دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند

پربازدید ترین کانال تبلیغات و برند

“تحمل نقد نشانه بارز فرهنگ است. حتی حقیقت هم نیازمند نقد است نه ستایش.”

نیچه
بزرگان بازاریابی ایران - امیرحسین نوریان
رسانه تبلیغات - مجری تبلیغات2
ارزشگذاری تیزرهای اپراتورهای همراه / نظر منتقدان و ستاره هایشان / ایرانسل، رایتل و همراه اول
دنیای تبلیغات- امیرحسین نوریان- این بخش دنیای تبلیغات طرفداران بیشماری دارد و بسیاری از دوستان خواسته اند در ارزشگذاری شرکت کنند که ان شاء الله به زودی به این جمع افراد دیگری هم اضافه خواهند شد و در خدمت دیگر دوستان هم خواهیم بود. این بخش از  ارزشگذاری ها را به ارزشگذاری اپراتورهای همراه اختصاص دادیم. شرکت هایی که با هزینه های میلیاردی مدام اسامی و خدماتشان را تبلیغ می کنند. از همه دوستان عزیزم که در مقام کارشناس دعوتم را پذیرفتند سپاسگزاری می کنم. با منتقدان این هفته آشنا شوید:
با منتقدين اين هفته آشنا شويد براي بزرگنمايي بر روي تصاوير کليک نماييد
[caption id="" align="alignright" width="208"] عليرضا احمدي[/caption] [caption id="" align="alignright" width="208"]علي جعفري علي جعفري[/caption] [caption id="" align="alignright" width="208"]اميد خاکپور اميد خاکپور نيا[/caption]
[caption id="" align="alignright" width="208"]آرش سلطانعلی آرش سلطانعلی[/caption] [caption id="" align="alignright" width="208"]نادر شریفی نادر شریفی[/caption] [caption id="" align="alignright" width="208"]رضا صلاح اصفهاني رضا صلاح اصفهاني[/caption]
[caption id="" align="alignright" width="208"]امیرحسین قهرایی امیرحسین قهرایی[/caption] [caption id="" align="alignright" width="208"]وهاب گاببنی وهاب گاببنی[/caption] [caption id="" align="alignright" width="208"]مجتبي محمديان مجتبي محمديان[/caption]
[caption id="" align="alignright" width="208"]امیرحسین نوريان امير حسين نوريان[/caption] [caption id="" align="alignright" width="208"]هومن یگانی هومن یگانی[/caption]
خلاصه نطر منتقدان: bastani.xlsx
./پایان
عضویت در کانال تلگرام دنیای تبلیغات
ایرانسل (نسل های بالاتر)[دانلود]
علیرضا احمدی (*):
این آگهی در ضمن داشتن تصاویر و موسیقی هماهنگ، در حد یک آگهی اطلاع رسان معمولی و متوسط است.

علی جعفری (•):
یک تبلیغ بی هویت و بدون خلاقیت!
نه اطلاعاتی در باره چگونگی و چیستایی اتفاقی که قرار است بیفتد به مخاطب می دهد و نه کمک می کند که حداقل اطلاعاتی (اینجا در باره برگزاری یک نمایشگاه) پیدا کند.
یک تبلیغ ساده که حتی سعی نکرده یک فضای نمایشگاهی را ارائه کند. آدمها در جلوی یک پس زمینه تاریک/ روشن ایستاده اند و در کف دستهایشان، قابی کوچک که مشخص نیست چیست، روشن و خاموش می شود! بعد از چند بار دیدن پشت سر هم این تبلیغ، باز هم نفهمیدم قرار است این تیزر، چه کارکردی داشته باشد، آن هم با لحن خشک گوینده و جمله «نسل های بالاتر اینترنت همراه و تازه های زندگی دیجیتال» که ممنون می شوم که اگر کسی معنی این جمله را کامل فهمید، به من هم بگوید!

امید خاکپورنیا (**):
نظری ندارم.

نادر شریفی (**):
ایده پردازی خاصی نداشت. کپی رایت ساده. تولید ساده و بی آلایش اما خوب. فقط شاید بهتر بود همه ی نسل ها و اقشار جامعه در این چند بازیگر گنجانده می شد. خسته نباشید.

رضا صلاح اصفهانی (**):
اگر فرم انگشتان دستها شبیه به گرفتن گوشی بود بهتر جواب می داد.

امیرحسین قهرایی (***):
فکر کنم کارگردان این تیزر همان دختر جوانی است که تیزر تغییر بزرگ ایرانسل را نیز کارکرده است. توانسته در مدت ۱۹ ثانیه پیام خود را برساند این قابل تقدیر است.سی جی بسیار خوب، انتخال بازیگر و لباس و صحنه بسیار خوب.

وهاب گایینی (**):
ایده متوسط و اجرای خوب.

مجتبی محمدیان (•):
یک نکته مثبت:
--
یک نکته منفی:
یک تیزر خنثی که مشخص نیست چه پیامی را دنبال می کند. کلا یک فرم نمایشی است که در باکس تبلیغاتی اصلا دیده نمی شود. فقط بودجه می بلعد

امیرحسین نوریان (•):

علی جعفری که از منتقدین حاضر در دنیای تبلیغات است، در توصیفعکس خوب جمله کلیدی دارد که خیلی جاها از آن بهره برده برده ام. علی جعفر اعتقاد دارد: "در جایی از یک عکس خوب، باید اتفاقی افتاده باشد..." تبلیغات خوب هم همین است. جایی باید تلنگری بزند که چیزی از محصول یا حتی رویداد را مثل آن اتفاق ویيه کند و دریاد بماند. این تبلیغ قطعا هیچ چیز ویژه ای ندارد.

هومن یگانی:
توضیح پیش از ارزشگذاری: قبل از هرچیز گفتن چند نکته را لازم می دانم.
نقد و بررسی ِ تولیدات ِ تبلیغاتی، بدون دانستن سه مورد اصلی و تعیین کننده "بریف، بودجه و زمان در اختیار،" قضاوت یکطرفه خواهد بود. نظرات من صرفاً براساس حدسیات از نوع و حدود این سه آیتم است. همچنین سعی کردم تا کارها را از نظر محتوایی بر اساس "انتخاب استراتژی، طراحی پیام و نحوه انتقال (ایده اصلی و ساخت) " ارزش گذاری نمایم.

هومن یگانی (*):
تیزر نسل های بالاتر ایرانسل با طراحی پیام چند وجهی معرفی نسل جدید اینترنت پرسرعت، راحتی کاربر در استفاده از سرویس های قبلی و دعوت به نمایشگاه، ساده و گویاست. هسته اصلی پیام "راحتی در دستان شما" (برداشت شخصی) منتقل می شود اما، ای کاش بر روی ایده اصلی و ساخت وقت بیشتری گذاشته می شد. گرچه تعداد پیام و ارتباط آنها با هم لطمه ای به کار وارد نکرده اما، به نظر می رسد دست گروه ایده پردازی را بسته باشد. نقطه قوت تیزر سادگی در انتقال پیام و پایین بودن هزینه ساخت می باشد اما بدون شک پتانسیل هیاهوی بیشتر و ایده بزرگتر برای این خدمت جدید، دیگر از دست رفته است!
ایرانسل (تغییر بزرگ)[دانلود]
علیرضا احمدی (•):
این سناریو و این نوع آگهی را بارها و برای خدمات دیگر هم دیده ایم (مخصوصا بانک). این آگهی با اجرایی ضعیف نتوانسته است "تغییر بزرگ" ایرانسل را نشان دهد. آیا تغییر بزرگ ایرانسل این است که خیابان را برای شما مثل دفترکارتان می کند؟ به نظرم بخش ایده پردازی نتوانسته است مفهوم نسل جدید اینترنت را درک و در نتیجه سناریوی مناسبی را تهیه کند.

علی جعفری (••):
این تیزر هم، همچون تیزر قبلی ایرانسل، داستانی برای گفتن ندارد و صرفا می کوشد تا به مدد جلوه های کامپیوتری، جذاب و تاثیرگذار به نظر برسد!
مردی کنار خیابان و در شلوغی آن ایستاده و منتظر تاکسی است. به موبایلش نگاه می کند و ناگهان انفجاری در دل موبایلش اتفاق می افتد و دنیای مرد یکباره عوض می شود و او، خودش را در جایی دیگر(احتمالا دفتر کارش!) می بیند!
مشکل بزرگ تیزرهای ایرانسل این است که داستان ندارند، شخصیت پردازی نمی کنند و بی هویت به نظر میرسند.
این تیزرها، راه ارتباط با مخاطب را بلد نیستند و به نظر میرسد که بیشتر، توسط یک متخصص فنی کارگردانی شده اند، تا یک قصه گوی حرفه ای!
تیزر هم، همچون یک فیلم کوتاه یا یک فیلم بلند، به یک قصه خوب و یک قصه گوی خوب نیاز دارد، نه یک متخصص جلوه های ویژه کامپیوتری!(البته به آن متخصص هم نیازمند است، اما بعد از داشتن یک قصه خوب و یک قصه گوی خوب!!!).

امید خاکپورنیا (*):
نظری ندارم

نادر شریفی (*):
چه تغییر بزرگی در تصویر اتفاق می افتد؟ نمی دونم. ایده تکراری. کپی می گه یک تغییر بزرگ اما در ادامه میگه نسل3 و 4 .... که فکر کنم میشه دو تا تغییر، مگر اینکه نسل 3 و 4 یکی باشه.

رضا صلاح اصفهانی (*):
من تغییر بزرگی برای شخص استفاده کننده حس نکردم.

امیرحسین قهرایی (****):
‌بسیار خوب. هم از نظر ایده. هم از نظر زمان کوتاه و هم از نظر ساختار و انتخاب بازیگر و صحنه آرایی آفرین. در ضمن کارگردان این تیزر یک دختر جوان است فارغ التحصیل رشته سینما و تاتر که چتد سالی را به عنوان دستیار کارگردان کار کرده است . بعد از دیدن این تیزر من شخصا به او تبریک گفتم.

وهاب گایینی (*):
ایده ضعیف و اجرای سطحی.

مجتبی محمدیان (*):
یک نکته مثبت:
همین که کار ایده محترمی دارد خدا را شکر
یک نکته منفی:
از فضای رنگی سرد کار که بگذریم صدای این نریتور در هر تیزری که باشد از نظر من بسیار نچسب و مصنوعی است. کاملا حس صداسازی به انسان دست می دهد.

امیر حسین نوریان (•):
اینکه تیزر صرفا یک جلوه کامپیوتری جذاب است دلیلی نمی شود که تبلیغ خوبی باشد. که اتفاقا بد است. اینکه نسل سه و چهار اساسا چه هستند و چه فرقی دارند و چه تغییری بوجود می آورد رسالت تبلیغ است که خبری از آن نیست. حرکت دوربین از روی یک ماشین لوکس در پلان دوم و رسیدنش به یک تاکسی پراید در چند چلان بعد هم که شروع و پایانش با تغییر بزرگ بصورت معکوس کار کرده است.

هومن یگانی (*):
گرچه تیزر تغییر بزرگ پاسخی به نقد من در مورد تیزر قبلی است! اما همچنان علاوه بر آن جای نقد جدیدی را هم باز می نماید. همانطور که در قبل گفتیم ایده بزرگ و خلاق برای معرفی یک تغییر بزرگ به چشم نمی خورد و البته کانسپت تکراری "تبدیل موبایل به دفتر کار" به خصوص در تیزر بانک ها، سطح کیفی کار را هم تحت الشعاع قرار داده و با دیدن اولین تشعشع نورانی موبایل، بیننده تا آخر تیزر را در ذهن تداعی می نماید. باز هم پتانسیل هیاهوی بیشتر و ایده بزرگتر برای این خدمت جدید، از دست رفته است! حس تکراری بودن تیزر به شدت به چشم می خورد.
رایتل (پوشش سراسری)[دانلود]
علیرضا احمدی(•):
این آگهی تصویرهای جذابی دارد و از لحاظ تولیدی و به خاطر تنوع فضاها و لوکیشن ها مشخص است که هزینه ی زیادی برای تولید آن شده است اما ایکاش که بخشی از این هزینه زیاد برای ایده پردازی صرف شده بود. از هر کسی در خیابان بخواهید که برای پوشش سراسری یک شبکه سناریو بدهد همین سناریو را تقدیم می کند.

علی جعفری (**):
تیزر، خیلی خوب و در دیالوگ هایی کوتاه، داستان آدمهایش را تعریف می کند و مخاطب را به ارتباطات آنها پیوند می دهد. آدمهایی که در این تیزر، بیشتر درگیر مسائل خانوادگی خود هستند و در ارتباط با یکدیگر.
تیزر، خیلی سریع به موضوع اصلی اش، یعنی دسترسی آسان به کانال های ارتباطی رایتل در همه نقاط ایران می پردازد و اینکار را با استفاده ظریف از رنگ بنفش(رنگ لگوی رایتل)در لباس ها یا ابزار صحنه انجام میدهد، اما در بکار بردن نشانه هایی چون نشانه آنتن رایتل بر فراز سر استفاده کنندگان از این نوع سیم کارت و یا تکرار نام «رایتل» در مکالمات آدمها، بی سلیقه رفتار می کند.
چه خوب می شد که این تکرارهای بی مورد نام «رایتل» و یا آن نشانه آنتن موبایل بر فراز سر بازیگران این تیزر حذف می شد و سازندگان این تبلیغ، نشان می دادند که برای درک مخاطبانشان، احترام بیشتری قائل اند.

امید خاکپورنیا (****):
یکی از بهترین تیزرهایی که از اپراتورهای تلفن همراه دیدم. ایده‌ی عالی همراه با اجرای عالی‌تر، یک کار به یاد ماندنی را خلق کرده.

نادر شریفی (**):
ایده تکراری. در چندین تیزر چه خارجی چه داخلی همین ایده استفاده شده. تولید خوب و قابل قبول. منظور در کوتاهترین زمان به مخاطب منتقل میشه. اگه قرار است از یکی از مشخصه های برند در آگهی استفاده بشود بهتر است چیزی باشه که بشه در تمام پلان ها از آن استفاده کرد. رنگ برند در دو پلان اول بسیار عالی به چشم میاد ولی در کویر گم میشه و با یک بادبادک به کیش وصل میشه. خسته نباشید.

رضا صلاح اصفهانی (**):
تاکید خوب روی انتن دهی ولی تناقض بین ماشین کروک و مترو یک مقدار باعث عدم باورپذیری میشه.

امیرحسین قهرایی (***):
خوب است اصولا کار های این کارگردان را دوست دارم. مطلب را به خوبی به اطلاع رسانده است. مخصوصا استفاده از علامت آنتن دهی بالا در تصاویر که در ناخود آگاه بیننده بسیار تاثیر خوب میگذارد.

وهاب گایینی (***):
ایده و اجرا بسیار خوب / انتخاب فضاهای خوب برای رساندن مفهوم اصلی آگهی.

مجتبی محمدیان (**):
اگر صرفا قرار است بگوییم رایتل در کل ایران آنتن می دهد تیزر قابل قبولی است. البته هیچ ایده خلاقانه ای پشت کار نیست که البته این هم عیب نیست.
یک نکته منفی:
گرافیک پک شات کار نسبت به کل کار یک سر و گردن پایین تر است.

امیرحسین نوریان (**):
دراین که در قیاس با تیزرهای دیگر تیزر بهتری است و تصاویر جذابی دارد شکی نیست. انسانهای مختلف در لوکیشن های مختلف با دغدغه های متفاوت قشر قابل قبولی را به نمایش گذاشته که همه در حال استفاده از خدمات منطبق با رسالت تبلیغاند. تنها بی دقتی عجیب این کار این است که رایتل و همراه اول و ایرانسل بر سر رنگ هایشانتاکید ویزه ای دارند و مخصصا رایتل به دست و پای همراه اول با قلدری، زیاد می پیچید و بعضا ان را مسخره می کند. آما در قسمت فاینال تیزر، بادبادک بنفش رایتل در دریایی که به شکل عجیبی کاملا منطبق بر رنگ همراه اول است مانند نقطه ای در آن دریا گم می شود و تمام صفحه را به یک باره رنگ همراه اول اشغال می کند. کسی که قلدری می کند و مسخره می کند نباید همچین اشتباهی بکند. با کمی حواس جمعی می شد دریا را آبی متفاوت و شفافی نمایش داد نه با رنگ همراه اول.

هومن یگانی (***):
تیزر پوشش سراسری رایتل احساس خوبی می دهد. به نظر می رسد پیام اصلی، احساس آرامش و نداشتن دغدغه در هنگام استفاده از سرویس های این اپراتور در نظر گرفته شده که به خوبی منتقل می گردد. نمایش مخاطبین در گروه های مختلف برای همزاد پنداری، یکدست و جذاب است. از دید من استراتژی پیام با ایده اصلی و در نهایت ساخت همخوانی دارد. اغراقی در کار نیست و جایگاه سازی مد نظر بلند پروازانه در نظر گرفته نشده است. در مجموع از نظر طراحی ساختار و استراتژی کلی، انتخاب مخاطب و طراحی پیام، نسبت به کارهای دیگر یکدست تر می باشد.
رایتل (سلام رایتل)[دانلود]
علیرضا احمدی (•): کل مطلب تو همون 30 ثانیه آخر گفته شد و من نمی دونم 1 دقیقه و نیم بقیه برای چیه؟ کلا پخش خوبه!

علی جعفری (•••):
یکی از حراف ترین و پرگوترین تیزرهایی که می شد ساخت!
واقعا بهتر از این نمی شد چند صفحه متن و دیالوگ را، به زور در یک تیزر کوتاه جا داد و روانه آنتن پخش کرد!
داستان تیزر، حکایت دخترکی است که در شهر دیگری دانشجوست و با مادرش مدام در تماس است و مادر، این اتفاق را خوشایند می داند و برای پدر توضیح می دهد که اگر سیم کارت فلان بخرد و...!
هر چه در دنیای امروز تلاش می شود تا از حجم اطلاعات کلامی تیزرها کاسته شده و بیشتر یه جنبه های بصری و داستانی آنها پرداخته شود، سازندگان این تیزر، تلاش کرده اند تا راه مخالف را بروند و تیزر را، در محاورات و مکالمات سه شخصیت اصلی تیزر( پدر، مادر و دختر) پیش ببرند. تلاشی که منجر به ساخت یک فیلم کوتاه داستانی، با حجم دیالوگ های یک فیلم بلند سینمایی شده است!
ایجاز و اختصار و گزیده گویی و ...هم فراموش!

امید خاکپورنیا (*):
راستش تحمل تماشای یک آگهی اطلاعاتی به مدت دو دقیقه با حضور سه بازیگر و فقط در دو لوکیشن محدود، واقعا کار سختیه. ای کاش در ایده یا در ساخت، قدری به تنوع فضایی کار توجه می‌شد تا حوصله‌ی بیننده سر نره. شخصا در هیج کدام از دفعات پخش این آگهی، تا انتها نگاهش نکردم و اولین بار برای این نظرسنجی تا آخر دیدم.

نادر شریفی (*):
برندی که قبلی را تایید و تولید میکنه و اینم تایید و تولید میکنه یعنی یا هویت سازمانی اش را هنوز بدست نیاورده یا وضعیتش بهم ریخته و داره اونو از دست میده یا هردو. به نظرم این داستان کوتاه ضعیف که فقط وقت مخاطب را با دیالوگ های سطحی گرفته می تونست بسیار ظریف تر نوشته و تولید بشه. خیلی زیاده گویی دارد. هیچ جایی برای تصویر نذاشته.

رضا صلاح اصفهانی (*):
---

امیرحسین قهرایی (*):
نکات مثبت: اطلاع رسانی کامل ـ‌استفاده از لباس و اکسسار صحنه هم رنگ آرم محصول
نکات منفی: طولانی است و من این را به عنوان تیزر نمیبینم. تیزر تلویزیونی حد اکثر یک دقیقه است و ما نمیتوانیم این تیزر را با تیزر های کوتاه دیگر مقایسه کنیم. سوم دلچسب نیودن شخصیت ها.

وهاب گایینی (*):
ایده ضعیف و اجرای سطحی.

مجتبی محمدیان (**):
یک نکته مثبت:
طراحی صحنه و حس بخش خوابگاه خوب و قابل قبول است و بسیار باور پذیر.
یک نکته منفی:
تیزر کمی طولانی است و از جایی که مکالمه زن با دختر تمام می شود تیزر غیر قابل باور و کاملا حراف می شود.ای کاش رایتل سراغ این تیپ کپشن های تیزرهای تله شاپینگ یا تیزرهای "سبک حلزونیسم" نمی رفت.

امیر حسین نوریان (*):
ایراد این تیزر پر حرفی فراوانش است. زیاد حرف می زند و طولانی است. شخصیت ها به شدت غیر جذابند و پدر خانواده خبر از سیم کارت رایتل همسرش ندارد. کلا زیادی مصنوعی است. ولی قطعا دراین زمان طولانی و این همه پرگویی اطلاعاتی می دهد.

هومن یگانی (**):
در تیزر سلام رایتل با حدس بریف، مخاطب و پیام همخوانی داشته و طراحی پیام برای مخاطب اصلی تیزر یعنی جوانان یا کسانی که به هر دلیلی از خانه دور هستند و خودشان و خانواده دغدغه هزینه های ماهانه را دارند به خوبی صورت پذیرفته. انتخاب خانواده معمولی در فضای بدون زرق و برق و روایت یک رابطه ملموس مادر و دختر، درست به تصویر کشیده شده است. با در نظر گرفتن نیازهای این گروه مخاطب، به درستی اطلاعات طرح جدید ارائه شده و به نظرم سناریو هم از پس آن بر آمده. در مجموع از نظر من اهداف با سناریو و ساخت همخوانی دارد،گرچه تیزر ایده بزرگ ندارد، اما شاید لازم هم نبوده است.
همراه اول (آوای اول)[دانلود]
علیرضا احمدی (•):
چی بگم؟

علی جعفری (••••):
این تیزر، نمونه کامل سردرگمی در موضوع و ناآگاهی از نحوه ارائه آن است.
به داستان تیزر دقت کنید: مردی در ایستگاه، منتظر رسیدن اتوبوس است و چون اتوبوسی که می رسد، جایی برای او ندارد، روی صندلی ایستگاه می نشیند و با خیال راحت، منتظر رسیدن اتوبوس بعدی می شود و در این میان، دست به کیفش می برد و موبایلش را در می اورد و شماره ای می گیرد و با خیال راحت، به شنیدن خوانش اشعار حافظ می پردازد!
دقت کردید که مرد داستان ما، دارد به سر کار می رود و طبعا، بایستی دغدغه «رسیدن» را داشته باشد، اما تنها چیزی که در او به چشم نمی خورد، تلاش برای رسیدن است!
او با آرامش می نشیند و در چمنزار خیال، با اشعار حافظ خوش می گذراند تا اتوبوس بعدی برسد!
از نظر فنی هم، تکنیک ساخت تیزر، خیلی ساده انگارانه است و قطع های نابجا و پلان های ناقص، وایپ های دم دستی (که حتی امروزه در فیلم های مجالس عروسی هم از آن استفاده نمی کنند!) و طراحی لباس افتضاح بازیگر مرد، از دیگر نقاط ضعف این تیزر به شمار می آیند.

امید خاکپورنیا (*):
کار متوسطی‌ست. نکته‌ی درخشانی ندارد. به نظر من استفاده از اتوبوسی به رنگ زرد، که رنگ سازمانی اپراتور رقیب، یعنی ایرانسل هست، بزرگ‌ترین اشتباه این آگهی بود.

نادر شریفی (*1/2):
جالبه، خیلی جالبه. یه نگاه به ساعت روی دست، یه نگاه به ساعت تو خیابون بعدش اتوبوس شلوغ که یعنی دیرم شده. بعد یهو بی خیال همه چی موبایل و آوای اول و شعر گوش میدم و می شینم رو صندلی ایستگاه و بی خیاله دیر شدن. منطق فیلم نامه کجاست؟ البته خسته نباشید، کار تولید خیلی سخته همه می دونیم. ولی تولیدش هم می تونست بهتر از این باشه . حتی با دانستن تمام موارد و مشکلات موجود در تولید یک آگهی تلویزیونی. من * رو به پایین ( ازاونایی که سه کنج افق گیر کرده ) می دم.  خسته نباشید.

رضا صلاح اصفهانی (*):
در کلییت کمپین های این تبلیغات شباهتی نزدیک مشاهده میشه و بیشتر داره سعی میشه که از طریق تاکید روی رنگ یا موسیقی انتهایی از هم منفک بشه تا مخاطب بتونه برند ها را در ذهن جدا کنه..گرچه با توجه به دولتی و نیمه دولتی بودن برند ها برای مخاطب میزان خدمات در اولویت قرار می گیره نه پرستیژ برند.

امیرحسین قهرایی (•):
انتخاب بازیگر و لباس و صحنه بسیار بد سلیقه. مدت زمان ۴۰ ثانیه که در این مدت زیاد خیلی کار های زیبا میتوانست انجام دهد. اگر کارگردان قصد داشته اصلاف وقت در صف های طولانی را نشان دهد نتوانسته درست از پس این کار بر آید.

وهاب گایینی (*):
ایده و اجرا ضعیف.

مجتبی محمدیان (•):
یک نکته مثبت:
نریتور خوش صدا همین
یک نکته منفی:
تیزر در ترسیم موقعیت باور پذیر و همگانی که نیاز در مخاطب به وجود اورد بسیار عاجز است.

امیر حسین نوریان (•):
موضوع این است که نقش اول قصه بیشتر از آنکه با این خدمت لحطاتی را سپری کند، ذاتا انسان حیرانی است. از نحوه سوارشدنش به اتوبوس این حیرانی کاملا گویاست. متاسفانه تیر هم به همان حیرانی ادمش است.

هومن یگانی (**):
در تیزر آوای اول همراه اول، پیام مشخص بود و ایده اجرایی برای ساخت هم مختصر و مفید. بدون روده درازی سرویس جدید معرفی شده و ترغیب کننده است. گرچه طراحی نمای پایانی با این چیدمان شلوغ می توانست خیلی بهتر و جذاب تر شود، اما محتوا منطبق با بریف و استراتژی کلی به نظر می رسد. " تجربه لحظه ای آرام در روند زندگی روزانه، فارغ از شلوغی ها، با یک شماره گیری راحت" پیام اصلی بوده که می توان گفت انتخاب درستی صورت پذیرفته است. در این تیزر نیز سادگی در طراحی و انتقال پیام، به همراه هزینه ساخت پایین از نقاط قوت می باشد.
همراه اول (حذف هزینه های جابجایی)[دانلود]
علیرضا احمدی (•):
از آقای نوریان عزیز باید خواهش کنیم لااقل آگهی هایی را انتخاب کنند که لااقل بشه در موردشون حرف زد. کلا در مورد هیچکدام از آگهی های ارسالی نظر خاصی ندارم چون این آگهی ها هم هیچی ندارند.

علی جعفری (••):
مهم نیست که شما بر بلندای یک برج مسکونی مرتفع و شیک زندگی می کنید، یا سرگرم ورزش بر روی دوچرخه بدنساز در داخل آپارتمان خوشگل تان هستید یا سرگرم اسکیت بازی کردن در یک پیست اختصاصی هستید یا از سالن تنیس به خانه برمی گردید یا از صخره ها آویزان شده اید و لذت صخره نوردی را می برید و یا هر کار شیک و باکلاس دیگر، بلکه مهم این است که مهمترین مکالمه شما، گفتگو در باره حذف هزینه های جابجایی همراه اول است!
دقت دارید که حذف هزینه های جابجایی، مهمترین تاثیرش را در زندگی استفاده کنندگان تلفن همراه در طبقه متوسط و پایین جامعه می گذارد، نه مرفهینی که هزینه های مکالمه های ماهانه شان، گاه به اندازه قیمت یک موبایل گرانقیمت است!
سازندگان تیزر، هر چقدر سعی کرده اند بخاطر جذاب از کار درآمدن تصاویرشان، به سراغ جذابیت های بصری طبقات مرفه جامعه بروند، از سوی دیگر فراموش کرده اند که جامعه هدف این اتفاق(حذف هزینه های جابجایی)چه کسانی هستند!
نتیجه هم این تیزر دوست داشتنی شده است که به یک فیلم کمدی شبیه شده، انگار که آدمهای مرفه جامعه، دارند این موضوع را به عنوان یک جوک برای هم بازگو می کنند!
تیزر اما، از نظر فنی کم اشکال است. سریع است و جذاب و تصویربرداری خوب و تدوین مناسبی دارد، اما از نظر پرداخت موضوع و نحوه طرح آن، متاسفم!

امید خاکپورنیا (*):
کار بدی نیست. جا داشت تنوع لوکیشن بیشتری داشت، مخصوصا با نمایش شهرستان‌های مختلف.

نادر شریفی (*):
مزاح: استفاده از لوکیشن خانم درویش دیگه داره کم کم جزئی از فرهنگ آگهی سازی در ایران میشه.
تیزر لاکچری ساختن این نیست که رو تراس خونه ای در منطقه ی اعیان نشین، بدون قرار دادن پشتی های صندلی یا روی تریمیل یا خروجی فلان پاساژ و نشون دادن راکت تنیس یا استفاده از ورزش هایی خاص و .... و اینها اگهی تبلیغاتی خاص و ویژه بسازیم. اگه اینا اینقدر وضعشون خوبه که حتمن هست پس چرا نگران حذف مبلغ ناچیز جابه جایی هستن. اینکه نباید براشون رقمی باشه که ذهنشونو تا انجا مشغول کنه که بگه باورم نمیشه!!!!!!
خسته نباشین.

رضا صلاح اصفهانی (*):
---

امیرحسین قهرایی (*):
مدت ۳۷ ثانیه. مکث ۳ ثانیه ای روی نمای یک ساختمان و تاکید یک و نیم ثانیه ای روی ایار روزنامه و تصویر آگهی تلویزیون !! منظور این اگهی در جابجایی های بین شهری است نا بالای کوه توچال ! بنظر من اصلا رسالت اطلاع رسانی تلویزیونی را ندارد.

وهاب گایینی (*):
ایده ضعیف و اجرا ضعیف
(سکانس اول و دوم در یک فضا گرفته شده – تراس خانه ها یکی است)

مجتبی محمدیان (*):
یک نکته مثبت:
انتقال شفاف پیام به مخاطب
یک نکته منفی:
مشابه بخش اعظمی از اگهی های تلویزیونی که همه عالم و آدم قرار است دست به دست هم بدهند و مستقیم در مورد محصولات ما صحبت کنند بدون انکه هیچ توجیهی برای فرد وجود داشته باشد. توجه کنید به جمله ابتدایی کار " باورم نمی شه" اغراق بیش از حد برای یک خدمت عادی. چرا؟

امیر حسین نوریان (•):
خب قطعا شوخی مبتدیانه ای است که چند برج نشین و مرفه که یکی کنار گلهای طبیعش نشسته و یکی دغدغه تناسب اندام را دارد و یک اسکیت باز و صخره نورد از مشکلاتشان تک نرخی شدن قیمت مکامله و حذف هزینه های جابجایی است. این سطحی نگری ها به چه علت است کمی تامل بر انگیز است. تنها نقطه قوت این تیزر می توانست خانوم شال بفشی باشد که با دیدن این آگهی کمی به فکر فرو رود که مثلا نمادی از مخاطبین رایتل باشد که از این خدمت جدید همراه اول به فکر فرو رود که ان هم انقدر بنفش شالش کم رنگ است که مشخص است تصادفی بوده. کلا چند تصویر شارپ بی کارکرداست. اگر جای این همه پلان دوثانیه خبر درج شده در روزنامه همان دختر برج نشین اول تیزر هم نمایش داده می شد همان تاثیر را داشت.

هومن یگانی (*):
تیزر یکسان سازی هزینه های جایجایی همراه اول، متناقض به نظر می رسد. ایده اصلی در ساخت که همان نشان دادن جذابیت خدمت جدید برای گروه های مخاطب مختلف بوده، کمی شکل اغراق به خود گرفته. ظاهراً بریف یا سلیقه سفارش دهنده اصرار بر استفاده از فضاهای خاص رو به بالا بوده که با الویت هایی که برای این گروه ارزش افزوده ایجاد میکند همخوانی ندارد. باز هم جامپینگ و اسکیت! حتماً باید در تیزر جایی باز می کرده است. کلیشه هایی که در ظاهر برای جذابیت موقعیت ها و نشان دادن تنوع مخاطب به خصوص قشر جوان استفاده می گردد، اما در نهایت به حس یکپارچگی کار لطمه وارد می نماید. در مجموع نمایش و انتخاب عادات زندگی این گروه مخاطب با گروه اصلی که با این سرویس جدید به وجد می آیند، شوکه میشوند و مدتها در مورد آن صحبت می کنند، همخوانی ندارد و بزرگنمایی و اغراق را در کلیت کار برجسته کرده است.
همچنان ایده بزرگ و خلاقی در کارها دیده نمی شود، البته خارج از این بحث که اصلاً نیازی بوده یا نه! یا اگر بوده، آیا زمان و بودجه کافی هم در اختیار قرار گرفته است!؟...

نويسنده :

موسس و سردبیر دنیای تبلیغات
منتقد و تحلیلگر تبلیغات
Print Friendly and PDF
دنیای تبلیغات - پشتیبان همایش

دیگر رسانه ها

برای دریافت آخرین مطالب، اخبار و تحلیل های دنیای تبلیغات پست الکترونیک خود را در کادر روبرو وارد نمایید و ایمیل ارسالی را تائید نمایید تا هیچ مطلبی را از دست ندهید!
  1. محمد جوادزاده آبان ۲۳, ۱۳۹۳ در ۳:۳۴ ب.ظ - ارسال پاسخ به محمد

    باسلام
    ضمن تشکر برای سایت خوبتان
    نکته های بسیار زیادی اموختم
    از همه بزگان تشکر می کنم

  2. شایسته مرادی آبان ۲۳, ۱۳۹۳ در ۳:۳۶ ب.ظ - ارسال پاسخ به شایسته

    ببخشید اقای جعفری می خواستند ستاره بدهند دایره دادند یا واقعا دایره دادند؟؟؟؟؟؟
    اونوقت یعنی جی؟؟؟؟

  3. هورشاد توکلیان آبان ۲۳, ۱۳۹۳ در ۳:۳۸ ب.ظ - ارسال پاسخ به هورشاد

    یعنی اون نکته ینجی اقای نوریان عالی بود!!!!!!!
    که اخر تیزر رایتل رنگ تصویر به رن همراه اول در می اید
    وقتی دوباره دیدم شاخ دراوردم
    عالی بود

  4. نیلوفر غلامی آبان ۲۳, ۱۳۹۳ در ۳:۴۲ ب.ظ - ارسال پاسخ به نیلوفر

    آخییییییییییی
    کارگردان چاق و لاغر
    اقای قهرایی مرسی که این همه خاطرات کودکی زیبا برامون ساختین
    خوشحالم عکستونو دیدم…
    کاش دوباره پخش شه…

  5. jabalbarezi آبان ۲۳, ۱۳۹۳ در ۳:۵۳ ب.ظ - ارسال پاسخ به jabalbarezi

    ستاره های اقای قهرایی و اقای خاکپور بوی مراعات به کسی بر نخورد می دهد
    کاش حرفه ای بر خورد کنید و وقتی منتقد هستید فکر سازنده را نکنید که از دوستانتان است
    افرین و احست بر اقای جعفری

  6. عیرضا جهانبخش آبان ۲۳, ۱۳۹۳ در ۳:۵۵ ب.ظ - ارسال پاسخ به عیرضا

    آقای محمدیان:
    طراحی صحنه و حس بخش خوابگاه خوب و قابل قبول است و بسیار باور پذیر.
    !!!!!!!!
    واقعا خوابگاه اون شکله. واقعا خوابگاه رو از کثافت و بوی گند پا نمیشه گذاشت توش. من اول فک کردم رفته مهمونی.

  7. شیما آبان ۲۳, ۱۳۹۳ در ۳:۵۹ ب.ظ - ارسال پاسخ به شیما

    جناب اقای یگانی
    با سلام
    در صورت امکان توضیح دهید بریف چیست و دقیقا چه کاربردی دارد؟

  8. kamkar آبان ۲۳, ۱۳۹۳ در ۴:۰۲ ب.ظ - ارسال پاسخ به kamkar

    اقای محمدیان
    با سلام
    از خواندن تحلیل شما استفاده کردم. فقط ایده محترم برای این کار را ممکن است تشریح فرمایید به چه معناست؟

  9. لاله محمدی آبان ۲۳, ۱۳۹۳ در ۴:۰۳ ب.ظ - ارسال پاسخ به لاله

    غیر پوشش سراسری همشون اشششششششششششغالن اشششششششششششغال

  10. یک همکار و عاشق تبلغات آبان ۲۳, ۱۳۹۳ در ۴:۰۷ ب.ظ - ارسال پاسخ به یک

    جناب اقای نوریان و محمدیان
    من روزانه سایت های خوب شما را دنبال می کنم.
    ایا در جایی دوره نقد تبلیغات را شما دو بزرگوار تدریس می کنید؟
    خواهش می کنم این دوره را اگر وجود ندارد راه اندازی کنید.
    فقر نقد در تبلیغات معضل بزرگیست و شما دو نفر بصورت حرف ای ان را انجام می دهید.
    خوود سازندگان هم اگر با نقد اشنا باشند صلاحیت نقد ندارند که از ستاره های انها این امر واضح است.
    از سایت خوب دنیای تبلیغات و مطالب پر از نکات ارزنده ان نیز کمال تشکر را دارم
    فروزانی

  11. مژگان صولتی زاده آبان ۲۳, ۱۳۹۳ در ۴:۰۹ ب.ظ - ارسال پاسخ به مژگان

    آقای نادر شریفی
    درود بر شرفتان که اینقدر حق مطلب را زیبا بیان فرمودید:
    رندی که قبلی را تایید و تولید میکنه و اینم تایید و تولید میکنه یعنی یا هویت سازمانی اش را هنوز بدست نیاورده یا وضعیتش بهم ریخته و داره اونو از دست میده یا هردو. به نظرم این داستان کوتاه ضعیف که فقط وقت مخاطب را با دیالوگ های سطحی گرفته می تونست بسیار ظریف تر نوشته و تولید بشه. خیلی زیاده گویی دارد. هیچ جایی برای تصویر نذاشته.

  12. علی شمسایی آبان ۲۳, ۱۳۹۳ در ۴:۱۲ ب.ظ - ارسال پاسخ به علی

    تبریک بر تمام دست اندر کاران سایت وزین دنیای تبلیغات که تا این حد مطالب پر زحمت و ارزشمندی را در اختیار خوانندگان قرار می دهند
    بسیار خرسندم که در دورانی که دیگر سایت های تبلیغاتی تا این حد زرد و بی محتوا شده اند این سایت از مسیر اصلی اش خارج نشده است.
    خدا قوت

