احتمالاً بارها از خود پرسیده اید چرا بازی های رایانه ای و تلفن همراه ساعت های طولانی افراد را مبهوت خود کرده و به اصطلاح معتاد! میکنند. بازی ها چه خصوصیتی دارند که افراد را به سمت خود میکشند؟ علت جذابیت بازی ها در چیست؟ یکی از قدیمی ترین تجربیات انسان در زندگی، بازی کردن است. ما با بازی کردن لذت رقابت و موفقیت را تجربه کرده و از به اشتراک گذاری با دوستهایمان لذت میبریم و خلاصه تمام لذتهای زندگی واقعی را در مقیاسی کوچکتر اما به همان اندازه شیرین تجربه میکنیم. درست است که در دنیای امروز فرصت بازی کردن کم شده، اما میل به بازی همیشه در جسم و جان انسانها شکل گرفته و تقویت شده است. امروزه بسیاری از کسب وکارها، بازی را در لایه های مختلف فرایندهایشان ایجاد میکنند. اما در مورد اینکه این تکنیک چیست و استفاده از آن چه اصولی دارد با همید فدائی، مشاور کسب و کار و مدیر تیم مارکتینگ گرافیکباز به گفتگو نشستیم..
القای حس جهت درگیر کردن مخاطب
فدائی در ابتدا به تعریفی از این رویکرد اشاره کرده و میگوید: به استفاده از تفکرات، آیتم ها و روش های مورد استفاده در بازی ها و سرگرمی ها جهت درگیر کردن مخاطب یا کاربر در جهت حل مساله یا افزایش علاقه به موضوع خاصی در سیستم ها و کاربردهایی که ماهیت بازی ندارند، بازی گونگی یا گیمیفیکیشن میگویند. او ادامه می دهد: گستردگی اینگونه فعالیت ها به حدی زیاد است که میتوان در اکثر کسب وکارها بازی گونگی را پیاده سازی کرد. بازی گونگی قواعد خاصی ندارد. در آن از روشهایی چون جمع آوری امتیاز، سکه و رتبه بندی و روش های حل مسئله استفاده میشود. این روش باید حسی به مشتری دهد تا امتیاز گرفتن و افزایش اعتبار و به اصطلاح واکنش سیستم را فرد حس کند. استفاده از عباراتی مانند: شما پر امتیازترین فرد در فلان شهر، یا جز ده کاربر برتر ما هستید، نمونه ای از اینگونه احساسات مثبت و جذاب می باشد. بنابراین داشتن آیتمی که در مخاطب حسی ایجاد نماید که قابل سنجش، قابل پیگیری و رتبه بندی باشد از عناصر اصلی تشکیل دهندهی بازیگونگی میباشد. برای مثال دیجی کالا به ازای هر خرید به کاربر امتیاز (دیجیبن) اعطا میکند. این یعنی شرکت به خرید قبلی مشتری احترام گذاشته و به آنها دیجی بن میدهد و سپس بر اساس امتیاز(دیجی بن) ذخیره شده در حساب کاربری فرد، در خرید های بعدی وی با لحاظ نمودن تخفیف، حس خرید بیشتر، خرید سریعتر از زمان نیاز، حس خشنودی از خرید را به مشتری القا مینماید تا مشتریان نیز با اشتراک گذاشتن تجربه خرید از این سایت باعث رشد کسب و کار این سایت شوند.
اصول و معیارهای بازیگونگی
برای شرح ساده اصول بازیگونگی، اشخاص دارای حساب کاربری شخصی(Profile) با یک سری اعداد و ارقام اولیه هستند. معیارها شامل تعداد کلیک، امتیازات، سکه، رتبه، تعداد دفعات ورود به حساب کاربری و… باشد. کاربر در سایتهایی که خاصیت بازی گونگی دارند با امتیاز گرفتن حس خوبی پیدا کرده و در صورت موفق بودن این سیستم کاربر مشتری دائمی سیستم خواهد بود. بازی گونگی از طریق دو حس در ذهن و قلب مخاطب نفوذ پیدا میکند: درونی و برونی. حس درونی، اشتیاق به کسب رتبه بالاتر و موفقیت، کسب مدال، جمع آوری امتیاز بیشتر و … میباشد. حس برونی نیز اشتیاق به اشتراک گذاری پیشرفتها درشبکه های اجتماعی و سایتها و با مخاطبین دیگر، حس روحی مخاطب، حس برتری با واکنش اطرافیان است. برای مثال فرد X رتبه پنجم فلان بازی را کسب کرده است. این نتیجه سبب القا حس روحی مثبت به مخاطب و باعث درگیر شدن ذهن و قلب کاربر یا به اصطلاح معتاد! شدن کاربر با سیستم یا سایت میشود. کاربر پس این مرحله زمان بیشتری را در سیستم شما میگذراند، از تجربه و حس خوب کسب شده، در فضای فیزیکی صحبت میکند و به طور غیر مستقیم نقش تبلیغ کننده را برای شما ایفا میکند.(ادامه در تصویر زیر)
یک دیدگاه