دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند

پربازدید ترین کانال تبلیغات و برند

“تحمل نقد نشانه بارز فرهنگ است. حتی حقیقت هم نیازمند نقد است نه ستایش.”

نیچه
بزرگان بازاریابی ایران - امیرحسین نوریان
رسانه تبلیغات - مجری تبلیغات0
یک دیدگاه
برای داشتن اتاق فکر رسانه ای و تبلیغاتی استاندارد چه باید کرد؟!

دنیای تبلیغات – امیرحسین ثابتی – باوجود قدمت چند صدساله رسانه ها در سپهر ارتباطی جهان و رویارویی گردانندگان با مسائل و دستور کارهای متنوع و متکثر، مفهوم “اتاق فکر رسانه ای” در سازمان رسانه، مقوله ای جدید و از زاویه ی نظریه پردازانه، بسیار نوپا است.


مفهوم زیر بناییِ “اتاق فکر رسانه ای” در کشور ما، با وجود اهمیت راهبردی و تاثیر گذاری عمیق در زمینه های: طراحی ایده، ارائه راه حل اجرایی، تسریع و تسهیل فرایندهای تولید و پخش، ایجاد خلاقیت و افزایش رقابت پذیری سازمان های رسانه ای، آنچنان که که بایسته است، مورد توجه مدیران واقع نشده است و اتاق های فکر رسانه ای که اکنون در حال فعالیت هستند نیز از پایه ای مستحکم، علمی و هدفمند، بهره نمی گیرند.
در بسیاری از نمونه ها، عنصر مخرب رفع تکلیف و بسندگی در فرایند ایجاد یک اتاق فکر سازمان رسانه، تنها علت و پشتوانه های تشکیل آن است و آنچه مفقود است، مبانی علمی، تحقیقات و پژوهش های منسجم است.
در این نوشته، سعی نگارنده بر آن است که با برشمردن تعدادی از عناصر اساسی و مرتبط با مفهوم “اتاق فکر رسانه ای” ،چراغی هر چند کوچک و کم فروز پیش پای علاقمندان، پژوهشگران و فعالان حوزه رسانه، تبلیغات و برندسازی روشن کند.  لازم به ذکر است که هر کدام از عناصری که بدان اشاره خواهد شد، نیازمند واکاوی و پژوهش های نظام مند است و امید است با پرداختن علمی و هدفمند به آنها، مسیر حرکت راهبران رسانه و فعالان این عرصه، روز به روز روشن و پیشرفته تر شود.

عناصر اساسی، بایسته ها و زمینه های تحقیقاتی مرتبط با مفهوم “اتاق فکر رسانه ای” :

  • فرایند دریافت ایده ها از اعضای اتاق فکر
  • چگونگی ترکیب و هم افزایی ایده های اعضای اتاق فکر
  • ارائه مکانیزم اصلاح ایده ها
  • ارائه مکانیزم بارورسازی ایده ها
  • شیوه طراحی مساله رسانه ای
  • تکنیک های کشف مسائل رسانه ای
  • مکانیزم جهت دهی هوشمندانه در فرایند ایده پردازی
  • چگونگی مساله محور ساختن فضای اتاق فکر
  • شرایط فیزیکی استاندارد اتاق فکر
  • طراحی مقررات ارتباطی اعضای اتاق فکر
  • شرایط گزینش راهبر اتاق فکر
  • مکانیزم نظارت بر تصمیم گیری های اتاق فکر
  • برنامه زمانی بهینه حضور اعضا در جلسات اتاق فکر مبتنی بر نظرات همه اعضا
  • پروتکل امتیاز دهی و سنجش کیفی اعضای اتاق فکر
  • شیوه نامه ارتقای اعضای اتاق فکر
  • مکانیزم #استخدام اعضای اتاق فکر در نهادهای رسانه ای
  • ساختار پرداخت حقوق و دستمزد اعضای اتاق فکر
  • استراتژی اعتمادسازی میان اعضای اتاق فکر و سایر کارکنان و مدیران سازمان رسانه
  • مکانیزم حرکت از مساله تا راه حل رسانه ای
  • ارائه تعریف دقیق از مفهوم و ویژگی های راه حل رسانه ای
  • مکانیزم ایجاد بانک اطلاعاتی اتاق فکر
  • محدودیت تعداد نفرات اتاق فکر و مکانیزم افزایش و کاهش
  • مقررات ارتباط با اتاق های فکر دیگر
  • همکاری و ارتباط اتاق فکر با رییس سازمان رسانه
  • استراتژی تبدیل اتاق فکر رسانه ای به یک سازمان یادگیرنده و به روز
  • مکانیزم بهره گیری اعضای اتاق فکر از اطلاعات رشته های مختلف علمی
  • روش تحقیق اعضای اتاق فکر در مواجهه با مسائل رسانه ای
  • مکانیزم آموزش اعضای اتاق فکر در زمینه مبانی فنی و تکنیکال رسانه
  • آموزش اعضای اتاق فکر در زمینه مباحث هنری
  • آموزش اعضای اتاق فکر در زمینه مباحث اقتصاد رسانه
  • مکانیزم بهره گیری از فضاهای جغرافیایی متنوع برای جلسات با هدف انگیزه بخشیدن به اعضای اتاق فکر
  • ارائه امکانات و عناصر فنی مورد نیاز در فضای اصلی جلسات اتاق فکر
  • شیوه نامه طراحی هنری اتاق جلسات با هدف تاثیر روانی بهینه بر اعضا
  • مکانیزم پیاده سازی تکنیک های به روز مدیریت زمان در اتاق فکر
  • تعیین چارچوب وظایف راهبر و اعضای اتاق فکر

امیرحسین ثابتی – کارشناس ارشد علوم ارتباطات دانشگاه صداوسیما

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

./پایان
دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند در تلگرام را دنبال کنید

نويسنده :


Print Friendly and PDF
دنیای تبلیغات - پشتیبان همایش

دیگر رسانه ها