  13. هومن یگانی آبان ۲۴, ۱۳۹۳ در ۲:۱۷ ق.ظ - ارسال پاسخ به هومن

    خانم شیما
    با سلام
    در پاسخ به سئوالتون باید عرض کنم بریف به سندی اطلاق می شود که از طریق جلسات اولیه، مصاحبه و بحث و گفتگو با مشتری یا سفارش دهنده، توسط سفارش گیرنده ایجاد میشه، که هدایت و راهبری کار با استناد به اون صورت می پذیره و باید قبل از هر نوع فعالیت اجرایی آماده بشه. خلاصه سفارش “بریف” باید حتی الامکان کوتاه و شفاف باشه. تدوین یک بریف خوب منجر به موثرتر شدن کار و قابل اندازه گیری کردن نتایج، صرفه جویی در وقت و هزینه و رعایت الویت ها در تخصیص بودجه، تسهیل در تهیه بریف خلاق برای تیم ایده پردازی، تولید وغیره میشه. بریف انواع و فرم های مختلفی داره که به توضیحات زیادی نیاز داره، اما اساسا ً بریف برای اهداف تبلیغاتی، باید شامل مواردی مثل موضوعات ذیل باشه:
    ۱٫ مدیریت پروژه
    زمانبندی، نوع سفارش، مشخصات شرکت، مشخصات محصول و …
    ۲٫ وضعیت فعلی
    توصیف موقعیت فعلی از برند، پیش زمینه و مسائل کلیدی، شرح خدمات (از جمله ویژگی ها )، کانال های توزیع، اطلاعاتی از اندازه بازار، موقعیت برند یا محصول، فعالیت های ارتباطی جاری سفارش دهنده ، همچنین اطلاعاتی از رقبا
    ۳٫ اهداف
    اهداف ارتباطی یا بازاریابی که می خواهد بهبود یابد همانند: بهبود در فروش، مصرف، آگاهی، جایگاه سازی، ایجاد شهرت، ایجاد نیاز و …
    ۴٫ مخاطب
    توصیف و اولویت بندی دقیق مخاطب و ذکر مواردی مثل شیوه زندگی، نگرش ها، و …
    ۵٫ امکانات رسانه ای
    رسانه اصلی، رسانه های مکمل و …
    ۶٫ بودجه
    حدود یا حداقل یا حداکثر
    ۷٫ ملاحظات
    باید ها و نباید های هویت سازمانی، اسناد بالادستی استراتژی برند و …
    ۸٫ نکات
    نکات کلیدی مد نظر مدیران یا صاحبان کسب و کار که معمولا ًدر قالب پیشنهادات مطرح میشه، اما از آیتم های تاثیرگذار در تایید یا عدم تایید خروجی نهایی خواهد بود! و البته متاسفانه بیشتر کارها هم از این بخش اظهار نظر های غیر کارشناسی آسیب می بینه!
    *با توجه به نوع سفارش و نوع بریف، ممکن تعداد این فاکتورها بیشتر یا کمتر بشه. اصولا ً هر آژانس یا سفارش گیرنده ای، تمپلیت اختصاصی خودش رو داره که البته سئوالات کلیدی در همه اونها مشترک.
    امیدوارم به صورت کلی پاسخ سئوالتون رو گرفته باشید، اما اگر خواهان اطلاعات بیشتر و تخصصی در این بخش هستید، به ادمین محترم اعلام کنید. در صورتی که آقای نوریان عزیز لازم دونستن، میتونم مقاله ای درباره انواع و ساختار بریف، در اختیارسایت دنیای تبلیغات قرار بدم.
    با تشکر

  14. میرزایی آبان ۲۹, ۱۳۹۳ در ۱:۵۴ ق.ظ - ارسال پاسخ به میرزایی

    آقای نوریان سلام. واقعا” کارجالبی را شروع کردید جای ارزش گذاری در بخش های دیگه تبلیغات هم خالی ست. امیدوارم در همه زمینه ها این کار را شروع کنید این بررسی ها کمک سازنده ای به افراد این صنعت میکند خسته نباشید . نظرات همه اساتید دارای نکته های زیادی بود به خصوص نقد آقای یگانی خیلی عادلانه و علمی بود استفاده کردم. ولی احساس میکنم بعضی از اساتید کمی مغرضانه نظر داده اند. مرسی از زحماتی که می کشید.

  15. علی عرفان آذر ۵, ۱۳۹۳ در ۶:۱۳ ق.ظ - ارسال پاسخ به علی

    ممنون برای راه اندازی این بخش .
    چند تا نکته : مصلحت اندیشی و خجالت کشیدن از نقد درست در نقدهای آقای قهرایی کاملا پیداست . هر چند شخصا از ایشون بعید نمیدونم چون تو مجموعه ای هم که از ایشون دیدم یک فیلم کاملا داستانی رو جای دوربین مخفی به مخاطب تحویل دادند که در صورت نیاز میتونم دقیقا ایراد عدم حفظ راکورد رو هم بگم تو کاراشون کجاست و … .

    تیزر اول فقط اجرای نسبتا خوبی داشت
    تیزر تغییر بزرگ یک تکرار کامل بود . البته اسم تیزر هماهنگ بود با چیزی که باید انجام بشه یعنی تغییر بزرگ در نوع انتخاب ایده .
    تیزر پوشش سراسری ایده خیلی هنرمندانه ای نداشت اما بد هم نبود اما در مرحله اجرا خوب شده بود و در کل راضی کننده بود .
    ایده سلام رایتل افتضاح بود . فکر میکنم واسه رادیو نوشته شده بود :دی ضمنا در ثانیه ۵۰ تا ۶۰ صدا کاملا تغییر میکنه تو بیان یکی از جملات .
    در تیزر آوای اول همراه اول ضمن هم نظری با آقای علی جعفری بگم : اون وایپ که شما فرمودید اسمش تو نرم افزار کلاک هستش و تدوینگر برای همین استفاده کرده اما به این دقت نداشته انصافا تو آتلیه های عروسی هم دیگه از این استفاده نمی کنن . شاید خواسته ادای دین کنه به عروس کارهای دهه ۷۰ :دی
    تیزر آخری برای من اجرا نشد و چون خیلی وقت پیش دیدم نظری نمیدم .

    در کل به همه دوستان که زحمت کشیدن ساختن (فارغ از خوب یا بد بودن که ممکن است دلایلی مختلفی داشته باشد ) و دوستانی که نقد کردن حتی اگر با مصلحت اندیشی و در نظر گرفتن آشنا بودن عوامل خسته نباشید میگم .
    به امید روزی که ارتباط در انتخاب ایده پرداز و عوامل تاثیری نداشته باشه .

  16. mahtab خرداد ۱۹, ۱۳۹۷ در ۱۲:۳۲ ق.ظ - ارسال پاسخ به mahtab

    سلام واقعا سایت خوبی دارین
    ولی ای کاش دراخر هرکدوم از تیزر ها یه نتیجه گیری داشت که ایا این تیزر خوبه یا بد .چرا کار خوب نیست/چرا کارخوب .

ارسال ديدگاه []