دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند

پربازدید ترین کانال تبلیغات و برند

“تحمل نقد نشانه بارز فرهنگ است. حتی حقیقت هم نیازمند نقد است نه ستایش.”

نیچه
بزرگان بازاریابی ایران - امیرحسین نوریان
رسانه تبلیغات - مجری تبلیغات1
برند شخصی درحال رشد کیمیا علیزاده در گفتگو با « فرصت امروز » / دختری با کفش های صورتی
دنیای تبلیغات- مصاحبه آقای امیرکاکایی کارشناس روزنامه فرصت امروز با آنا جلوه عضو تحریریه دنیای تبلیغات-

تا چند ماه قبل از برگزاری بازی های المپیک 2016، شاید کمتر مخاطب ایرانی با نام کیمیا علیزاده آشنا بود، اما نخستین مدال آور بانوان شدن  در تاریخ حضور ایران در بازی های المپیک، باعث شد نام این ورزشکار در ذهن بیشتر مخاطبان ایرانی حک شود.

از طرفی حضور این ورزشکار ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام و نوع پوشش متمایز کیمیا علیزاده در مراسم هایی مانند تجلیل از مدال آوران المپیک 2016 در صدر اخبار رسانه های مختلف قرار گرفت و توجه مخاطبان ایرانی را در چند ماه گذشته به این برند نوپای ایرانی بیشتر کرد.

اینکه برند کیمیا علیزاده چه گام هایی را در راستای برندینگ طی کرده است و باید چه برنامه ریزی کاملی را در راستای کانال های ارتباطی با مخاطب در نظر بگیرد و چگونه در فعالیت های مسئولیت اجتماعی حضور مناسبی پیدا کند، بهانه ای شد تا «فرصت امروز» به سراغ آنا جلوه، مشاور تبلیغات و برندینگ برود.

آنا جلوه در گفت و گو با «فرصت امروز» می گوید: بشر در تمام دوران تاریخ در جست وجوی گنج بوده و لزوما پیدا کردن گنج برای رفع نیازهای مالی اش نبوده، بلکه احساس پیروزی و دست یافتن او را اقناع می کرد. پیروزی در جنگ ها، گشایش کشورها و شکست دادن جبهه های متخاصم نه تنها برای جنگجویان و مبارزان شادی آور بوده که الهام بخش مردمان آن سرزمین بوده و در رگ های شان خونی تازه می ریخت.

شکستن شکست

او ادامه می دهد: پیروزی ها همیشه توانسته اند مردمان سرزمین ایران را غرق شادی کنند، شاید یکی از دلایل علاقه مندی به ورزش از همین حس ناشی می شود. اگر به رفتار مخاطب ایرانی توجه کنیم، تمایل آنها به ورزش های مختلف ارتباط مستقیمی با میزان برد آن ورزش در میدان های گوناگون دارد. کیمیا علیزاده اما چیزی بیشتر از یک مدال المپیک را برای زنان و مردان ایرانی به ارمغان آورد. به نظر می رسد برد او چیزی ورای پیروزی بود و علیزاده توان شکستن شکست را دارد.

آگاهی از برند

جلوه بیان می کند: کیمیا علیزاده قطعا سال های کودکی و نوجوانی اش را با جدیتی که مخصوص اوست، مشغول تمرین و تلاش برای زندگی ورزشی اش و کسب مدال های رنگین و ارزشمند بوده اما تا چند ماه پیش شاید کمتر کسی نام او را شنیده بود و حتی بعد از اعلام نام او در کاروان المپیک هم کسی دلش برای این دختر بلند 186 سانتی متری ضعف نمی رفت اما ناگهان یک خبر کوتاه «کیمیا علیزاده، دختر 18ساله نخستین مدال آور تاریخ بانوان ایران شد» تمامی صفحات کاغذی و مجازی را از آن خود کرد.

کیمیا علیزاده در کمتر از چند ساعت از تشک های آبی و قرمز تکواندو تا بالاترین جایگاه ذهنی در دل وجان مخاطب صعود کرد. میزان آگاهی از نام علیزاده این روزها شاید خود ورزش تکواندو را هم برای مخاطب عام، تحت الشعاع قرار داده است.

گام اول برندینگ

این مشاور برندینگ بیان می کند: مردم ایران نام کیمیا علیزاده را شنیده اند، داستان های او را دنبال کرده اند، به استقبالش رفته اند و پای برنامه هایش نشسته اند.

کیمیا علیزاده گام اول برندینگ را در کمترین زمان و با بیشترین میزان آگاهی از برندش طی کرده است. دخترک بلند خندان وقتی در مقام سومی روی سکو قرار می گیرد یک سر و گردن از رقبایش هم از لحاظ قد، هم رؤیاهایش و هم آرزوهای مردمش که حالا روی شانه های اوست، بالاتر است.

او به کشور باز می گردد و در این فاصله آن چنان مشهور می شود که بازگشتش یکی از بزرگ ترین مراسم استقبال را رقم می زند و باید دقت کرد این میزان از شهرت و حتی محبوبیت ناشی از چه چیزی است؟

کویر تشنگی مخاطبان

جلوه بیان می کند: محبوبیت و مقبولیت برندها طی سالیان طولانی و با درگیر کردن احساسات مخاطب با داستان های برندشان اتفاق می افتد اما ایران سرزمین فرصت ها برای برندها و کویر تشنگی مخاطبان است. نکته ای که کسب وکارهای ما از آن غافل هستند، شدت علاقه و گاهی نیاز مخاطب به توجه و درگیرشدن احساساتش است. نیاز به احساساتی شدن مخاطبان باعث می شود وقتی برند شخصی مانند کیمیا علیزاده بهانه دوست داشته شدن را به مخاطب می دهد، مخاطبان بی هیچ مقاومتی، شیفته او و مجذوب داستان هایش  شوند.

لقب نخستین بودن

این مشاور تبلیغات اظهار می کند: در راستای ارزیابی پرسونال برند کیمیا علیزاده این موضوع بسیار حائزاهمیت است که کیمیا در نخستین گام برندینگ به واسطه فرصت مغتنمی که فراهم بوده، آگاهی به شدت گسترده ای از برندش ایجاد کرده که ممکن است این ایجاد آگاهی نه طی یک برنامه مشخص برندینگ که براساس یک اتفاق بزنگاه افتاده باشد اما باید دید بعد از این گام آیا کیمیا در مراحل بعدی و برای برند شدنش برنامه ای مشخص دارد یا خیر؟ از طرفی نخستین اخبار کیمیا علیزاده به واسطه حضور فعال مخاطبان در فضای دیجیتال در کمتر از چند ساعت دیده شد اما آنچه باعث شد خبرهای مربوط به او دست به دست و دهان به دهان بین تمامی اعضای یک خانواده بگردد، لقب نخستین بودن او بود.

پرسونال برند پیشرو

جلو می گوید: علاقه به نخستین ها و درگیر شدن با نخستین ها رفتار معمول گروه مخاطبان است اما نخستین مدال آور زن، می تواند عنوانی باشد که حمایت و توجه گروه های بیشتری را جلب می کند. از طرفی پرسونال برند باهوش می تواند ویژگی های متفاوت و گسترده تری را به تصویر و کانسپتش اضافه کند. کیمیا علیزاده قابلیت این را دارد که یک پرسونال برند پیشرو در حوزه ورزش بانوان شود.

کفش های کتانی متمایز

او می افزاید: از سوی دیگر کیمیا در همین مدت کوتاه چیزی فراتر از شهرت را برای خودش خلق کرد، مخاطبان کم کم المان های بصری در مورد کیمیا را می شناسند و او به صورت زیرکانه ای از سادگی ظاهری و بی ادعایی اش، شکوه و شهرت را برای خودش خلق می کند.

در این میان علیزاده جوان در کنار هم کاروانی هایش در مراسم تجلیل از مدال آوران المپیک 2016 که توسط علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، شرکت می کند و کفش های کتانی اش در میان آن همه رسمیت، خودش را متمایز می کند. کفش های صورتی دخترانه  کیمیا علیزاده یک عکس و صد خبر و هزار آرزوی جدید می شود.

شبیه سازی کیمیا علیزاده با جمعیتی بی شمار از مخاطبان ایرانی

جلوه ادامه می دهد: کافیست فیلم ها و عکس های علیزاده را در فضاهای مختلف مرور کنید. فرم لباسی که بیشتر شبیه لباس مدرسه است با کوله پشتی و کفش های ورزشی او، از خود تصویری به جامعه ارائه می کند که هرکسی می تواند خود را به راحتی شبیه او درآورد یا هرکسی در این سن و سال شبیه او باشد! کیمیا علیزاده گویا با شبیه سازی خودش به جمعیتی بی شمار، در ذهن هزاران نفر خود را دوباره تکرار می کند؛ تصویری که حتی در این روزهای پررنگ و لعاب دخترانه، تصویری دلخواه از 18 سالگی برای تمامی نسل هاست.

کیمیا علیزاده در هویت بصری اش تاکید می کند که DNA برندش خواستن و توانستن است. او می تواند هر جا که می خواهد حضور پیدا کند و ساختارها و چارچوب ها را ضربه فنی کند تا حضور جوان و قدرتمندش را به رخ بکشد. او می تواند با مانتو و شلوارهای ساده  مدرسه ای اش، مد سادگی را خواستنی تر کند.

در کنار تمام این المان ها، به نظرم یکی از بارزترین ویژگی های ظاهری او خنده های دلگرم کننده اش است! یکی از عکس های زیاد دیده شده کیمیا، عکسی است که با پرچم ایران بر دوشش، به جایی، کسی، نقطه ای یا حتی ایرانی اشاره می کند و گویی با خنده  مطمئنش فریاد می کند «دیدید می شود، دیدید توانستم!»

ورود به حوزه مسئولیت اجتماعی در زمان مناسب

این مشاور برندینگ می افزاید: فارغ از آرزوهای زنان و حتی مردان که بر بال های بلند کیمیا سوار می شود، باید خاطرنشان کرد که کیمیا می تواند به همان سرعت که در صدر خبرها قرار گرفت، از ذهن ها و خاطره ها پاک شود. البته که او آنقدر باهوش است که این را بداند و البته به نظرم عنوان کردن این مطلب توسط او در برنامه  خندوانه که مردم بدانید ممکن است روزی هم برسد که من برنده نشوم، شاید بیشتر یک تذکر و یادآوری به خودش بود!

او امروز همه پتانسیل های لازم برای برند شدن را دارد اما خطراتی هم پرسونال برند او را تهدید می کند و حضور شتاب زده او در خیریه ها ممکن است واقعا مسئله شخصی و علاقه و توجه او به کودکان کار یا بی سرپرستان بهزیستی و کهریزک باشد اما ورود به حوزه مسئولیت اجتماعی برای برندها، درعین حال که یک الزام قطعی است، باید در زمان مناسب و با برنامه مشخص باشد.

برنامه ریزی کامل کانال های ارتباطی با مخاطب

جلوه بیان می کند: کیمیا علیزاده به شدت جوان است و فارغ از ویژگی های برند شخصی اش، جوانی اش باعث بعضی تصمیم ها و فعالیت ها می شود. او باید بداند که در سرزمین تشنگی برای برندها، می تواند چندساعته به معروف ترین دختر ایران تبدیل شود اما برای حفاظت از برندش و ماندگاری در ذهن مخاطب حتما نیاز به برنامه ای دقیق دارد.

برند کیمیا علیزاده به اندازه خودش بسیار جوان است و به همان اندازه شانس مدال آوردن دارد.کیمیا علیزاده اما باید بداند در این مسیر که با خوش اقبالی در بهترین شکل ممکن شروع  شده است، سختی های زیادی پیش رو دارد و به همان اندازه که گرفتن مدال برنز المپیک سخت بود و نیاز به پشتکار و تمرینات مداوم داشت، ایجاد و نگهداری از پرسونال برندی قوی با جایگاهی تثبیت شده، نیاز به شناخت دقیق مخاطب، تعیین پیام مشخص ارتباطی و برنامه ریزی کامل کانال های ارتباطی با مخاطب دارد.

بازاریابی ستاره ای

او ادامه می دهد: کیمیا این روزها هر جا که می رود، خبرهایی از او منتشر می شود که به اندازه کافی ممکن است جذاب باشد اما وقتی دقیق می شوی، حضور او در تلویزیون، فعالیت های اجتماعی اش و اظهارنظرهایش در رسانه های عمومی خیلی سازمان دهی شده و یکپارچه نیست! کیمیا علیزاده می تواند قدرت این را داشته باشد که نه تنها الهام بخش بسیاری از دختران و پسران جوان برای دنبال کردن آرزوهای شان باشد که مشخصا و به طور مستقیم مسبب و منشا تغییر باشد.

کیمیا نباید شتاب زده و بدون پشتیبانی و همراهی های جدی کارت هایش را بسوزاند؛ هرچند شهرت و محبوبیت او بر پایه دل هایی است که برای او و موفقیتش لرزیده و احساساتی است که به غلیان درآمده اما او اگر قصد دارد به واسطه برندش اثری ایجاد کند، نباید احساساتی عمل کند.

کیمیا اگر هیجان زده تمام آنچه را که در کوله پشتی بنفش خوش رنگش دارد، برای مخاطب رو کند، دیگر نمی تواند آنها را برای ماه ها و سال های بعدی مشتاق خودش نگه دارد! و البته در همین زمان برندهای اقتصادی کند و تنبل ایران می توانند از فرصت حضور و محبوبیت او استفاده کنند و با شناسایی دقیق تمایزات و ویژگی های کیمیا، او را به برند خود گره بزنند.

اگر این ارتباط درست و برنامه ریزی شده اتفاق بیفتد نه تنها می تواند یکی از موثرترین همکاری های بازاریابی ستاره ای Celebrity Marketing  رقم بخورد که همراهی اقتصادی یک برند محصول یا خدمات محور به اجرای برنامه پرسونال برندینگ کیمیا هم کمک خواهد کرد.

فرصت امروز / 3 مهر 95 / امیر کاکایی


./پایان
عضویت در کانال تلگرام دنیای تبلیغات

نويسنده :


Print Friendly and PDF
دنیای تبلیغات - پشتیبان همایش

دیگر رسانه ها

برای دریافت آخرین مطالب، اخبار و تحلیل های دنیای تبلیغات پست الکترونیک خود را در کادر روبرو وارد نمایید و ایمیل ارسالی را تائید نمایید تا هیچ مطلبی را از دست ندهید!

ارسال ديدگاه []