پیشنهاد سردبیرمعرفی

گفتگو با علی شیرخدایی و کمیل زحمتکش، ایده پردازان کمپین “از این جیب به اون جیب” همراه اول

دنیای تبلیغات- امیرحسین نوریان- اخیرا تبلیغاتی با عنوان از این جیب به اون جیب از سوی همراه اول اکران شده و تیزرش نیز در حال پخش است. علی شیر خدایی یکی از ایده پردازان این کمپین است.او فوق لیسانس سیتما دارد و از سال ۷۹ بصورت حرفه ای در تبلیغات ایران فعالیت می کند. کمیل زحمتکش، دیگر ایده پرداز این کمپین، فارغ التحصیل گرافیک است و بیش از ۱۴ سال سابقه فعالیت حرفه ای در تبلیغات دارد.

علی شیرخدایی  و کمیل زحمتکش، با این که می دانستند از موافقان این کمپین نیستم بسیار حرفه ای برخورد کردند. و در باره تبلیغات محیطی این کمپین به گفنگو نشستند:

هنوز در کانال تلگرام دنیای تبلیغات عضو نشده‌اید؟

10426116_10204109861639686_7328770437723789663_n

 ایده کمپین ازاین جیب به اون جیب چطور شکل گرفت؟ چند فاز است و چه هدفی دارد؟

   بر اساس بریفی که از همراه اول دریافت کردیم موضوعات مختلفی در این کمپین عنوان شده بود که همراه اول ایده ای برای بیشتر نشان دادن کدام یک از این موضوعات نداشت ، و انتخاب در اصطلاح بنفیت کمپین را به دست آژانس ها سپرده بود. این ایده از جایی شروع شد که ما مسیری که برای ایده پردازی انتخاب کردیم این بود که مشتریان این سرویس همراه اول با خرید این سیم کارت ها در فصل پاییز پولی رو از دست نمی دهند و در اصطلاح پولی از حیبشان خارج نمی شود فقط به شکل دیگری به آنها بر می گرده به دنبال یک کپی گشتیم که خیلی سریع بتونه به مخاطب ها این رو منتقل کنه که شما چپزی رو از دست نمی دهید، به کلمات مختلفی رسیدیم که در آخر این کپی انتخاب شد (از این جیب به اون جیب) دلیل اصلی انتخاب این کپی این بود که اصطلاحی است رایج و بسیار کاربردی و آشنا برای همه و بسیار سریع برای همه روشن می شود که قراره با خرید این سیم کارت پولی رو از دست ندهند . این اصطلاح در عموم به شکل مثبت استفاده می شود و یک رابطه صمیمی بین افرادی که از این اصطلاح استفاده می کنند وجود دارد، این اصطلاح در فرهنگ های دیگر نیز هم وجود دارد.

این ایده و کمپین کپی بیس بود و در گرافیک این کار تلاش کردیم که شکل استفاده از کپی را حفظ کنیم و در فضاهای مختلف گرافیک و حتی تیزرها به شکلی مشخص استفاده شود.

عضویت در سوپرگروه تبلیغاتی متخصصین فعال حوزه تبلیغات و بازاریابی

این کمپین ۲ فاز داشت و در فاز اول تیزینگ که فقط کپی اسلوگان دیده شد و فاز بعدی ما برند ، و سرویس رو معرفی کردیم .

10704376_10204109861239676_5477552572677042727_o

چون فعلا در مورد تبلیغات محیطی حرف می زنیم، اولین چیزی که برای من در این تبلیغات جالبه ابنه که تبیلغات روی مرز خیلی معمولی و خیلی جسورانه حرکت می کند. یعنی ممکنه از سوی مخاطب یا خیلی معمولی و ساده تلقی شود یا خیلی جسورانه و پر ریسک. با چه اطمینانی این ریسک را به جان خریدید؟

قطعا ما تو فکر انجام دادن یک معمولی نبودیم ولی این کمپین هم ممکنه متفاوت و خلاقانه باشه ولی یک کمپین ریسک دار نبود، کپی داشت حرفی رو می زد که به نفع مخاطب بود و کسی برداشت غیر از این که خدمتی وجود داره که به نفع مخاطبه نخواهد داشت پس خیلی ریسک نداشت ولی جسورانه بود.

چرا وقتی رقبا این همه  دارند روی رنگ تکیه می کنند بک راند این فضای عظیم آن سبز و آبی همراه اول نیست و از خطوط بسیار کمی در فونت ها از آن رنگ استفاده شده؟ فکر نمی کنی اگر کل بک راند از رنگ سازمانی همراه اول استفاده می شد تاثیر مضاعفی داشت؟

ما نمی خواستیم مخاطب رو با فرم و رنگ وادار به دیدن کنیم سعی بر این داشتیم کپی بسیار سالم دیده شود چون کار خودش رو می کرد و این اصطلاح در ذهن همه ثبت شده است پس لزومی به این که المان هایی رو استفاده کنیم که این کار را برای ما انجام دهد و شاید یکی از بخش های جسورانه بودن این کمپین نگاه مینیمالیستی در گرافیک این کمپین بود، در ضمن در انتخاب رنگ ها بسیار هوشمندانه برخورد کردیم و دلیل استفاده نکردن از رنگهای سازمانی همراه اول این بود که ما می خواستیم به مخاطب بگیم جیب شما نه جیب همراه اول ، پس انتخاب رنگ موضوع بسیار مهمی در این کمپین بود، شاید استفاده رنگهای سازمانی این موضوع را در ذهن مخاطب شکل می داد.

اگر به عقب برگردی کجای کار را تغییر می دهی؟

حواسم رو بیشتر جمع می کنم که موقع پرزنت تمام رقبای این پیچ از اتاق خارج شده باشند.

اساسا فکر می کنی هر فرد چند سیم کارت می تواند داشته باشد که کسی را بتوان با تبلیغات، متقاعد به خرید سیم کارت کرد؟ که البته کار بسیار سختی هم هست…

همراه اول به عنوان اپراتور اول تلفن همراه در بین مخاطبان از جایگاه بالاتری برخوردار است و ما تلاشمان این بود که با این کمپین مخاطبان سیم کارت های اعتباری دیگر رو به این سمت حرکت بدهیم که به خانواده همراه اول اضافه شوند به دلایل فنی و جایگاهی که همراه اول داراست پس ما به مخاطب گفتیم شرایطی وجود دارد که شما با از دست ندادن پولی این امکان رو در اختیار دارید

14987_10204109860719663_7574017668867420366_n

اوضاع کلی تبلیغات محیطی را در قیاس با چند سال پیش چطور ارزیابی می کنی؟

این که تبلیغات داره به سمت رو به جلو حرکت میکنه رو نمی شه نا دیده گرفت نه فقط در حوزه تبلغات محیطی در تمام رسانه ها احساس میکنم این رشد به صورت دو طرفه است هم از سمت تیم های تبلیغاتی و هم از سوی مشتریان که به معقوله تبلیغات ، ایده و دیزاین حرفه ای تر نگاه می کنند و به فعالان حوزه تبلغات اعتماد بیشتری می کنند.

سخن پایانی؟

  تشکر از همه دوستانی که تو این کمپین به شکلی کمک کردند و یادمون باشه تبلیغات تو ایران داره دوره سختی رو پشت سر می گذاره و همه فعالان این حوزه سخت در حال کار هستند و این دوره گذر نمی کنه مگر با کنار هم بودن و تلاش برای انجام کارهایی متفاوت و  تجربه کردن نگاه ها و دیدگاه های متفاوت و جسورانه.

سپاس علی عزیز.

شناسنامه اثر:

ایده پردازی : کمیل زحمت کش ـ علی شیرخدایی گرافیک :کمیل زحمت کش ـ نودیدگرافیک کپی رایتر : کمیل زحمت کش تهیه کننده : علی شیرخدایی.

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

برچسب‌ها
نمایش بیشتر

امیرحسین نوریان

منتقد و تحلیلگر تبلیغات

نوشته‌های مشابه

یک نظر

  1. جدای از تمام نقدهایی که به این کار دارم، فقط یک سوال می پرسم که تمام تلاشهای تبلیغات در اون خلاصه میشه: از این کمپین مخاطب چه پیامی رو گرفت؟ اصلا متوجه شد که سیم کارت ۱۰ هزار تومانی شد ۵ هزار تومان، و اون هم با اولین شارژ بر میگرده؟ اگر اون نوشته ی ریز روی بیلبورد نباشه، کسی داستان رو می گیره یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن