آموزشپیشنهاد سردبیرتحلیلرویدادهاعمومی

مصاحبه: شریفی‌نیا بیشتر شهر فرش را تداعی می کند / سوابق آشفته، بیزنس پشت حرف های قشنگ و ادعایی که زود بود…

دنیای تبلیغات- (مصاحبه امیر کاکایی از روزنامه  فرصت امروز با امیرحسین نوریان سردبیر دنیای تبلیغات، درباره  قرارداد اخیر شهر فرش):

 

هنوز در کانال تلگرام دنیای تبلیغات عضو نشده‌اید؟

amir hossein noorian

۱– برای قضاوت زود است:

حقیقت این است که در مقطع فعلی ما صرفاً با یک تصمیم از شهر فرش تحت عنوان انتخاب مدیر فرهنگی – هنری مواجه هستیم و تا خروجی دیده نشود نمی‌توان اظهارنظر کرد. در حال حاضر تنها می‌توان براساس حدسیاتی این اقدام شهر فرش را تحلیل کرد. سابقه ذهنی مردم از شهر فرش در این موضوع بسیار حائز اهمیت است؛ فرمت «ش» و رنگی که در لوگوی شهر فرش انتخاب‌شده با بانک شهر شباهت بسیار دارد. فارغ از موضوع که از همان ابتدا کار را به‌عنوان شخصیت مستقل و با وجاهت سخت‌تر می‌کند؛ بد نیست نگاهی به تبلیغات بارز شهر فرش داشته باشیم.

۲– همشه فرم و محتوا در تضاد، تبلیغات آشفته:

عضویت در سوپرگروه تبلیغاتی متخصصین فعال حوزه تبلیغات و بازاریابی

در بررسی تبلیغات شهر فرش مشاهده می‌شود در برخی از تبلیغات پیشین، در بیلبورد‌های شهر فرش از عدد و رقم‌هایی برای تخفیفات استفاده‌شده که انصافاً ایده بسیار هوشمندانه‌ای بوده اما به لحاظ بصری، طراحی و اجرا به‌شدت ضعیف و مبتدیانه بوده است به‌طوری‌که اجرای آن، ایده هوشمندانه شهر فرش را نابود کرد. چون همین‌که در وسط هفته بتوان مردم را برای خرید به نقطه دوری جذب کرد نشان از ایده هوشمندانه‌ای دارد.

تبلیغ بعدی بارز شهر فرش تیزری از هوا کردن فیل است که جزو ضد پیشنهادها و تبلیغات بامزه و جالب چند وقت اخیر بوده است. در تبلیغ دیگری از شهر فرش مخاطب با بستنی کاموایی مواجه می‌شود که فارغ از نقدهای جدی وارد به آن، متشخص است. البته به‌صورت کلی در روند تبلیغات شهر فرش آشفتگی عجیبی دیده می‌شود که گاهی فرم آن خوب و هوشمندانه است اما محتوای آن به‌خوبی طراحی نشده و گاه بالعکس. عملاً مخاطب با حجم تبلیغات بسیار وسیعی مواجه شده است و درنهایت مردم فقط می‌دانند چیزی به نام شهر فرش هم وجود دارد اما الزاماً نمی‌دانند شهر فرش چه‌کاری قرار است انجام دهد و چه چیزی بیشتر از یک فروشگاه فرش دارد.

۳–  برای شهر فرش شریفی نیا بیشتر تداعی می شود تا شهاب حسینی:

با توجه به این توضیحات، تصاویر گنگ و پراکنده‌ای در ذهن مردم شکل‌گرفته است و به این می‌ماند که فردی در یک مهمانی یک‌بار با کروات سبز و پیراهن قهوه‌ای و لباس رسمی که همان را هم بلد نیست بپوشد می‌آید و بار دیگر در همان مراسم با دمپایی و پیژامه و رکابی. این است که کلاً نمی‌توان تصویری موجه از آن داشت. نکته دیگر، تصویر خود شهاب حسینی است که در اکثر نقش‌آفرینی‌هایش یک آدم آشفته، عصبی و پرخاشگر است که حتماً با ماهیت مدنظر شهر فرش همخوانی ندارد. تصور من از شهر فرش شخصی مانند محمدرضا شریفی‌نیاست که چهارزانو روی تختی که روی آن فرشی پهن‌شده نشسته و در حال کشیدن قلیانی است که در کنار آن چایی نباتی نیز قرار دارد و این تصویر با یک جوان خوش‌تیپ مدرن ادعاشده بسیار فاصله دارد.

756897609760760

۴– پوشش نامتجانس شهاب حسینی در مراسم عقد قرار داد، رابطه اش با تبلیغات شهر فرش و رابطه هویت بصری با بنگاه های اقتصادی:

کمی دقت کنید. لباسی که شهاب حسینی در این مراسم پوشیده‌ است دقیقاً مانند تبلیغات شهر فرش ناهمخوان و نامتجانس است؛ کت پارچه‌ای قهوه‌ای با شلوار جین آبی و پیراهن یقه‌باز پوشیده و موهای آشفته‌ای همراه با ته‌ریش که اتفاقاً این تیپ بسیار به تبلیغات بدِ شهر فرش می‌آید.

از طرفی طبق گفته‌های شهاب حسینی، او اعتقاد دارد دغدغه بازیگر فقط بازیگری و نمایش چهره نیست و آرمان‌های بزرگ‌تری دارد. این موضوع برای شهاب حسینی خیلی حرف درستی است اما ربطی به شهر فرش که یک بنگاه اقتصادی است ندارد. اتفاقاً تمام بنگاه‌ها سعی دارند از طریق هویت بصری، هویت غیر‌بصری خود را به‌صورت ملموس نشان دهند این است که کاراکتر ملموس و منطبق با شخصیت خود را به خدمت می‌گیرند.

۵– شهر فرش انتخابی مناسب برای دغدغه های شهاب حسینی، شهاب حسینی انتخابی اشتباه برای شهر فرش:

مدیر فرهنگی – هنری شدن برای شهاب حسینی و دغدغه‌هایی که دارد از سوی او و تیمش انتخاب بسیار خوبی بوده؛ چون این فضا را در اختیار شهاب حسینی و تیم او قرار می‌دهد که کار فرهنگی انجام دهد و در حوزه پرسونال برند این موضوع می‌تواند برگ برنده‌ای برای شهاب حسینی باشد اما برای شهر فرشی که هنوز نتوانسته جایگاه و تعریف مشخصی در ذهن مخاطب ایجاد کند، خیلی زود است که حرف از رسالت اجتماعی به میان آورد و کل قضیه شوخی بی‌پشتوانه‌ای است. به‌هرحال پشت این حرف‌های قشنگ هیجانی و جذاب برای کارفرما، بیزینس و تجارتی است که عایدی و اعتبارش برای شهاب حسینی بسیار بیشتر از شهر فرش خواهد بود. اعتقاد دارم همان‌قدر که تیم پشت سر شهاب حسینی برای رسیدن به خواسته‌هایشان انتخاب درستی کرده‌اند، شهر فرش بیراهه رفته است.

 

 

lمنبع: http://forsatnet.ir/news/daily-note/%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D9%81%DB%8C%E2%80%8C%D9%86%DB%8C%D8%A7-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1-%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AF.html

 

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

برچسب‌ها
نمایش بیشتر

امیرحسین نوریان

منتقد و تحلیلگر تبلیغات

نوشته‌های مشابه

‫۱۷ نظرها

  1. سلام آقای نوریان
    خواندن نقدهای صریح شما مخصوصا این نقد و تحلیل زیبا مایه مسرت است.
    جامعه بازاریابی کشور قدر بزرگوارانی چون شما را باید بداند.
    به شما تبریک می گویم

  2. با سلام
    پس از مطالعه این مطلب به فکر فرو رفتم. واقعا با حرف شما موافقم. شهر فرش به منش و ظاهر شریفی نیا خیلی بیشتر می آید و می توانست انتخاب بهتری باشد.
    مصاحبه قابل تاملی بود
    با تشکر از شما و سایت خوبتان

  3. آقای نوریان، شما فراستی تبلیغات ایران هستید. با جسارت و صریح. کتابتان هم مبارک. از کجا می توانم آن را تهیه کنم؟

  4. امیر حسین جان سلام ، ضمن احترام به نظرت و توافق با نظرت راجع به اینکه شهر فرش تا پیش از این هویت تثبیت شده ای از خودش در تبلیغات به نمایش نگذاشته … برخی از نتیجه گیریهایت را نمیفهمم …
    – اینکه گفتی چون هنوز اتفاق خاصی در این معارفه انجام نشده و قضاوت کردن هنوز زود است رو می فهمم و قبول دارم ، اما اینکه علی رغم این حرف ، قضاوت بارز و مشخصی در کل حرفهایت وجود داره رو نمی فهمم.
    – اینکه تو از شهر فرش ، شریفی نیا در ذهنت تداعی بشه ، هیچ اشکالی نداره و چنین تداعی هایی کاملا به برداشتهای مبتنی بر اقدامات و تصویر ذهنی ایجاد شده برند برمیگرده … حتی در صورت موافقت با این تداعی ذهنی شما ، باید عرض کنم اینکه شهر فرش بخواد شریفی نیا تصور نشه و با انتخاب شهاب حسینی ، بر آشفتگی نمایش هویت و شخصیت برندش تا پیش از این فائق بیاد و اتفاقاً جور جدیدی تصور بشه، فی نفسه انتخاب غلطی نیست.
    یعنی اینکه می خواد در تثبیت هویتش به عنوان چیزی که میخواد باشه ( و نه اون چیزی که تصور شده ازش ) گام برداره . ( شما رو ارجاع میدم به مفهوم چندگانگی شخصیت برند که برندها در تلاش هستند میان چیزی که دوست دارند باشند و چیزی که واقعاً هستند و چیزی که مخاطبانش تصویر می کنند ، هماهنگی و نزدیکی ایجاد کنند )
    – نکته بعدی اینکه شهر فرش یک برند دو ساله س و خیلی خیلی خیلی کم سن … قطعاً قبول داری که برند در طی سالیان به شخصیت و هویت تثبیت شده میرسه و اینکه شهر فرش در همین دوره – که اتفاقا به واسطه تبلیغات جورواجور گذشته داشت به سمت بی هویتی پیش می رفت – سعی در تثبیت هویتی مطلوب مطابق با استراتژی های مورد نظرش داشته باشه ، کاملاً حرکت هوشمندانه و آینده نگرایانه ای هست و لذا هیچ اشکالی نداره که در آغاز این حرکت بخواد که مخاطبانش شخصیتی متناسب با شهاب حسینی از او داشته باشند و اساساً فلسفه حضور یک سفیر برند که شخصیتی مشهور هم هست در برندینگ یعنی همین !
    – و نکته آخر اینکه گفتی برای شهر فرش خیلی زود است که حرف از مسوولیتهای اجتماعی بزند ، باز نمی فهمم که این زود و دیر بودن ، چه منبع و ماخذی دارد و بر چه اساسی گفته می شود. اینکه شهر فرش بخواهد از همین الان با ورود به مباحث مسوولیت اجتماعی ، یکی از ویژگی های تصویر ذهنی ایجاد شده در مخاطبانش را ، برندی با این صفت تعریف کند، بر اساس اصول برندینگ ، چه اشکالی متوجه زمان این تصمیم گیری است ؟ مگر اینکه بگوییم این ژست به شهر فرش نمی آید که قطعاً بازمیگردیم به حرف اول شما که بعد از اینکه در این زمینه کاری انجام دهد ، زمان قضاوت خواهد بود که آیا به او می آید یا خیر !
    – در مجموع اینکه من هم مثل شما ، تصویر با ثباتی از برند شهر فرش بابت تبلیغات فروش محور گذشته اش نداشته و ندارم ، اما اینکه یک برند با یک تصمیم جدید ( و حتی جنجالی ) بخواهد به سمت تثبیت هویتی مطابق با استراتژی های جدیدش برود ، به نظرم ذاتاً تصمیم درستی است و اقدامات تبلیغاتی و ارتباطی پس از این است که قابل نقد و رد یا تایید است و لذا قضاوت هنوز زود است !!
    * ببخشید بابت تطویل در نوشته م … ما فقط همینجا امکان ابراز نظر داشتیم دیگه قربان ! 😉

    1. درود بر محمد عزیز و ممنون از کامنت جدی و حرفه ای ت
      اول اینکه تو هر وقت اراده کردی فضای سایت با افتخار در خدمتته تا مطالب ارزشمندت منتشر بشه.
      اما دوم، درباره نکاتی که گفتی:
      مشکل از اون جایی شروع میشه که اساسا شهر فرش برند نیست. با استناد به همین جمله خودت در تایید جمله من که : “… وتوافق با نظرت راجع به اینکه شهر فرش تا پیش از این هویت تثبیت شده ای از خودش در تبلیغات به نمایش نگذاشته…”.
      اساسا تصور اینکه شهر فرش الان ادعای برند کنه با این سوابق معلوم الحال، تبلیغات فرمی و محتوایی آشفته و بی هدف، یک شوخیه بزرگه محمد عزیز چه برسه به رسالت اجتماعی و…
      توی استدلالهای منطقی و خوبت بارها گفتی برند، برند دوساله (!) و… برند هنوز نطفه هم نداره و ادعای رسالت اجتماعی کرده.
      فقط یک دلیل بیار که شهر فرش که بطور عجیبی هیچ هویتی با این حجم از تبلیغات از خودش نساخته برنده. اونوقت می تونیم دیالوگو شروع کنیم…
      در ضمن می دونی که اساسا اهل وارد شدن به مباحث تئوریک تبلیغات و برند سازی نیستم اونم جلوی بزرگی مث تو. ولی این الفبای برند سازیه که هویت رو میسازیم و برای پوزیشن کردن برندمون میتونیم از رسالت های اجتماعی هم استفاده کنیم…
      متاسفانه داستان تو لایه های خیلی خیلی پایین تری از فضای قشنگ فکری تو داره کار می کنه.

      مخلصیم و ممنون

      1. ما نیز مخلص
        اتفاقاً پرداختن من به موضوعات ، شدیداً مبتنی بر اصول و مفاهیم پایه ای ه برندینگ هست و اعتقاد دارم اگه در ایران برند بزرگ و بین المللی نداریم ، دلیلش اینه که وقتی اون طرفی ها رو بررسی می کنیم میبینیم از شیوه ها و برنامه های بسیار متنوع و حتی گاه متضاد در ظاهر ، برندهای بزرگ و موفقی ساختن و بعد از مطالعه موارد و داستانهای موفقیت اونها ، این احساس به ما دست میده که شیوه ها و راههای موفق شدن بسیارن و گیر کردن در مباحث پایه ای و به قول شما تئوریک اشتباه هست …
        به اعتقاد من ( و بر اساس اندک مطالعه و تحقیق و کمتر از این اندک تدبر و تجربه ) اتفاقاً بسیاری از برندهای بزرگ به این دلیل موفق شدن چون هسته ، ریشه ، ذات ، فلسفه و دلیل اصلی مفاهیم و مباجث پایه ای ( و به قول ما تئوریک )‌ رو کاملا درک کردن و به واسطه هوش و تجربه و توانایی هاشون ، تونستن اون جوهره و هسته رو در قالب شکلها و روشهای مختلف به اجرا بگذارند …
        کی گفته برندی که هنوز در حد یک نام هست و هنوز شکل نگرفته و دو ساله س ( شهر فرش ) نباید وارد عرصه رسالت اجتماعی بشه ؟ مسوولیت اجتماعی ، سفیر برند ، حامی گری و سایر مفاهیم از این دست ، یک جوهره و فلسفه وجودی دارند و درک عمیق اونهاس که رفتارهای برندهای بزرگ دنیا رو باورپذیر و پیش برنده میکنه ، در کشور ما میشه بزک و شوء و غیر قابل باور …
        شهر فرش به عنوان یک کسب و کار ، بخشهایی از مسیر موفقیت مطلوب خودش ( که در این سالها رسیدن به فروش بیشتر بوده )‌ رو طی کرده ، قطعاً‌ من تبلیغات تهاجمی فروش شهر فرش و آشفتگی های رفتاری ش رو نه دوست دارم و نه درست می دونم ، اما اینکه بخواد شیوه و مسیرش رو با این این اقدام ( شهاب حسینی ) تغییر بده ، ذاتاً غلط نیست و هیچ ربطی به زود بودن و اینها نداره ، مهم اینه بعد از این یکپارچگی رو در تثبیت هویتی که الان میخواد نمایش بده ، رعایت کنه ، اگه این اتفاق جدید رو درست و استراتژیک طراحی و اجرا کنه ، بدون شک اتفاق بزرگ و راهگشا و در جهت تثبیت هویت مطلوبش خواهد بود و بدیهی است که اگه باز هم با آشفتگی و پراکندگی تبلیغات کنه ، نه تنها یک اشتباه بزرگ در حق خودش کرده که حتماً در نمایش مفاهیم مهمی مثل سفیر برند و مسوولیت اجتماعی و حامی گری هم خبط بزرگی مرنکب خواهد شد …

        1. مرسی محمد عزیز از دیالوگ های خوبت
          حرکات عجیب شهر فرش ماقبل نگاه وتحلیل های زیبای توه رفیق.
          این جمله ات جمله مهمیه و اختلافمون از همین جا شروع میشه: “کی گفته برندی که هنوز در حد یک نام هست و هنوز شکل نگرفته…”
          این جمله دقیقا یعنی اساسا برندی وجود نداره و موافقم که شکل نگرفته. شهر فرش خیلی خیلی از فضایی که تو بهش نگاه می کنی عقب تره. منم خیلی دوس دارم به شکل عجیبی همه چی خوب پیش بره و واقعا دوس دارم این رویا پردازی ها تعبیر شه.
          فقط اگر امکان داشت کسی یه دلیل بیاره که با این سوابق آشفته شهر فرش برنده – که موافقم با تو که شکل نگرفته- شاید می شد گپ خوبی بزنیم در این باره.
          مخلصیم.

  5. آقای نوریان سلام
    نقدها و نطرات شما و سایر عزیزان را پیگیری می کنم.
    به این نکته بسیار اندیشیدم که تصویر ایجاد شده از شهر فرش پس از دیدن این همه آگهی چیست و پاسخی نیافتم. با شما هم رای هستم که برند شهر فرش وجود ندارد.
    باز هم از صراحت بیان و استدلال شما تشکر می نمایم.

  6. جناب نوریان ممنون از نگاه دقیق و متفاوت شما
    اما چند نکته
    من هم تصور میکنم در ابتدا ما با یک مفهوم مشکل داریم
    ایا شهر فرش برند شده؟؟؟؟؟؟؟؟
    به عقیده ی من شهر فرش تا برند شدن فاصله ها دارد و الزاما هر بنگاه تجاری و اقتصادی با یکسال و اندی تبلیغات گنگ و حتی ضعیف برند نخواهد شد
    مساله شاید بین تقدم و تاخر تصمیم هایی که باید در جای درست و در زمان درست صورت بگیرد.
    اما یک نکته ظریف این بین وجود دارد
    شاید همین مصاحبه خبری و نقد و تحلیل جنابعالی و فعالیت هایی از این دست بیشتر به شنیده شدن صدا و نام شهر فرش کمک کند
    تا تبلیغاتی که به نظر من بسیار ضعیف هست.

    1. درود بر خانم گودرزی گرامی
      فرمایش شما بسیار متین است.
      امیدوارم با این حجم هزینه و انرژی اتفاقات خوبی برای شهر فرش بیفتد.
      سپاس از حضورتون .
      امیدوارم راهنمایی ها نظرات شما را بیشتر داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن