دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند

پربازدید ترین کانال تبلیغات و برند

“تحمل نقد نشانه بارز فرهنگ است. حتی حقیقت هم نیازمند نقد است نه ستایش.”

نیچه
بزرگان بازاریابی ایران - امیرحسین نوریان
روزنامه آسیا - همیدفدایی- با ظهور اينترنت و گسترش آن، پديده‌هاي جديدي به سبک زندگي ما وارد شده‌اند. به کمک اينترنت ارتباطات ساده‌تر شده و بدون رفت‌وآمد مي‌توان بسياري از امور را انجام داد. يکي از اموري که با فراگيري اينترنت سبک تازه‌اي به خود گرفته، خريد است. شايد در گذشته براي خريد وسايل مختلف مجبور بوديم فروشگاه‌هاي مختلف در سطح شهر را جست‌وجو کنيم و حتي به شهرهاي ديگري برويم اما اکنون به کمک اينترنت و فروشگاه‌هاي اينترنتي به‌راحتي مي‌توان تمام وسايل موردنياز خود را حتي باقيمت مناسب‌تر تنها با يک کليک و در خانه و يا محل کار خريداري کرد. تصور کنيد که به تلفن همراه نيازداريد، چه مدت زماني را بايد براي مقايسه، بررسي و جمع آوري اطلاعات در مورد تلفن همراه موردنياز خود بدون دسترسي به اينترنت صرف کنيد؟ در مورد تلويزيون چطور؟ آيا ميتوانيد ميزان زماني که صرف اينگونه اقدامات ميکرده ايد را به ياد آوريد؟ حال مشکلاتي چون ترافيک، آلودگي هوا، حمل پول نقد، مشکلات گارانتي، خدمات پس از فروش، فاصله از فروشگاه و ... را نيز اضافه کنيد... اينترنت در طي چند سال گذشته با بيشترين سرعت در ايران گسترش يافته است. آمارهاي 10 ماه گذشته نشان مي دهد که ميزان نفوذ اينترنت در ايران به 82.12 درصد رسيده است. ايران اخيرا فاز نخست شبکه اطلاعات ملي را راه اندازي کرده که در نتيجه آن سرعت اينترنت به ميزان قابل توجهي افزايش يافته است. حداقل 19 ميليون ايراني از طريق گوشي هاي همراه خود از اينترنت استفاده مي کنند. شهروندان 600 شهر به اينترنت 3 جي و 200 شهر به اينترنت 4 جي دسترسي دارند. نرخ نفوذ تلفن همراه در ايران 94.46 درصد است.

طبق رشد استفاده از اينترنت طي سال هاي اخير و کاهش مراجعات حضوري به فروشگاه هاي عرضه محصولات، فعالان حوزه هاي مختلف براي ارائه خدمات بهتر و عقب نماندن از افزايش کاربران اينترنت در ايران به سمت ديجيتالي کردن فعاليت خود حرکت کرده اند و در اين بين نيز خلاقيت هاي جديد براي ارائه بهتر و جذاب تر خدمات و محصولات رخ ميدهد که باعث پيشي گرفتن از رقبا و قديمي تر هاي بازار ميشود. اين تغيير نياز مخاطب باعث تغيير رويه و رويکرد ارائه دهندگان خدمات و توليد کنندگان محصولات شده تا با حضور بهتر، موثرتر و کاملتر و مقرون به صرفه تر براي کاربران، جاي خود را در انتخاب آنها باز کنند. حضور 3 فروشگاه اينترنتي و ارائه دهنده خدمات در بين 50 سايت برتر ايراني گواه اين تغيير رويکرد ميباشد. يکي از معضلات بزرگ اين تغيير رويه پياده سازي تفکر سنتي با ابزارهاي مدرن است که بسياري از کسب و کارها را دچار مشکل کرده است و خيلي زود از حضور در اين بازار کنار کشيده و به روال سنتي خود ادامه داده اند. کسب و کارهاي حوزه هاي مختلفي چون مسکن، خوراک، پوشاک، خودرو و حمل و نقل، کسب و کارهاي خرد، لوازم منزل و ... نيز به تدريج وارد فعاليت در اين حوزه شده اند. يکي از کسب و کارهاي جذاب، پر تنش و مورد توجه دو سال اخير، بازار خودرو و خريد و فروش خودرو ميباشد. اين بازار نيز به دليل وجود تفکر سنتي و وجود واسطه ها در مسير معاملات، مشکلاتي را فراهم آورده است و کاربران (مشتريان) همچنان در حال بررسي و برانداز کردن حاضرين اين حوزه ميباشند. در اين حوزه وبسايت باما درسال هاي اخير با روش واسطه گري و ايجاد شرايطي براي ارتباط آنلاين فروشنده و خريدار خودرو فعاليت مناسب و موفقي را داشته است. از ديگر مجموعه هايي که در اين حوزه به صورت واسطه ي بين دوطرف (خريدار و فروشنده) فعاليت دارد ميتوان به ديوار و شيپور نيز اشاره کرد که اين دو سرويس علاوه بر خودرو در ديگر حوزه ها نيز فعاليت ميکنند و صرفا در اين حوزه فعاليت ندارد. در تابستان 95 مجموعه کارما با ثبت اولين فروشگاه زنجيره اي خودرو به اين حوزه وارد شد و هدفش فروش خودرو بصورت مستقيم و بدون واسطه به خريدار بود که باعث شکل گيري اولين فروشگاه اينترنتي خودرو شد. يکي ديگر از تفاوت هاي مجموعه کارما فروش خودروهاي داخلي و خارجي با شرايط متنوع بود. در بهمن سال 95 نيز مجموعه موفق ديجيکالا که عنوان برترين فروشگاه اينترنتي ايران را يدک ميکشد با ورود به بازار خودرو و همکاري با مجموعه هاي مختلف خودرويي در کشور، قدم ديگري در ارائه خدمات مناسب به مخاطب بر بستر اينترنت برداشت. در طي 10 ماه گذشته در بين عبارات جستجو شده ي مردم تنها 10 درصد برند هاي محبوب خودرو سازي ايراني ديده ميشود و نشان دهنده ي نياز مخاطب به بررسي و مقايسه برندها، مدل ها و خودرو هاي مختلف در يک محل ميباشد. در جدول زير مقايسه اي بين فعالين حوزه خودرو را مشاهده ميفرماييد.
عنوان خدمت ارائه دهندگان
باما کارما دیوار - شیپور دیجیکالا
فروش بدون واسطه خیر بله خیر خیر
تحویل درب منزل خیر بله خیر بله
فروش قسطی خیر بله خیر خیر
بررسی فرآیند بصورت آنلاین خیر بله خیر بله
بانک اطلاعاتی خودروها بله خیر خیر خیر
خودروی دست دوم بله بله بله خیر
دارای خدمات عمومی بله خیر بله بله
پرداخت پس از تحویل خیر بله خیر خیر
  با رشد خريد اينترنتي خودرو بايد شاهد ظهور سرويس ها و خدمات مختلفي پيرامون اين حوزه در اينترنت باشيم.
./پایان
عضویت در کانال تلگرام دنیای تبلیغات
دنیای تبلیغات - پشتیبان همایش
۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵:۲۷