دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند

پربازدید ترین کانال تبلیغات و برند

“تحمل نقد نشانه بارز فرهنگ است. حتی حقیقت هم نیازمند نقد است نه ستایش.”

نیچه
بزرگان بازاریابی ایران - امیرحسین نوریان
رسانه تبلیغات - مجری تبلیغات0
یک دیدگاه
تبلیغات محیطی شهرداری حاشیه ساز شد

دنیای تبلیغات – نصب بیلبوردهایی حاوی شعارهای زیست محیطی در پایتخت که در نوع خود اقدام قابل اعتنایی ارزیابی می‌شود باعث بروز انتقاداتی نسبت به شهرداری تهران در فضای مجازی شد.

به گزارش دنیای تبلیغات به نقل از روزنامه ایران، شعارهایی چون«طبیعت قربانی تفریحات» و «تک سرنشین نرانیم» بخشی از محتوای این بیلبوردها هستند که در ادامه راه‌اندازی فراخوانی به نام «شهر تازه» با محتوای فرهنگسازی درباره موضوعات زیست محیطی و شهر سالم ایجاد شده است. مضمون یکی از این بیلبوردها این بود:«قطع درختان را قطع کنیم.» همین یک جمله کافی بود تا سیل انتقادها و اعتراض ها روانه «شهرداری تهران» شود. محتوای بیلبورد البته جای سؤال نبود، چراکه اصل تبلیغ این شعارهای زیست محیطی کار پسندیده و بجایی بود، اما آنچه این تابلوی تبلیغاتی و به عبارتی محتوای این بیلبورد را حاشیه ساز می‌کرد، سازمانی بود که این بیلبورد از سوی آن و به گفته برخی حتی با مشارکت و کمک آن نصب شده بود.
 برخی از کاربران که از شناسنامه پربار شهرداری تهران دربلندمرتبه‌سازی و برج سازی‌های مناطق شمالی اطلاع داشتند، در این چالش مردمی شرکت کرده و رودرروی هم، نظرات مجازی جالب توجهی ارائه کردند. بعنوان مثال سعید که خود را به عنوان طراح این فراخوان معرفی کرده و با دفاع از حمایت شهرداری در فراخوان «شهر تازه» اعلام کرده بود که« این فراخوان با دستان خالی عده‌ای جوان که طرفدار محیط زیست شهرشان هستند، شکل گرفته و شهرداری تنها در آن مشارکت کرده است.» یا مریم که نوشته بود«این تابلو داره میگه ببین من خودمم ناراحتم، شما ملامتم نکنین!» یا کاربر دیگری که به زبان طنز تأکید کرده بود« از فردا زمین خواری ممنوع هم می‌زنن» یا جملات تندوتیز و موارد مشابه که  توجه کاربران زیادی را به ایجاد این فراخوان فرهنگی و به نوعی تبلیغاتی جلب کرده بود!
تبلیغات محیطی شهرداری حاشیه ساز شد
اما شهرداری تهران، همان سازمانی است که در دو دهه اخیر، به علت از بین رفتن بیش از ۵ هزار هکتار از باغ های  کلانشهر تهران، همیشه به عنوان متهم ردیف اول قطع درختان و تخریب باغ ها شناخته می‌شود. سازمانی که در این مدت به علت فشارهای مالی شدیدی که بارها از سوی مدیرانش علنی شده به گفته برخی اعضای شورای شهر، چاره‌ای جز کسب درآمدهای ناپایدارمثل همین تغییر کاربری‌ها و واگذاری پروانه باغ ها به برج سازان و بلندمرتبه‌سازان نداشته است. سازمانی که این روزها به اتهام فروش بوستان‌ها و پارک‌ها بویژه در مناطق یک، دو، سه و پنج همچنان درمعرض حرف و حدیث‌های بسیاراست و البته مصداق‌ها در روز روشن زیاد است و آنچه در جواب از سوی شهرداری‌های مناطق شنیده می‌شود، تنها یک جمله کوتاه است:«این ملک فاقد تخلف است!»
محمد حقانی، عضو شورای شهر تهران دراین باره با تأکید اینکه مدیریت شهری (شورا و شهرداری)، نگاه زیست محیطی به شهر نداشته و ندارند، به «ایران» می‌گوید: متأسفانه نگاه حاکم به شهر، نگاه نگهداری باغ ها نیست، درحالی که باغ های تهران، اندوخته‌های طبیعی و اکولوژیکی شهر تهران هستند و ظرفیت پالایش را بالا می‌برند.
بنابراین اگر باغ ها  را تخریب کنیم و به جای آن به کمربند سبزی بپردازیم که این روزها از سوی مقامات شهرداری به کرات عنوان می‌شود، دو کفه ترازو را یکسان نچیده‌ایم. درحالی که وظیفه اول همه ما، حفظ باغ ها و فضای سبز موجود است. البته من در دوره اول شورا درباره این موضوع فشار زیادی آوردم، اما به نتیجه دلخواه نرسیدیم. او البته در پاسخ به اینکه چرا این نگاه در شهر تهران وجود ندارد، هم اینطور توضیح می‌دهد: متأسفانه هنوز تعریف جدی و اساسی روی درآمدهای پایدار و ناپایدار نداریم. البته زمانی آقای قالیباف شهردار تهران تأکید می‌کرد که با ۵ هزار میلیارد تومان هم می‌توان شهر تهران را اداره کرد، اما امروز با بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد (بجز اعداد و ارقامی که در تبصره‌های بودجه به شهرداری حق درآمدزایی) می‌دهد، هم شهر به درآمدهای ناپایدار وابسته است. یا متأسفانه شهرداری به دنبال ساخت طرح های پرهزینه‌ای می‌رود که خرجش را بیش از دخلش کرده است.
حقانی در ادامه به باغ های کن هم اشاره کرده و می‌گوید که شهرداری هنوز هم ازعهده خرید این باغ ها بر نیامده. با وجود اینکه امسال ۱۱۵ میلیارد تومان شورا برای تملک باغ‌های کن از سوی شهرداری بودجه در نظر گرفته است. یا محمد مهدی تندگویان به عنوان یکی از اعضای کمیسیون باغ ها که می‌گوید  تنها حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ درخواست از سوی مناطق شهرداری برای قطع درختان خیابان ولیعصر داشته‌ایم که مقاومت کردیم و اجازه قطع درخت را جز درمواردی که چاره‌ای نبوده، نداده‌ایم. این حرف ها البته در جایی که مقامات شهرداری می‌گویند تاکنون ۶۰ باغ از باغ های شمالی تهران را خریداری کرده و تبدیل به بوستان کرده‌اند یا اعلام کرده‌اند که تخریب باغ ها در دهه ۷۰ صورت گرفته و از دهه ۸۰ به بعد توسعه فضای سبز شهر تهران، سیر صعودی داشته، کفه ترازوی قضاوت را سنگین‌تر می‌کند؟!
تبلیغات فرهنگی با محوریت شهروند سالم
حسین وجودی، مدیر تبلیغات فرهنگی سازمان زیبا‌سازی شهر تهران درباره جزئیات فراخوان «شهر تازه» با بیان اینکه این فراخوان در ادامه سلسله فراخوان‌های تبلیغاتی سازمان زیباسازی شهر تهران همچون «شهروند سالم» شکل گرفته است، به «ایران» می‌گوید: این فراخوان با همکاری ستادمحیط زیست شهرداری تهران ایجاد شده و البته برای آماده کردن محتوای این فراخوان، شورای سیاستگذاری با حضور سازمان‌های مرتبط همچون سازمان حفاظت محیط زیست راه‌اندازی شده است.
وی با بیان اینکه این فراخوان در چهار حوزه «هوای پاک»، «زمین پاک»، «تنوع زیستی» و «انرژی پاک» برگزار می‌شود، تأکید می‌کند: این فراخوان تا ۲۲ آذرماه به مدت ۱۰ روز در ۳۰۰ عرشه فرهنگی شهر، به نمایش درخواهد آمد.برای این کار، ۱۰۰ طراح، گرافیست و کاریکاتوریست به مدت ۳ روز با حضور ۴ استاد برجسته و مجرب کشور به رقابت پرداختند و شعارها نیز از سوی شورای سیاستگذاری انتخاب شده است.

وجودی تأکید می‌کند که هزینه نصب و تهیه این بیلبوردها، از سهم فرهنگی شرکت‌های تجاری طبق قراردادی که وجود دارد، تأمین شده است و عمده تلاشش نیز برای جلب توجه مردم در حوزه‌های فرهنگی و زیست محیطی است.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

./پایان
دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند در تلگرام را دنبال کنید

نويسنده :

دبیر سرویس ارتباطات دنیای تبلیغات
کارشناس ارشد ارتباطات ,کارشناس رسانه و زبان انگليسي ,ويراستار کتب تخصصي بازاريابي
Print Friendly and PDF
دنیای تبلیغات - پشتیبان همایش
دسته ها : اخبار , عمومی
۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۳:۲۲

دیگر رسانه ها

برای دریافت آخرین مطالب، اخبار و تحلیل های دنیای تبلیغات پست الکترونیک خود را در کادر روبرو وارد نمایید و ایمیل ارسالی را تائید نمایید تا هیچ مطلبی را از دست ندهید!
  1. شاهد عینی آذر ۱۵, ۱۳۹۵ در ۸:۴۸ ق.ظ - ارسال پاسخ به شاهد

    سلام. در خصوص طراحی تبلیغات شهری در زیباسازی شهر تهران، شهرداری برای تولید خوراک اخبار و رسانه ها و پررنگ کردن فعالیت های صورت گرفته برنامه هایی با عنوان غلط “کمپین” که فقط ظاهر این برنامه است ترتیب میدهد. این برنامه ها با استادان گرافیک، تصویرسازی و کاریکاتور همراه است که دانشجویان خود را هدایت می کنند برای رسیدن به طرح ها و ایده های مد نظر شهرداری، روند انتخاب هم همین استادها انجام می دهند، اینکه از بین حدود ۱۰۰ کار انتخابی، ۴۰ کار اکران میشه و اینکه استادهای عزیز و سازمان زیباسازی شهر تهران هنوز شهروندان را مقصر همه ی اتفاقات و اشکالات و حوادث و کمبودها می دانند ریشه در مدیران و مشاوران تولید محتوا دارد. از طرفی استادهای عزیز در کارگاه، شناختی از مخاطب و درک درست از شهر و شهروند ندارند زیرا این عزیزان کارهای خود را براساس مخاطبان محدود کار کرده و می کنند و از جریان روز و محل های نصب و تاثیر بر مخاطب و همراه کردن او عقب مانده اند.

    نکته: نگاه های سازمان زیباسازی شهر تهران، به گونه ای است که اجازه ی کار کردن هر تصویری را نمی دهند و حتی مقصران و مسئولان را نمی توان در آثار خطاب قرار داد. . .

ارسال ديدگاه []