دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند

پربازدید ترین کانال تبلیغات و برند

“تحمل نقد نشانه بارز فرهنگ است. حتی حقیقت هم نیازمند نقد است نه ستایش.”

نیچه
بزرگان بازاریابی ایران - امیرحسین نوریان
رسانه تبلیغات - مجری تبلیغات0
سرزده از تاریخ پر شکوه ایران / مصاحبه فرصت امروز با آنا جلوه در باره پرسونال برند لیلا حاتمی
دنیای تبلیغات- مصاحبه آقای امیرکاکایی از روزنامه فرصت امروز با آنا جلوه در باره پرسونال برند لیلا حاتمی منتشر شده در 15 آبان 95

بیشتر مخاطبان ایرانی با بازیگری لیلا حاتمی، زنی از طبقات بالای اقتصادی یا فرهنگی جامعه، با روحیه ای خونسرد و شخصیتی مستقل و محکم آشنا هستند؛ بازیگری که با فیلم های کمال الملک و در ادامه دلشدگان علی حاتمی پا به عرصه حرفه ای بازیگری گذاشت.

اگرچه پوشش لیلا حاتمی در جشنواره کن از سوی سایت اِل که اخبار دنیای مد را پیگیری می کند، به عنوان یکی از 10 پوشش برتر مراسم اختتامیه جشنواره کن انتخاب شد اما در داخل ایران با واکنش های مختلفی همراه شد و اتفاقا به عقیده برخی کارشناسان حوزه برند، این نوع پوشش لیلا حاتمی جزیی از برند شخصی اش است و به صورت کلی برند شخصی این بازیگر سینمایی، سادگی و ظرافت را در ذهن مخاطبان ایرانی تداعی می کند. اینکه برند لیلا حاتمی چه گروه هدفی را دنبال می کند و در فعالیت های ارتباطاتی برندش چه استراتژی را اتخاذ کرده است، بهانه ای شد تا «فرصت امروز» به سراغ آنا جلوه، مشاور برندینگ و تبلیغات برود.

آنا جلوه در گفت و گو با «فرصت امروز» می گوید: لیلا حاتمی دختر سرزمین ایران است، سرزده از دل نقاشی ها و موسیقی دوره قاجار، تصویر زنی با قدمت تاریخ پرشکوه ایرانی در قابی مدرن آویخته به دیوار افتخارات ایران.

برای لیلا حاتمی شدن، شاید همین نام فامیل کافی بود؛ لیلا برند شخصی اش را بر پایه های بزرگی و اعتبار علی حاتمی می ریزد. او صاحب طوقی است و همبازی حسن کچل؛ او را کمال الملک می کشد و دلشدگان برایش با صدای اصیلِ ایران، آواز می خوانند، او دخترِ مادر است و در روزگار نوی تهران، لیلا می شود!

Made in Iran

او ادامه می دهد: بیش از هر چیز دیگری درباره لیلا حاتمی می توان در مورد برند Made in Iran بودن او صحبت کرد. معرفی رسمی او به جامعه ایرانی را شاید به جرات می توان با تصویرها و کلوزآپ های ماهرانه علی حاتمی از دخترک زیبایش در فیلم دلشدگان دانست؛ دختری با تمامی نمادهای سادگی و ظرافت. لیلا حاتمی هرگز به این تصویرها خیانت نکرد و همیشه سعی کرد تداعیات بصری برندش را با این تصاویر مطابقت دهد و به آن وفادار بماند اما او با فیلم لیلا استقلالش را به عنوان یک شخصیت مجزا از علی حاتمی اعلام کرد؛ لیلایی که هزاران زن و حتی دختر ایرانی برای مظلومیتش اشک ریختند و برایش آه کشیدند.

