دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند

پربازدید ترین کانال تبلیغات و برند

“تحمل نقد نشانه بارز فرهنگ است. حتی حقیقت هم نیازمند نقد است نه ستایش.”

نیچه
بزرگان بازاریابی ایران - امیرحسین نوریان
رسانه تبلیغات - مجری تبلیغات0
برای داشتن اتاق فکر رسانه ای و تبلیغاتی استاندارد چه باید کرد؟!

دنیای تبلیغات - اميرحسين ثابتي - باوجود قدمت چند صدساله رسانه ها در سپهر ارتباطي جهان و رويارويي گردانندگان با مسائل و دستور كارهاي متنوع و متكثر، مفهوم "اتاق فكر رسانه اي" در سازمان رسانه، مقوله اي جديد و از زاويه ي نظريه پردازانه، بسيار نوپا است.

مفهوم زير بناييِ "اتاق فكر رسانه اي" در كشور ما، با وجود اهميت راهبردي و تاثير گذاري عميق در زمينه هاي: طراحي ايده، ارائه راه حل اجرايي، تسريع و تسهيل فرايندهاي توليد و پخش، ايجاد خلاقيت و افزايش رقابت پذيري سازمان هاي رسانه اي، آنچنان كه كه بايسته است، مورد توجه مديران واقع نشده است و اتاق هاي فكر رسانه اي كه اكنون در حال فعاليت هستند نيز از پايه اي مستحكم، علمي و هدفمند، بهره نمي گيرند. در بسياري از نمونه ها، عنصر مخرب رفع تكليف و بسندگي در فرايند ايجاد يك اتاق فكر سازمان رسانه، تنها علت و پشتوانه هاي تشكيل آن است و آنچه مفقود است، مباني علمي، تحقيقات و پژوهش هاي منسجم است. در اين نوشته، سعي نگارنده بر آن است كه با برشمردن تعدادي از عناصر اساسي و مرتبط با مفهوم "اتاق فكر رسانه اي" ،چراغي هر چند كوچك و كم فروز پيش پاي علاقمندان، پژوهشگران و فعالان حوزه رسانه، تبليغات و برندسازي روشن كند.  لازم به ذكر است كه هر كدام از عناصري كه بدان اشاره خواهد شد، نيازمند واكاوي و پژوهش هاي نظام مند است و اميد است با پرداختن علمي و هدفمند به آنها، مسير حركت راهبران رسانه و فعالان اين عرصه، روز به روز روشن و پيشرفته تر شود.

عناصر اساسي، بايسته ها و زمينه هاي تحقيقاتي مرتبط با مفهوم "اتاق فكر رسانه اي" :

  • فرايند دريافت ايده ها از اعضاي اتاق فكر
  • چگونگي تركيب و هم افزايي ايده هاي اعضاي اتاق فكر
  • ارائه مكانيزم اصلاح ايده ها
  • ارائه مكانيزم بارورسازي ايده ها
  • شيوه طراحي مساله رسانه اي
  • تكنيك هاي كشف مسائل رسانه اي
  • مكانيزم جهت دهي هوشمندانه در فرايند ايده پردازي
  • چگونگي مساله محور ساختن فضاي اتاق فكر
  • شرايط فيزيكي استاندارد اتاق فكر
  • طراحي مقررات ارتباطي اعضاي اتاق فكر
  • شرايط گزينش راهبر اتاق فكر
  • مكانيزم نظارت بر تصميم گيري هاي اتاق فكر
  • برنامه زماني بهينه حضور اعضا در جلسات اتاق فكر مبتني بر نظرات همه اعضا
  • پروتكل امتياز دهي و سنجش كيفي اعضاي اتاق فكر
  • شيوه نامه ارتقاي اعضاي اتاق فكر
  • مكانيزم استخدام اعضاي اتاق فكر در نهادهاي رسانه اي
  • ساختار پرداخت حقوق و دستمزد اعضاي اتاق فكر
  • استراتژي اعتمادسازي ميان اعضاي اتاق فكر و ساير كاركنان و مديران سازمان رسانه
  • مكانيزم حركت از مساله تا راه حل رسانه اي
  • ارائه تعريف دقيق از مفهوم و ويژگي هاي راه حل رسانه اي
  • مكانيزم ايجاد بانك اطلاعاتي اتاق فكر
  • محدوديت تعداد نفرات اتاق فكر و مكانيزم افزايش و كاهش
  • مقررات ارتباط با اتاق هاي فكر ديگر
  • همكاري و ارتباط اتاق فكر با رييس سازمان رسانه
  • استراتژي تبديل اتاق فكر رسانه اي به يك سازمان يادگيرنده و به روز
  • مكانيزم بهره گيري اعضاي اتاق فكر از اطلاعات رشته هاي مختلف علمي
  • روش تحقيق اعضاي اتاق فكر در مواجهه با مسائل رسانه اي
  • مكانيزم آموزش اعضاي اتاق فكر در زمينه مباني فني و تكنيكال رسانه
  • آموزش اعضاي اتاق فكر در زمينه مباحث هنري
  • آموزش اعضاي اتاق فكر در زمينه مباحث اقتصاد رسانه
  • مكانيزم بهره گيري از فضاهاي جغرافيايي متنوع براي جلسات با هدف انگيزه بخشيدن به اعضاي اتاق فكر
  • ارائه امكانات و عناصر فني مورد نياز در فضاي اصلي جلسات اتاق فكر
  • شيوه نامه طراحي هنري اتاق جلسات با هدف تاثير رواني بهينه بر اعضا
  • مكانيزم پياده سازي تكنيك هاي به روز مديريت زمان در اتاق فكر
  • تعيين چارچوب وظايف راهبر و اعضاي اتاق فكر

اميرحسين ثابتي - كارشناس ارشد علوم ارتباطات دانشگاه صداوسيما


./پایان
عضویت در کانال تلگرام دنیای تبلیغات

نويسنده :


Print Friendly and PDF
دنیای تبلیغات - پشتیبان همایش

دیگر رسانه ها

برای دریافت آخرین مطالب، اخبار و تحلیل های دنیای تبلیغات پست الکترونیک خود را در کادر روبرو وارد نمایید و ایمیل ارسالی را تائید نمایید تا هیچ مطلبی را از دست ندهید!

ارسال ديدگاه []