ارزش گذاریپیشنهاد سردبیرتحلیلعمومی

جامع ترین ارزشگذاری و تحلیل لوگوی بانک های ایران / قسمت دوم / نظر خواندنی کارشناسان

دنیای تبلیغات- سارا ندافی– هفته گذشته قسمت اول تحلیل لوگوی بانک های ایران را منتشر کردیم. (برای خواندن قسمت اول اینجا را کلیک کنید). حالا تحلیل ۱۱ بانک دیگر را بخوانید. هفته آینده در مطلبی دیگر جمع بندی نهایی شعارها و لوگو ها تقدیم خواهد شد.

همچنین مطالبی آموزشی در خصوص طراحی و تحلیل نشانه چهار شنبه هرهفته در سایت منتشر می شود که آن بخش هم مورد توجه قرار گرفته است (لینک قسمت ششم).

پیشتر شعار بانک ها هم توسط اساتید تبلیغات بررسی شده بود ( برای خواندن تحلیل شعار ها بر روی عناوینشان کلیک کنید: بخش اول تحلیل شعار بانک ها، بخش دوم تحلیل شعار بانکها) از بزرگان حوزه گرافیک که دعوت دنیای تبلیغات را پذیرفتند سپاسگزارم.

شما هم نظراتتان را دربخش کامنت ها بگویید…

با کارشناسان این ارزشگذاری این هفته آشنا شوید:

برای بزرگنمایی بر روی تصاویر کلیک نمایید
اونیش امین الهی
سعید باباوند
علی جعفری
علی جعفری
ایرج میرزاعلیخانی
داریوش مختاری
فتح اله مرزبان
ساعد مشکی
سارا ندافی
علیرضا نصرتی

خلاصه نظر کارشناسان:

bank logo 2.xlsx

 

 

تحلیل لوگوها:

سپه

اونیش امین الهی (•):

به نظرم وقتش است استفاده از نماد جمهوری اسلامی “الله” در نشانه های دولتی و سازمانی حذف شود و نشانه هایی به روزتر تهیه گردد. لزوما قدیمی بودن یک نشانه دلیل بر بد بودن آن نیست. شاید بتوان با نگه داشتن عناصری از نشانه های قدیمی آن را به روز کرد. مانند بسیاری از برند های بزرگ دنیا.

سعید باباوند (*):

نشانه در ابتدا تصاویری از تخت جمشید در میانه داشته. پس از انقلاب اسلامی عنصر تصویری اصلی نشانه حذف شده و آرم جمهوری اسلامی در وسط آن قرار گرفته. در حقیقت الان تنها حاشیه‌ی آرم باقی مانده. البته نشانه‌ی اولیه هم از لحاظ گرافیک و کانسپت ارزش چندانی نداشته. اما حاشیه‌ها یادآور پول است که به ایجاد کانسپت کمک کرده.

ساعد مشکی (•):

این نشانه با توجه به قدمت بانک سپه ، نشانه‌ی مناسبی نیست و نتوانسته بازسازی مناسبی هم داشته باشد

سارا ندافی (―):

واقعا وقتش رسیده!!!

علیرضا نصرتی (•):

بهتر است در مورد لوگوهایی که هنوز مثل پنجاه سال پیش  از ترکیب چرخ دنده، نقشه، شاخه گندم،  زیتون و… ساخته شده اند صحبتی نکنیم.
چیزی که عیان است
چه حاجت به بیان است.

سرمایه

اونیش امین الهی(**):

همیشه گسستگی این نشانه برایم مورد سوال بود.این احساس که عناصر، بسیار متحرکند و هر لحظه احتمال ریزش دارد. همچنین استفاده از رنگ خنثی خاکستری که حدود ۵۰ درصد نشانه را تشکیل می دهد، بیشتر به سبکی بخش پایینی و رها بودن آن کمک کرده.

سعید باباوند (•):

نه از جهت معنا و نه از لحاظ صورت چشمگیر و بدیع نیست.

داریوش مختاری (**):

با ترکیب س وب به یک فرم خوب رسیده خارج از مباحث بانکداری

فتح اله مرزبان (•):

اصرار بر استفاده از حروف اول / اولین چیزی که به ذهن طراحان جوان البته میرسد.

سارا ندافی (•):

خوب بازهم اگر بگویم یک پیشطرح دانشجویی دانشجویان ناراحت میشوند پس میگویم یک اتود در سطح دیپلم هنری!!!

علیرضا نصرتی (*):

از حروف ب و س برای طراحی استفاده شد، به نظرم تحت تاثیر لوگوی بانک رفاه کار گران طراحی شده و همان مشکلات را هم دارد.

سینا

اونیش امین الهی (*):

نظری ندارم!

سعید باباوند (•):

نه از جهت معنا و نه از لحاظ صورت چشمگیر و بدیع نیست.

داریوش مختاری (•):

مفاهیم بانک وبانکداری را ندارد

فتح اله مرزبان (**):

به هر حال تکرار دایره محصور در مربع / شش ضلعی / پنج ضلعی  / تکرار / تکرار / تکرار

سارا ندافی (•):

خوب علایم سکه تکرار و شباهت اجتناب ناپذیر همراه با استفاده نا به جای دیگری از خوشنویسی….

قطعا طراحی در کار نبوده!!!

علیرضا نصرتی (*):

این ایده که یک دایره در مرکز قرار بگیرد و چیزهایی به دورش بچرخند، قصه تکراری خیلی از لوگوهای ایرانیست، این معضل در لوگوهای بانکها بیشتر به چشم می خورد.
این لوگو بیشتر به درد کارخانجات و صنایع سنگین میخورد.

شهر

اونیش امین الهی (*):

به نظرم نکته منفی این نشانه استفاده از خطوط کوتاه، ضخیم و یکنواخت است به شکلی که قطر خطوط و استفاده از نقطه های درشت؛ حسی کودکانه به کار داده

سعید باباوند (•):

یک افتضاح تاریخی در زمینه‌ی طراحی است. کاش نمره‌ای کمتر از بی‌ارزش در فهرستتان بود.

داریوش مختاری (•):

مفاهیم بانک وبانکداری را ندارد

فتح اله مرزبان (*):

کلمه شهر پتانسیل یک لوگوی خوب را داشت / اما پرورش داده نشد.

سارا ندافی (**):

خارج از نظر تخصصی لوگو را دوست دارم و به نظرم ایده و نگرش جالبیست

اما ضخامت نوشتار و کوتاهی آن و رنگ نشانه کاملا صنعت خوراکی را نشانه گرفته آنهم در رده تنقلاتی چون چیپس و پفک!!!

اما طراحی آنرا و ترسیم فنی آنرا به عنوان یک غیر متخخصص دوست میدارم!!!

علیرضا نصرتی (•):

یکی از بدترین لوگوهای این مجموعه  است که با توجه به فرم و رنگش، بیشتر شبیه لوگوی چیپس و پفک است. البته می توانیم آن را یک پیکتوگرام ورزشی هم در نظر بگیریم.

صادرات

اونیش امین الهی (**):

نشانه ای که در آن دوران شلوغی نشان ارگان ها و … کاملا یک سر و گردن از آن ها پیشی گرفت. هرچند این تصور را در ذهن من ایجاد میکند که با تغییر عمده نشانه بعد از انقلاب، قدمت بانک به همین سال های پس از انقلاب بر می گردد نه دهه ۳۰ شمسی.

سعید باباوند (**):

حرکت و رفت‌و‌آمد و صادرات و واردات نشان داده شده. سادگی چشمگیری دارد و به خوبی در خاطره می‌ماند.

داریوش مختاری (―):

کپی شده است

فتح اله مرزبان (****):

لوگوی شاخص و خوبی است

ساعد مشکی (***):

نشانه‌ای است منسجم و حرفه‌ای . هنوز هم پس از چند سالی که از طراحی آن می گذرد، نشانه‌ای تازه است

سارا ندافی (**):

حس صادرات و واردات را در بر میگیرد و کره زمین ….جالب و ایستاست بلشخصه لوگو را دوست ندارم اما از نظر سادگی و ایستایی نمیتونم خرده بگیرم اما باز هم خوشنویسی!!!

علیرضا نصرتی (***):

یکی از بهترین لوگوهای این مجموعه است، ساده و گویاست و در ذهن می ماند.  مفهوم صادرات و واردات، کره زمین و نقشه ایران در آن دیده می شود.

 فکر می کنم فرم دایره و عناصر چرخان دور آن،  که در بعضی از بانکهای ایرانی به چشم می خورد، تحت تاثیر این لوگو می باشد.
عده ای معتقدند که این لوگو از یک لوگوی ژاپنی کپی شده  است.

کارآفرین

اونیش امین الهی(*):

نشانه ای با نمادهایی تکراری مانند فلش (نماد حرکت) و دایره (نماد سکه). اما با انتخاب رنگ درست طلایی نمادی از طلا و پول

سعید باباوند (•):

نه از جهت معنا و نه از لحاظ صورت چشمگیر و بدیع نیست.

داریوش مختاری (*):

مفاهیم بانک وبانکداری را ندارد

فتح اله مرزبان (*):

به هر حال تکرار دایره محصور در مربع / شش ضلعی / پنج ضلعی  / تکرار / تکرار / تکرار

سارا ندافی (―):

دایره مربع خوشنویسی!!! آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری!!!

علیرضا نصرتی (*):

باز هم همان قصه تکراری دایره در وسط و چرخش چیزی به دور آن!

اگر چه ترکیب بندی خوبی دارد و اجزای آن با هم  متناسبند. اما رنگهایش با هم  همخوانی ندارند، فرمهایش هم تکراری است.

کشاورزی

اونیش امین الهی (**):

نشانه ای که هماهنگ با ماهیت موضوعی آن بوده. هرچند در طی سال های گذشته، با القای شعار “بانک همه مردم ایران” خواستند از حالت کشاورزی صرف بودن خارج شود .

نکته منفی نشانه، قرار گیری باکسی  برای متن در داخل نشانه و متن گذاری در آن است که کار را غیر حرفه ای جلوه میدهد.

میشد این نشانه کماکان بیشتر آنالیز شود و جزییات بی دلیل آن حذف گردد.

سعید باباوند (**):

استفاده از فرم گل قالی متضمن معانی رویش، روستایی بودن و اصالت است. ساده‌سازی می‌توانست بسیار بهتر انجام شود.

داریوش مختاری (**):

از نقوش قالی خوب استفاده شده است همینطور رنگ

فتح اله مرزبان (**):

در بین لوگوهای قدیمی ابن را بیشتر دوست دارم

ساعد مشکی (**):

هر چند استفاده از نقش گل قالی تکراری است، اما با توجه به موضوع فعالیت بانک، نشانه‌ی نسبتا مناسبی است

سارا ندافی (****):

بر گرفته از موتیف اصیل ایرانی با نگرش کاملا روستایی….عالیست اما باید به حال آن مستطیل و خوشنویسی و آنهمه ریزه کاری فکری شود.

علیرضا نصرتی (**):

ترکیب بندی و رنگ مناسبی دارد، اما کمی شلوغ است و با یک طراحی دوباره، بهتر می شود. مشکل دیگر ان این است که حس و حال و ماهیت آن بیشر مربوط به صنعت  کشاورزی است تا بانکداری!

گردشگری

اونیش امین الهی(*):

در نگاه اول شلوغی تایپ ها و خطوط نشانه انگار با هم می جنگند و بیننده نمیداند اول کدام را ببیند، نشانه تصویری یا نشانه نوشتاری!

 باز هم نماد دایره فقط با این تفاوت که انتخاب رنگ زیبای فیروزه ای در کنار زرشکی حس و حال ایران و گردشگری در ایران را به خوبی القا می کند.

سعید باباوند (***):

فرمی کهن به روز شده و حرکت را به خوبی نشان می‌دهد. یونیت اصلی نشانه یادآور تصویر بز در سفالینه‌های باستانی است. زیرنویس هم طراحی شده و خواناست.

داریوش مختاری (****):

گردش و چرخش مالی ترکیب خوبی ایجاد کرده است

فتح اله مرزبان (*):

به هر حال تکرار دایره محصور در مربع / شش ضلعی / پنج ضلعی  / تکرار / تکرار / تکرار

ساعد مشکی (*):

تکراری است و مشخص نیست که قصد استفاده از این نقش چیست

سارا ندافی (*):

تکرار و دایره اما با رنگهای زیبا و موثر با لوگوتایپی که روی آن فکر شده…

علیرضا نصرتی (*):

باز هم همان قصه تکراری دایره در وسط و چرخش چیزی به دور آن!

ظاهرا طراح اصرار داشته است مفهوم گردش را با چرخاندن
یک فرم به دور یک دایره به بیننده القا کند.
اگر دقت کنید متوجه می شوید که این لوگو شباهت بسیار زیادی به طرح روی سکه بهار آزادی دارد، البته بر روی سکه بهار ازادی از خط بنایی استفاده شده و سه بار کلمه علی  نوشته شده، اما ظاهرا اینجا حرف ج سه بار تکرار شده است!!!
حس و حال کلی این لوگو مذهبی است و خیلی با مفهوم گردش و گردشگری ارتباطی ندارد.

مسکن

اونیش امین الهی (****):

به دور از شک و شبهه های سال های گذشته پیرامون این نشانه، نشانه بانک مسکن، گویا و کاملا استوار است. تلفیق عنصری متحرک مثل “فلش” نمادی از مسکن و عنصری ایستا مانند ” مربع” و بازی ناخود آگاه دایمی آن ها در کنار

هم، به جذابیت آن کمک میکند. نکته منفی نشانه از نظر من استفاده از خط نستعلیق در کنار فرمی به این حد آنالیز شده با خطوط کاملا تیز و خشک است ، همچنین رعایت نکردن فاصله نماد مسکن(فلش) با کادر اطرافش است که در سایز های کوچک، فلش و کادر به هم متصل می شوند

سعید باباوند (**):

تصویر مسکن به ساده‌ترین و رساترین وجه نمایانده شده. فرم مربع که در فرهنگ‌های کهن نشانه‌ی سکونت و زمین است به درستی برای نشانه انتخاب شده. زیرنویس ساده‌انگارانه نستعلیق استفاده شده.

داریوش مختاری (**):

ترکیب خوبیست

فتح اله مرزبان (****):

حساب شده

ساعد مشکی (***):

جزو نشانه‌های خیلی خوب است. نقطه ضعف آن شباهتش به بانک معتبر آلمانی است! در صورت تشابه عمدی هم باید گفت که کپی موفقی است

سارا ندافی (****):

کانسپت عالی از نماد مسکن و رشد سود ایستا و پویا….ساده و گویا…تبریک فراوان به حسن انتخاب در سالی که اثر طراحی شد

علیرضا نصرتی (**):

اگر از شباهت آن به  آیکون بالا و پایین رفتن آسانسور بگذریم، ساده، گویاست و به راحتی در ذهن می ماند.  علامت فلش داخل مربع، علاوه بر اینکه سقف یک خانه را نشان می دهد، نشاندهنده حرکت به سمت بالا ست  که کنایه ایست از رشد کردن و ارزش پیدا کردن سرمایه در این بانک.

ملت

اونیش امین الهی (***):

نشانه ای خوب، ایستا و با ماندگاری بالا در ذهن

سعید باباوند (**):

عناصر نشاندهنده حرکت و گردش بر حول محور دایره که می‌تواند نشانه‌ای از پول باشد به معنای نشانه را ساخته. پس از بازطراحی نشانه و استفاده از زیرنویس جدید گرافیک نشانه بهتر شده است

داریوش مختاری (•):

مفاهیم بانک وبانکداری را ندارد

فتح اله مرزبان (*):

به هر حال تکرار دایره محصور در مربع / شش ضلعی / پنج ضلعی  / تکرار / تکرار / تکرار

ساعد مشکی (*):

حتا هویت بصری و کمپین های تبلیغاتی هم نتوانسته این نشانه را نجات دهد

سارا ندافی (**):

تکرار و دایره با پایه رسم فنی و هندسی که در یکی از تبلیغات بانک تصوری از قفل گاوصندق و اعتماد ملت بود اما چرا بعد از ریدیزاین رنگها خوراکی شد برای من سوال است؟

اما هنوز هم جالب است

علیرضا نصرتی (**):

در بین لوگوهایی که یک دایره در وسط و فرمهایی در حال چرخیدن دارند، از همه بهتر است. بعد از  طراحی دوباره ای که چند سال پیش بر روی این لوگو انجام شده، کاراکتر بهتری پیدا کرده است. فونتی هم که برای آن طراحی شده خوب و مناسب است، فقط نمی دانم چرا حرف کاف با رسم الخط عربی نوشته شده است، احتمالا طراح می خواسته خود را از مشقت و عذاب طراحی کشیده کاف، نجات دهد.

ملی

meli

اونیش امین الهی (•):

شاید در دهه های قبل از انقلاب، و با وجود نمادهای ایرانی که درون نشانه قبلی بود(هرچند به شکلی کاملا بدوی)، این نشانه جوابگوی آن دوره بوده باشد، اما امروزه نیاز شدید به تازه شدن آن حس می شود

سعید باباوند (*):

نشانه در ابتدا تصویر جنگ شاه هخامنشی با شیر را در میانه داشته. پس از انقلاب اسلامی عنصر اصلی نشانه حذف شده و آرم جمهوری اسلامی در وسط آن قرار گرفته. در حقیقت الان تنها حاشیه‌ی آرم باقی مانده.

علی جعفری

فتح اله مرزبان (•):

نمیدانم آن لوگوی جمهوری آنجا چه میکند

ساعد مشکی (•):

حذف سمبل های زیبای ایران باستان، باعث تخریب محتوایی نشانه های بازسازی شده ی بانکها شده. این تخریب در بانک سپه و بانک های دیگر هم دیده می شود

سارا ندافی (*):

هر کجا در پردازش ایده میمینیم نماد جمهوری اسلامی ایران را میگذاریم بخصوص اگر قبل از آن نماد های هخامنشی و مشابه بوده باشد اما چرا گلها و گندمها در اطراف الله به جای قدرتمند شدن سست تر و ضعیف تر شدند آیا بانک به تعمد لرزان شدن را جایگزین کرده یا بی حوصلگی اجرا کار سبب این رخداد فاجعه شده!

علیرضا نصرتی (•):

بهتر است در مورد لوگوهایی که هنوز مثل پنجاه سال پیش  از ترکیب چرخ دنده، نقشه، شاخه گندم،  زیتون و… ساخته شده اند صحبتی نکنیم.
چیزی که عیان است
چه حاجت به بیان است

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3.5]