دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند

پربازدید ترین کانال تبلیغات و برند

“تحمل نقد نشانه بارز فرهنگ است. حتی حقیقت هم نیازمند نقد است نه ستایش.”

نیچه
بزرگان بازاریابی ایران - امیرحسین نوریان
رسانه تبلیغات - مجری تبلیغات1
تو خیلی زیبایی، نمی دونم چرا تا حالا نگفتم بهت… / نقدِ آگهی اینترنتی داو
دنیای تبلیغات- امیرحسین نوریان- نقدِ آگهی اینترنتی داو
  •  داو، با شعار "بهش بگو تو زیبایی" یک تیزر جذاب و از فرط خوب بودن، آزار دهنده است. این است که به معنای دوست داشتنی اش تیزر است.
  • مادران، همیشه در ادبیات و تاریخ ما، مخصوصا آن بخش که در سینما و تلویزیون یا حتی برنامه های مستند تصویر می شوند، مظهر رنج، تلاش، دغدغه ، نگرانی و دلواپسی برای اعضای خانواده بوده اند و نمادش دست های چین خورده و صورت خط برداشته. این است که ناخواسته، صحبت از زیبایی ظاهری مادران، با این عقبه، علاوه بر اینکه سابقه ندارد، یک خط قرمز به شدت پرنگ و یک تابوی اساسی بوده. مخصوصا برای پسرها، و خانواده، و دیالوگ های درون خانواده ای. این است که این نگرش و ذهنیت، تاثیر عملی گذاشته و نهایتا در بهترین حالت و به ندرت، مساله زیبایی مادر، یک دیالوگ درگوشی بین دختر و مادر خواهد بود.
  • هوشمندی تیزر در همین است. که مادرها، بخاطر سن و سال و تحمل همان رنج ها و مشقت ها که گفتم، اتفاقا زیبایی ظاهری شان، برایشان یک دغدغه جدی است که درون خانواده و منظر جایگاه مادر، محلی برای دیالوگ ندارد که اساسا مهم است و شاید سرکوب شده و دست نخورده.
  • نکته دیگر تیزر، همین است که دخترهای جوان، که مشخصا زیبایی شان برایشان مهم است و در این ویدیو دخترانی با ویژگی های ظاهری متفاوت و به شدت از جنس دختران حاضر در جامعه با همان ادبیات و پوشش، دارند از زیبایی زن دیگری - که اینجا مادرشان است- با جزییات حرف می زنند و تضاد اینکه مادران ضعف های ظاهری شان را از دیدگاه خودشان می گویند در برابر زیبایی های خاصی که دختران در مادرانشان دیده اند، -از داشتن چال وسط آن همه لپ تا دیگر زیبایی هایی چون چشم، ابرو، لبخند و حال روان موقع حرف زدن- از جنس همان حرف های درگوشی که ممکن است هر دختری راجع ویژگی های ظاهری فرد دیگری بزنند کار را به شدت زیبا کرده. این است که آن دیالوگ ها به شدت بخاطر انتخاب صحیح راوی، کار می کند و باور پذیر است. پوشش آزادانه تر، و پخش در اینترنت و فاصله گرفتن از خط قرمزهای پوششی صدا و سیما همه به درستی جواب داده که فارغ از موضوعِ غیر صدا و سیمایی اش، اگر صرفا در پوشش ها تغییر داده می شد، تیزر در حد یک فکاهی هم کار نمی کرد.
تبلیغات
  • همین که دیالوگ ها را هیچ پسری در رابطه مادرش بیان نمی کند، هوشمندی مضاعف دیگری است که در راستای همه آن تابوهای به غلطی که اشاره کردم، برای این آگهی کار نمی کرد و حتی ممکن بود پس زده شود. این است که کارگردان در انتخاب هم جنسیت و هم چهره بازیگران و مخصوصا مادرهای به شدت معمولی در برابر دختران با معدل زیبایی بالاتر از آنها به شدت ظریف و هوشمندانه عمل کرده است و از همان پلان آغازین مخاطب را چه در جایگاه فرزند، چه دختر و چه پسرش، (و حتی شوهر)، به همذات پنداری و رابطه خودش با مادرش و همه نگفته هایش در این خصوص درگیر می کند.
  • دیالوگ های که از زبان دختران و مادران بیان می شود با تدوین هوشمندانه ای به شدت کار می کند و سبب شده آگهی برای برندش از منظر تبلیغاتی کار کند. ذهن مخاطب را درگیر این تناقض عدم حرف زدن درباره زیبایی مادر در برابر اهمیتش برای او می کند و در نهایت این چالش می تواند با معرفی محصول جواب دهد.
  • ایرادی که می شد در برابر آن تابو شکنیِ به درست گرفت، با چسبیدن صحیح محصول به کانسپت با قدرت توجیه می شود. اینکه محصولی که ربط مستقیم به زیبایی مادر دارد، این تابو شکنی را انجام می دهد. که هر کس دیگری غیر از یک تولید کننده محصولات زیبایی این کار را می کرد، پس زده می شد. آگهی همه چیزش دارد درست کار می کند. اینکه ایده اصلی هم ایرانی هست یا نیست و کمپانی مادر مشابه خارجی اش را دارد، تنها قسمت بی اهمیت قضیه است و مخاطب صرفا با این اثر طرف است که به شدت قابل احترام و موثر است و نشان می دهد چقدر اثر وابسته به کارگردان، کارگردانی و تیمش است.
  • تنها آسیب جدی آگهی، که هرچند خیلی بولد نیست ولی آگهی را حیف کرده، توصیه بچه گانه اش است که خارج از آگهی است و احیانا بدون خواست سازنده ی حواس جمع به نکات کوچک در آگهی اش بوده، ولی متاسفانه با آگهی دیده شده و کانسپت فرا آگهی و جذابش را محدود به زمان، و به شکلی زشت بازاری کرده است. که این حرف را روز مادر به مادران بزنیم و این قصه به سمت روز مادر برود و در ادامه در ذهنمان با توجه به آگهی تبلیغاتی بودنش، با خرید روز مادر در ذهن گره بخورد. آگهی فارغ از این توصیه، در شعار خوبش، "بهش بگو تو زیبایی"، فارغ از زمان، به خوبی کار می کند و تاثیر گذار است و اتفاقا حس خوشایندش، در بسیاری موارد منجر به خرید محصول خواهد شد. خوب است تا هنوز برای دیده شدن آگهی زمان زیادی مانده، روز مادرِ چیپش، از زیر ویدیوی آپارات که مرجع انتشار آگهی است برداشته شود و ایده ماندگار و فرا زمانی را خواسته یا ناخواسته محدود و بازاری نکند.
  • جایی در آگهی صدای دختر خارج از قاب شنیده می شود که می گوید مادر من چندان فرقی نکرده و همان زیبایی قدیمش را دارد و تصویر با یک مدیوم شات بدون اغراق و یک دوربین روی دست ملایم مادر را نشان می دهد که با بغضی شیرین زیر لب از اعماق دلش زمزمه می کند قربونت برم...
  (این مطلب ستون نقد هفته روزنامه فرصت امروز مورخ شنبه 94/12/22 نیز منتشر شده است)
./پایان
عضویت در کانال تلگرام دنیای تبلیغات
[دانلود]

