مسن و قدرت بدنی بالا پیام روشن و تأثیر گذاری خواهد بود اما سناریو و ساخت به شدت روی کلیت کار سایه انداخته است. می توان گفت پیام و ایده پتانسیل کار با کیفیت تری را داشت تا علاوه بر جذابیت، ماندگاری طولانی در ذهن مخاطب را نیز به همراه داشته باشد.

نويسنده :

موسس و سردبیر دنیای تبلیغات
منتقد و تحلیلگر تبلیغات
Print Friendly and PDF
دنیای تبلیغات - پشتیبان همایش

دیگر رسانه ها

برای دریافت آخرین مطالب، اخبار و تحلیل های دنیای تبلیغات پست الکترونیک خود را در کادر روبرو وارد نمایید و ایمیل ارسالی را تائید نمایید تا هیچ مطلبی را از دست ندهید!
  1. سمیرا تیر ۱, ۱۳۹۴ در ۸:۰۴ ق.ظ - ارسال پاسخ به سمیرا

    سلام
    این نوع نقد چقدر زیبا و آموزنده است.
    خیلی ممنونم آقای نوریان

  2. میترا تیر ۱, ۱۳۹۴ در ۸:۰۵ ق.ظ - ارسال پاسخ به میترا

    آقاااااااای جعفری؟
    واقعا؟؟؟
    چرا؟

  3. امیر عزتی تیر ۱, ۱۳۹۴ در ۸:۰۸ ق.ظ - ارسال پاسخ به امیر

    سلام امیر جان
    این حرکت حالا جایگاه موثرش را یافته است و همانطور که گفتی بسیار مورد توجه همه اهالی است.
    به شما و تیم حرفه ای دنیای تبلیغات خسته نباشید می گویم. حالا دنیای تبلیغات جریانی تاثیر گذار در فضای کشور است.

    • امیرحسین نوریان تیر ۱, ۱۳۹۴ در ۸:۵۳ ق.ظ - ارسال پاسخ به امیرحسین

      مرسی امیر عزیز
      بحمدلله فید بک های ارزشگذاری عالی هستن و جای خودشو خوب باز کرده
      ممنون از لطف مدامت

  4. mina zamani تیر ۱, ۱۳۹۴ در ۸:۱۳ ق.ظ - ارسال پاسخ به mina

    سلام.
    بخش کپی از روی تیزر ایرانی واقعا افتضاح بود.
    عکس العمل شما چی بود آقای فخاریان؟
    عکس العمل آنها چه بود؟
    خیلی علاقه دارم بدانم.
    ممنونم از دنیای تبلیغات
    آموزنده و زیبا

  5. دکتر میر شکاری تیر ۱, ۱۳۹۴ در ۸:۱۷ ق.ظ - ارسال پاسخ به دکتر

    بسمه تعالی
    دکتر میر شکاری هستم مدیر عامل فرا مهندسی شرق
    بنده از دور بسیاری از دوستان را می شناسم. افراد بزرگ و ارزنده ای در این ارزشگذاری حاضرند که جای تقدیر دارد.
    از خواندن این تحلیل ها من و همکاران مطالب و نکات ارزنده ای میآموزیم.
    سپاس از همگی شما عزیزان

  6. پژمان فخاریان تیر ۱۶, ۱۳۹۴ در ۳:۰۰ ق.ظ - ارسال پاسخ به پژمان

    درود به همه همکاران و دوستان
    سرکار خانم mina zamani گرامی
    من نخستین کاری که کردم در گروه تبلیغاتی خودم در فیسبوک موضوع را منتشر کردم که دیگر دوستان هم در جریان قرار بگیرند.نتیجه این شد که مدیر هنری کانون ایران نوین تماس گرفت و گفت در جریان این اتفاق نبوده اما ایران نوین اشتباه بزرگی کرده و کارگردان کار هم زنگ زد و عذر خواهی کرد.