سیمای زن ایرانی

جلوه بیان می کند: لیلا حاتمی اما به محض فاصله گرفتنش از فضای دختر بابا بودن، پیش چشم تمامی مخاطبان تبدیل شد به همسر علی مصفا. او شخصیت دختر ایرانی را که از خانه پدر به خانه همسر می رود زندگی می کند. لیلا حاتمی دختر سرزمین ایران است؛ دختری که همه مادران آرزوی داشتنش را دارند و همه پدران به قامتش افتخار می کنند.به نظر می رسد او فراتر از یک برند شخصی، وجهه صادراتی ایران است. ترکیبی است از اصالت و وقار که دست بر قضا با پنج زبان زنده دنیا هم می تواند ایران را به جهان معرفی کند.

لیلا حاتمی را اگر فقط به عنوان یک بازیگر زن بررسی کنیم، علی القاعده به تعدادی جایزه داخلی و بین المللی می رسیم که اتفاقا تعدادشان هم کم نیست. در کنار این جوایز به عنوان بازیگر، لیلا در جشنواره های بین المللی زیادی که معتبرترین آنها کن بوده، به عنوان داور حضور داشته است. از این منظر واقعا نمی توان زندگی حرفه ای او را به عنوان یک زن موفق نادیده گرفت اما موضوعی که او را به عنوان یک پرسونال برند خاص مطرح می کند، صرفا زندگی حرفه ای او نیست.

لیلا حاتمی خارج از دنیای فیلم هایش، گویی پیامبرگونه سعی می کند سیمای زن ایرانی را به سطح بالای واقعی اش ارتقا دهد؛ او پیش چشم های جهانی که او را نه تنها به نام لیلا حاتمی که به عنوان زن ایرانی نگاه می کنند، با اعتماد به نفسی که شایسته اوست، ظاهر می شود، می خرامد و توانمندی هایش را یادآوری می کند.

برنامه تاثیرگذار روابط عمومی

این مشاور برندینگ ادامه می دهد: او در عین حالی که خود را به ابزار ارتباطی بین المللی مجهز و مقتدرانه به هر جای دنیا سفر می کند، در کوله بار سفرش حتما نشانی از ایران و زن ایرانی با خود به همراه دارد. در تعریف هویت بصری لیلا حاتمی نقش های اصیل ایرانی از المان های اصلی اوست. او این موضوع را در یک برنامه تاثیرگذار روابط عمومی با کمک فضای دیجیتال نه تنها به مخاطب بین المللی که به هموطنانش هم اعلام کرد و این اعلام آنچنان اثرگذار بود که می توان آن را حتی کمپینی در راستای زنده کردن هنر نقده دوزی دانست.

لیلا حاتمی با نقش های فیلم هایش و حتی با نقش های زندگی اش پیش چشم مردم ایران قد کشیده و بزرگ شده و به نظر می رسد او در تمامی این نقش ها موفق بوده است. مردم فیلم های او را دوست دارند و برای او در نقش هایش اشک می ریزند، با او می خندند، ساعت های شان را با دنیای او کوک می کنند و برای زیبایی اش لبخند می زنند و در تمامی این سال ها او را برای رها کردن درسش و به سوی پدر شتافتنش، تحسین کردند؛ او همسر دوست داشتنی علی مصفای مهربان شد. او به مخاطبانش یادآوری می کند مادر است و این یادآوری را در فرش قرمزها و جشنواره ها به رخ می کشد؛ او همان دختر شایسته ایرانی است که پیش چشم مردمش به زنی باوقار و مادری متین تبدیل شده است.

شبیه فرش ایرانی

او خاطرنشان می کند: لیلا حاتمی تمامی ویژگی های لازم برای تبدیل شدن به یک برند ایده آل خانوادگی را دارد. لیلا حاتمی شبیه فرش ایرانی است، با دست های عاشقانه مادران این سرزمین بافته شده و لبریز از طرح و رنگ های اصیل، جایش در قلب خانه است و آمده که سال ها بماند.

