دیگر رسانه‌ها

رشد اینترنت و ظهور بازاری برای فروش خودرو


روزنامه آسیا – همیدفدایی– با ظهور اینترنت و گسترش آن، پدیده‌های جدیدی به سبک زندگی ما وارد شده‌اند. به کمک اینترنت ارتباطات ساده‌تر شده و بدون رفت‌وآمد می‌توان بسیاری از امور را انجام داد. یکی از اموری که با فراگیری اینترنت سبک تازه‌ای به خود گرفته، خرید است. شاید در گذشته برای خرید وسایل مختلف مجبور بودیم فروشگاه‌های مختلف در سطح شهر را جست‌وجو کنیم و حتی به شهرهای دیگری برویم اما اکنون به کمک اینترنت و فروشگاه‌های اینترنتی به‌راحتی می‌توان تمام وسایل موردنیاز خود را حتی باقیمت مناسب‌تر تنها با یک کلیک و در خانه و یا محل کار خریداری کرد.

تصور کنید که به تلفن همراه نیازدارید، چه مدت زمانی را باید برای مقایسه، بررسی و جمع آوری اطلاعات در مورد تلفن همراه موردنیاز خود بدون دسترسی به اینترنت صرف کنید؟ در مورد تلویزیون چطور؟ آیا میتوانید میزان زمانی که صرف اینگونه اقدامات میکرده اید را به یاد آورید؟ حال مشکلاتی چون ترافیک، آلودگی هوا، حمل پول نقد، مشکلات گارانتی، خدمات پس از فروش، فاصله از فروشگاه و … را نیز اضافه کنید…

هنوز در کانال تلگرام دنیای تبلیغات عضو نشده‌اید؟

اینترنت در طی چند سال گذشته با بیشترین سرعت در ایران گسترش یافته است. آمارهای ۱۰ ماه گذشته نشان می دهد که میزان نفوذ اینترنت در ایران به ۸۲٫۱۲ درصد رسیده است. ایران اخیرا فاز نخست شبکه اطلاعات ملی را راه اندازی کرده که در نتیجه آن سرعت اینترنت به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. حداقل ۱۹ میلیون ایرانی از طریق گوشی های همراه خود از اینترنت استفاده می کنند. شهروندان ۶۰۰ شهر به اینترنت ۳ جی و ۲۰۰ شهر به اینترنت ۴ جی دسترسی دارند. نرخ نفوذ تلفن همراه در ایران ۹۴٫۴۶ درصد است.

طبق رشد استفاده از اینترنت طی سال های اخیر و کاهش مراجعات حضوری به فروشگاه های عرضه محصولات، فعالان حوزه های مختلف برای ارائه خدمات بهتر و عقب نماندن از افزایش کاربران اینترنت در ایران به سمت دیجیتالی کردن فعالیت خود حرکت کرده اند و در این بین نیز خلاقیت های جدید برای ارائه بهتر و جذاب تر خدمات و محصولات رخ میدهد که باعث پیشی گرفتن از رقبا و قدیمی تر های بازار میشود. این تغییر نیاز مخاطب باعث تغییر رویه و رویکرد ارائه دهندگان خدمات و تولید کنندگان محصولات شده تا با حضور بهتر، موثرتر و کاملتر و مقرون به صرفه تر برای کاربران، جای خود را در انتخاب آنها باز کنند. حضور ۳ فروشگاه اینترنتی و ارائه دهنده خدمات در بین ۵۰ سایت برتر ایرانی گواه این تغییر رویکرد میباشد. یکی از معضلات بزرگ این تغییر رویه پیاده سازی تفکر سنتی با ابزارهای مدرن است که بسیاری از کسب و کارها را دچار مشکل کرده است و خیلی زود از حضور در این بازار کنار کشیده و به روال سنتی خود ادامه داده اند. کسب و کارهای حوزه های مختلفی چون مسکن، خوراک، پوشاک، خودرو و حمل و نقل، کسب و کارهای خرد، لوازم منزل و … نیز به تدریج وارد فعالیت در این حوزه شده اند. یکی از کسب و کارهای جذاب، پر تنش و مورد توجه دو سال اخیر، بازار خودرو و خرید و فروش خودرو میباشد. این بازار نیز به دلیل وجود تفکر سنتی و وجود واسطه ها در مسیر معاملات، مشکلاتی را فراهم آورده است و کاربران (مشتریان) همچنان در حال بررسی و برانداز کردن حاضرین این حوزه میباشند.
در این حوزه وبسایت باما درسال های اخیر با روش واسطه گری و ایجاد شرایطی برای ارتباط آنلاین فروشنده و خریدار خودرو فعالیت مناسب و موفقی را داشته است. از دیگر مجموعه هایی که در این حوزه به صورت واسطه ی بین دوطرف (خریدار و فروشنده) فعالیت دارد میتوان به دیوار و شیپور نیز اشاره کرد که این دو سرویس علاوه بر خودرو در دیگر حوزه ها نیز فعالیت میکنند و صرفا در این حوزه فعالیت ندارد. در تابستان ۹۵ مجموعه کارما با ثبت اولین فروشگاه زنجیره ای خودرو به این حوزه وارد شد و هدفش فروش خودرو بصورت مستقیم و بدون واسطه به خریدار بود که باعث شکل گیری اولین فروشگاه اینترنتی خودرو شد. یکی دیگر از تفاوت های مجموعه کارما فروش خودروهای داخلی و خارجی با شرایط متنوع بود. در بهمن سال ۹۵ نیز مجموعه موفق دیجیکالا که عنوان برترین فروشگاه اینترنتی ایران را یدک میکشد با ورود به بازار خودرو و همکاری با مجموعه های مختلف خودرویی در کشور، قدم دیگری در ارائه خدمات مناسب به مخاطب بر بستر اینترنت برداشت.

در طی ۱۰ ماه گذشته در بین عبارات جستجو شده ی مردم تنها ۱۰ درصد برند های محبوب خودرو سازی ایرانی دیده میشود و نشان دهنده ی نیاز مخاطب به بررسی و مقایسه برندها، مدل ها و خودرو های مختلف در یک محل میباشد.
در جدول زیر مقایسه ای بین فعالین حوزه خودرو را مشاهده میفرمایید.

عضویت در سوپرگروه تبلیغاتی متخصصین فعال حوزه تبلیغات و بازاریابی
عنوان خدمت ارائه دهندگان
باما کارما دیوار – شیپور دیجیکالا
فروش بدون واسطه خیر بله خیر خیر
تحویل درب منزل خیر بله خیر بله
فروش قسطی خیر بله خیر خیر
بررسی فرآیند بصورت آنلاین خیر بله خیر بله
بانک اطلاعاتی خودروها بله خیر خیر خیر
خودروی دست دوم بله بله بله خیر
دارای خدمات عمومی بله خیر بله بله
پرداخت پس از تحویل خیر بله خیر خیر

 

با رشد خرید اینترنتی خودرو باید شاهد ظهور سرویس ها و خدمات مختلفی پیرامون این حوزه در اینترنت باشیم.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

برچسب‌ها
نمایش بیشتر

همید فدایی

خالق آقای گیمیفیکیشن . استراتژیست هک رشد

نوشته‌های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن