دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند

کانال دنیای تبلیغات با بیش از 5300 نفر

“تحمل نقد نشانه بارز فرهنگ است. حتی حقیقت هم نیازمند نقد است نه ستایش.”

نیچه
بزرگان بازاریابی ایران - امیرحسین نوریان

دنیای تبلیغات – به جرأت می‌توان گفت تلگرام در حال حاضر اثرگذارترین رسانه کشور محسوب می‌شود. تلگرامی که بنابر آخرین آمار ۲۸ میلیون کاربر در ایران دارد و مانند دیگر پدیده‌های نوظهور مزایای بسیار زیادی برای عموم مردم دارد. اما در کنار مزایای هر تکنولوژی جدید، قاعدتاً آسیب‌های کوچکی را نیز شامل می‌شود. یکی از این آسیب‌ها یا به عبارتی بهتر، نگرانی‌ها درباره محتواست! محتوایی که کاربران (عادی یا تجاری) آن را تولید و توزیع کردند و در کسری از ثانیه در بین کانال‌ها و افراد مختلف می‌چرخد.

تلگرام محتوا
بزرگ‌ترین اشکال محتوای تلگرام در این است که تنها در تلگرام قابل دستیابی است! به عبارتی در حال حاضر محتوای عمومی که در کانال‌ها تولید می‌شود در موتورهای جست‌و‌جو مانند گوگل ذخیره یا ایندکس نمی‌شود تا بتوان بعدها از طریق جست‌و‌جو به آن دست پیدا کرد. جست‌و‌جوی محتوای تلگرام تنها در همین اپ امکانپذیر است. البته اصلاً انتظاری نیست که محتوای خصوصی کاربران عمومی شود!
تجربه اورکات، وی‌چت، وایبر و فیس‌بوک به ما می‌گوید هیچ پلتفرم رسانه‌ای همیشگی نیست. موج رسانه‌ای فراگیر یا اختلال‌های غیبی می‌تواند کاربران را از یک ابزار یا رسانه به ابزار دیگری سوق دهد و آن رسانه مانند وایبر در ایران قبرستان شوند و کسی دیگر به آن مراجعه نکند. فراموش نکنیم تلگرام تازه سال ۲۰۱۳ در برلین آلمان متولد شده است و سه سال است که ۲۸ میلیون کاربر در داخل ایران دارد، معلوم نیست سه سال دیگر کدام رسانه در ایران ترند باشد!
تلگرام و سایر رسانه‌های جدید، پلتفرم جدید رسانه‌ای هستند که فرم جدیدی از محتوا در داخل آن تولید یا به اشتراک گذاشته می‌شود. این درحالی است که در رویکرد تجاری ما به کسب‌وکارها می‌گوییم برای تلگرام محتوای اختصاصی تولید و به اشتراک بگذارید اما فراموش نکنید شکل دیگری از این محتوا باید در یک رسانه یا جای دیگری انتشار یابد.
دوران یک پیام چند رسانه گذشته است و در عصر حاضر باید برای هر رسانه یک محتوای اختصاصی یا شکل جدیدی از آن محتوا ارائه شود تا مخاطب درگیر آن شود. زیرا ساختار و پلتفرم هر رسانه جدید با رسانه دیگر متفاوت است و باید مبتنی بر ساخت و فرهنگ آن رسانه به تولید و توزیع محتوا پرداخت.
نکته دیگری که وجود دارد، تلگرام همه فعالیت و استراتژی رسانه‌ای ما نیست بلکه بخشی از فعالیت حرفه‌ای ما محسوب می‌شود.
بخشی که در حال حاضر  مخاطبان زیادی را درگیر خود کرده است. اما این به معنای این نیست که سایر ابزارهای رسانه‌ای آفلاین و آنلاین را فراموش کنیم. مگر می‌شود یک رسانه یا سازمان وب‌سایت مناسبی نداشته باشد اما در تلگرام حرفه‌ای و با هزینه زیادی فعالیت می‌کند!
نکته دیگر اینکه، تولید محتوای حرفه‌ای در تلگرام هزینه‌بر و هزینه‌بر است. درست است که تلگرام رایگان است اما این به معنای این نیست که تولید محتوا نیز در آن رایگان است. اگر تولید محتوا یعنی کپی و پیست کردن که بواقع چنین نیست، اما اگر بحث تولید یا خلق محتوای حرفه‌ای و اختصاصی است آن زمان‌بر و هزینه‌بر است. البته رشد کاربران نیز دقیقاً همین‌گونه است. از طریق ترویج یا تبلیغ در کانال‌های عمومی‌ می‌توان کاربران یا اعضای آن را افزایش داد اما سؤال این است که آیا آن مخاطب، مخاطب هدف ماست؟ فراموش نکنیم ترویج محتوا نیز بخشی از هزینه تولید محتواست!
تلگرام خوب یا بد! هم‌اکنون تأثیرگذارترین رسانه در داخل کشور به شمار می‌رود، ناگزیر به فعالیت در آن هستیم زیرا شبکه ارتباطی و مخاطب‌مان در تلگرام حضور دارد اما فراموش نکنیم محتوای ما در تلگرام روزی دفن می‌شود، اگر ما به فکر آن روز نباشیم!

منبع : روزنامه ایران


./پایان
دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند در تلگرام را دنبال کنید
دنیای تبلیغات - پشتیبان همایش
۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲:۲۹