لیلا حاتمی به درستی یک پرسونال برند لوکس است و در همین راستا بااینکه خبرهای زیادی در مورد او تولید می شود، عکس های او بارها دیده می شود اما به سختی و بسیار کم در دسترس است. او هیچ صفحه رسمی در هیچ کدام از فضاهای اجتماعی ندارد و گویی رغبتی به ایجاد ارتباط مستقیم با مخاطبانش هم ندارد. این پرسونال برند ایرانی، مطابق با ویژگی های شخصیتی که برای خودش تعریف کرده است، تمایلی به اجتماعی شدن و اجتماعی بودن ندارد، او یک پرسونال برند ایده آل دست نیافتنی است.

جلوه اظهار می کند: کسب محبوبیت عمومی قطعا اتفاقی نیست که لیلا حاتمی در جست وجوی آن باشد. سبک پوشش ِخاص او توجه متخصصان مد جهانی را به خود جلب می کند اما می دانیم آرایش صورت و شیوه خاص لباس پوشیدن او قطعا سبک عمومی جامعه امروز نیست؛ این میزان سادگی و درعین حال ظرافت به راحتی قابل عمومی سازی و تقلید نیست. بااین حال مخاطب ایرانی می تواند او را تماشا و به حضور باشکوه جهانی او افتخار کند. لیلای ایرانی بیشتر از محبوبیت، پرسونال برندی است که می توان آن را به رخ کشید!

مسئولیت اجتماعی

این مشاور تبلیغات می گوید: لیلا حاتمی در حوزه مسئولیت اجتماعی درست به موقع، اثرگذار و البته لوکس عمل می کند. لیلا حاتمی چند سال پیش مصاحبه ای را با خانم مهتاب کرامتی سفیر یونیسف در ایران انجام داد. این مصاحبه در زمان اجرای کمپین شیردهی با شیر مادر یونیسف انجام شد. هرچند آن زمان این فعالیت اجتماعی صرفا در قالب مصاحبه و به اشتراک گذاشتن تجربیات او در مورد شیردهی به دو کودکش همزمان با کار بود، اما همین مصاحبه بارها در سایت های مختلف منتشر و به اشتراک گذاشته شد. او به عنوان یک مادر شیک، نمونه و البته شاغل پیغام درست و مناسب و قابل باوری را به مادران منتقل کرد، هرچند برای انتقال این پیام از ابزار مستقیم و تعاملی استفاده نکرد!

او ادامه می دهد: لیلا این روزها در اوج شهرت، حرکت جدی تری را با برند سامسونگ در حوزه مسئولیت اجتماعی شروع کرده است؛ او را می بینیم که برای نجات زمین این بار زانو می زند، می نشیند و با دست های خاکی اش، نهال می کارد. نخستین نهال به نام لیلا حاتمی برای نجات زمین. البته نباید این نکته را فراموش کرد که لیلا در کنار برندی به اعتبار سامسونگ و به نام بزرگی زمین حاضر به زانو زدن شده است!

تجاری سازی

جلوه بیان می کند: امروز شاید بهترین زمان برای ورود لیلا حاتمی به فاز تجاری سازی برند شخصی اش است. او تمامی زمینه های لازم برای معرفی یا حمایت از یک برند تجاری را دارد. البته قطعا این حوزه تجاری باید با ویژگی های شخصیت برند او هماهنگ باشد؛ محصول یا سرویسی باریشه های ایرانی و البته لوکس. او به راحتی می تواند ظرافت و شکوه شخصی اش را به کالای تحت نام یا امضایش منتقل کند. او می تواند در حوزه مد یا حتی رایحه عطرهای خاص، پیشنهادات ویژه ای به مخاطبانش بدهد، البته قطعا این پیشنهاد نباید پیشنهاد ارزانی باشد!

  امیرکاکایی / فرصت امروز
./پایان
عضویت در کانال تلگرام دنیای تبلیغات

نويسنده :


Print Friendly and PDF
دنیای تبلیغات - پشتیبان همایش
۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳:۵۵

دیگر رسانه ها

برای دریافت آخرین مطالب، اخبار و تحلیل های دنیای تبلیغات پست الکترونیک خود را در کادر روبرو وارد نمایید و ایمیل ارسالی را تائید نمایید تا هیچ مطلبی را از دست ندهید!

ارسال ديدگاه []