نويسنده :

موسس و سردبیر دنیای تبلیغات
منتقد و تحلیلگر تبلیغات
Print Friendly and PDF
دنیای تبلیغات - پشتیبان همایش

دیگر رسانه ها

برای دریافت آخرین مطالب، اخبار و تحلیل های دنیای تبلیغات پست الکترونیک خود را در کادر روبرو وارد نمایید و ایمیل ارسالی را تائید نمایید تا هیچ مطلبی را از دست ندهید!
  1. مجتبی محمدیان اسفند ۲۲, ۱۳۹۴ در ۲:۱۲ ق.ظ - ارسال پاسخ به مجتبی

    درود امیرحسین
    واقعا از این نقد لذت بردم
    یک نقد اموزنده بود
    پایدار باشی

    • امیرحسین نوریان اسفند ۲۲, ۱۳۹۴ در ۸:۱۶ ق.ظ - ارسال پاسخ به امیرحسین

      درود بر مجتبی عزیز
      ارادت دارم. مرسی از انرژی مثبتی که می فرستی. ممنون از حضورت

  2. م.خليلي فروردین ۱۱, ۱۳۹۵ در ۹:۵۷ ب.ظ - ارسال پاسخ به م.خليلي

    این تیزر واقعا از همه نظر عالی بود
    خسته نباشید به گروه تولید اون و ممنون بابت نقد زیبای شما

ارسال ديدگاه []