دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند

پربازدید ترین کانال تبلیغات و برند

“تحمل نقد نشانه بارز فرهنگ است. حتی حقیقت هم نیازمند نقد است نه ستایش.”

نیچه
بزرگان بازاریابی ایران - امیرحسین نوریان
رسانه تبلیغات - مجری تبلیغات0
پرسونال برند خسرو شکیبایی؛ برندِ بازیِ احساسی…/ جینگل سازی در پرسونال برند
دنیای تبلیغات- امیرحسین نوریان- (این تحلیل، در ادامه سلسه یادداشت های پرسونال برند چهره های سینمایی ایران است که هر ماه در ماهنامه دنیای تصویر منتشر می شود که بخش پایانی این یادداشت برای مخاطبان دنیای تبلیغات منتشر می گردد) . . . چهار: صدای شکیبایی، واصلِ قدرتمند برند... در همه آنچه که برای برندِ بازیِِ احساسیِ شکیبایی گفته شد، صدای جذابش به برند سازی شکیبایی در مقام بازیِ احساسی، کمک شایانی کرد. خواندن شعر های فروغ فرخزاد، سهراب سپهری، سید علی صالحی و محمدرضا عبدالملکیان به گونه ای که مخاطب غرق در بیان احساسی و خشِ صدای او شوند نقشی جدی در این زمینه داشته و نوع بیانِ احساسیِ دیر آمدی ریرا.. به گونه ای است که فراموش کردنش کاری دشوار است. صدای شکیبایی، واصلی جدی برای برند سازی او بوده و صدایش، این تصویر احساسی را به شدت تداعی می کند. شکیبایی، خواسته یا ناخواسته، با صدایش و حتی نحوه ادای منحصر بفرد و همراه با سوتِ حرف "سین" در گفتارش، به نوعی صدایش را به عنوان یک واصل جدی در برند سازی اش بهره برده است و صدایش به یک ویژگی برای برندش تبدیل شده است. امروزه فروشندگان، بدنبال درگیر کردن حواس مختلف مشتریان نسبت به محصول، و برند سازی برای هریک از آنها بر اساس ماهیت برند هستند. مثلا در زمینه صدا، مدل TSX از شرکت خودرو سازی آکورای ژاپن، به این نتیجه رسده اند که صدا و فرکانس تولید شده هنگام بستن درِ خودرو، تا چه حد تداعی کیفیت خودرو را برای خریداران دارد و ایجاد یک تیم مهندسی که صرفا بر روی نوع صدای بسته شدن صدای در خوردو کار می کنند، آن صدا را برند سازی و ثبت کرده اند و از آن در راستای تقویت ارزش محصول و برند استفاده کرده اند. آنها دریافته اند آن صدای بسته شدنِ در، به مشتری، حس اطمینان، امنیت و تجملی بودن می دهد. یا موتورهای هارلی دیدوید سون، صدای هنگام استارت زدن موتور را آنقدر ویژه کرده اند که صدا را نیز تحت قوانین کپی رایت به نام خود ثبت کرده اند. یا مثلا وقتی دو کمپانی مطرح تولید لوازم خانگی به تکنولوژی دست یافتند که صدا را کلا از محصولاتی مانند لباس شویی، ظرف شویی و... حذف کردند، به این نتیجه رسیدند که با این کار، بخشی از شخصیت محصول گرفته شده و مخاطبان هیچ علاقه ای به این ماشین های بی صدا ندارند. این است که علمی به نام "صداهای برند" برای محصولات به شدت جدی شده و کمپانی ها و صاحبان برند، بطور جدی رو آن کار می کنند. حتی از منظر تبلیغات یا تداعیات برند، می توان صدای سینِ سوت دار خسرو شکیبایی را به نوعی Jingle او دانست. جینگل صدایی یا آوایی کوتاه است که باشنیدن آن یاد محصول مشخصی می افتید. مثلا سوت انتهایی که در ادامه انتخابی مطمئن می شنوید صرفا شما را یاد بوتان و یا دینگ دینگ مخصوص صا ایران صرفا شما صرفا با شنیدن آن آهنگ یاد صا ایران می اندازد که این جینگل ها در تداعیات برند مخصوصا در بحث شنیداری و رادیو به شدت موثرند. حالا در حوزه پرسونال برند، صدا یکی از ویژگی های بازر برند فردی است. که خسرو شکیبایی با ظرافت، آن را شخصی کرده و هر صدایی نتوانسته تا این حد به برند سازی صاحبش کمک کند. شکیبایی علاوه برا آنچه مشابه برند سازی صدایِ درِ خودرو، صدایش را برند سازی کرده، سوتِ سین اش نیز کارکردی جینگلی پیدا کرده و هرکس عمدا یا سهوا سینش را با سوت ادا کند، قطعا برندِ خسرو شکیبایی تداعی می شود... پنج: ... روحش شاد. جای خودش و صدایش به شدت خالی است...
./پایان
عضویت در کانال تلگرام دنیای تبلیغات

نويسنده :

موسس و سردبیر دنیای تبلیغات
منتقد و تحلیلگر تبلیغات
Print Friendly and PDF
دنیای تبلیغات - پشتیبان همایش

دیگر رسانه ها