اخبارپیشنهاد سردبیرتحلیلعمومی

یه نسیم، یه بلاتکلیفی تازه / نقدی بر کمپین محیطی نسیم

دنیای تبلیغات- آنا جلوه– دوستان ما در هولدینگ نسیم، کارهای جالبی می کنند!

اولین بار که من با این دوستان آشنا شدم علیرغم اینکه در وب سایتشان اشاره کرده اند که از سال ۸۱ فعال بودند، چند هفته پیش بود که از مدرس به سمت جنوب می آمدم، لوگوی نسیم روی شکلی خمیر دندان گونه توجهم را جلب کرد و فکر میکردم که خمیر دندان نسیم چه خیالی میتواند داشته باشد که شروع به تبلیغات محیطی کرده است.

هنوز در کانال تلگرام دنیای تبلیغات عضو نشده‌اید؟

download

کمی جلوتر که آمدم به این نتیجه رسیدم که ضعف من در تشخیص گرافیکی باز هم کار دستم داده و آن خمیر دندان نبوده که احتمالا شبکه نسیم با همکاری خندوانه برنامه جدیدی را در حال ساخت دارند که اسم نسیم را با فونتی متفاوت روی لبخندی با ترکیب سبز و قرمز آورده اند!

اما داستان خیلی متفاوت تر از این حرفها بود و نسیم سس آورده بود از نوع مایونز و فرانسوی و کچاب آن هم از مدل تازه اش،” یه نسیم ، یه طعم تازه”!

چند روز بعد هم طرح دیگری را دیدم که باور کنید باز هم حافظه ی ضعیفم کار دستم داد و دوباره خمیر دندان نسیم تداعی شد برام و البته اینبار دیگر سراغ خندوانه نرفتم و بلافاصله دنبال تصویر سس ها میگشتم که برخورد کردم به دو سطل پنیر یکی خامه ای، یکی صبحانه!

عضویت در سوپرگروه تبلیغاتی متخصصین فعال حوزه تبلیغات و بازاریابی

با نگاهی نه چندان عمیق به هولدینگ نسیم میتوانی شتاب زدگی و بی برنامگی این شرکت را در تدوین برنامه های هویت سازی و ارتباطیش ببینی.

از انتخاب بی ربط اسم که بگذریم، ترکیب رنگ سبز و قرمز برای گستره ای از محصولات صرفا به دلیل اینکه قرمز رنگی اشتها برانگیز است و سبز نشانه زمین و ارگانیک بودن در اجرا آنچنان ضعیف و دم دستی از آب در آمده که بیشتر به اغذیه فروشی های خیابان انقلاب شبیه است تا بتواند بار هولدینگ را به دوش بکشد و سر قرمز آن که اگر خمیر دندان نباشد، پاستیل خرسی است که به کمر خوابانده شد روی لبخند گشادی از نوع سبزش به تنها چیزی که شبیه نیست اقتدار و پایداری یک هولدینگ است.

download (2)

رنگ سبز و قرمز لوگوی نسیم که احتمال میدهی رنگ سازمانیش باشد، در تنها جایی که دیده میشود در لوگو است و نه در وب سایتش ، نه در بسته بندی محصولاتش ردی از رنگ سازمانی و یا هارمونی از رنگها در قالب هویتی بصری نمیبینید.

کمی آن طرف تر، شعار نسیم را میخوانی، ” یه نسیم، یه طعم تازه” شعار بی معنایی که نه ترا به هوس می اندازد، نه ارزش ویژه ای را در ذهنت تداعی می کند و نه حتی آوای قشنگ و به یاد ماندنی دارد!

فرض کنیم وسط تابستانی که هستیم، نسیمی هم بیاید حالا اگر از سمت کارخانه ی نسیم باشد که بوی شیر و پنیر میدهد و حالت را بد میکند و بعد آن ” یه دونه ” نسیم بیاید که چه کند؟ یه نسیم نهایتا بوی یار می آورد و نه طعم. فرض کنیم که این بار قرار است از سمت کارخانه نسیم بیاید و بوی شیر هم ندهد و طعم تازه بدهد!

یه طعم تازه فقط ؟

از این سر به آن سر پل عابر را سس چیدید و بعد فقط یکی اش طعم تازه میدهد؟ بعد طعم تازه ای که نه بسته بندی اش نو است و نه اسمش جدید است و نه حتی طراحی خلاقانه ای دارد، به کدام نشانه باور کنیم که طعمش تازه است؟

photo_2015-09-11_21-44-55

 

روی طرح پل به آن بلندی، آدرس وب سایت نیست و روی استرابورد هم آدرس سایت پشت درخت قایم شده بود، برای دیدن سایر محصولات نسیم، آن را در اینترنت سرچ میکنم و بلاخره وب سایت را پیدا میکنم و به قسمت جالبی می رسم، برنامه پخش آگهی ها و مکان نمایی تبلیغات محیطی …دوستان ما در هولدینگ نسیم، خیلی با حال هستند، نمیدانم هولدینگ نسیم در این ۱۳ سال کار تبلیغاتی به هر شکل، داشته است یا نه ولی الان به شدت مشخص است که خیلی خوشحال هستند که دارند تبلیغات میکنند. نمیدانم خوشحال هستند برای ایجاد تصویری مناسب و موثر، معرفی محصولات، یا به فروشی بیشتر ، ایجاد آگاهی از برند یا … والله اگر من تشخیص داده باشم تبلیغات نسیم با چه رویکردی است؟

امیدوارم دوستان ما در هولدینگ خندوانه ای نسیم، تا تمام بودجه تبلیغاتیشان خرج نشده به ساختاری مشخص و مهم تر به تمایزی ارزشند برای برندشان دست یابند و آن را برای مخاطبینشان تبلیغ کنند، چیزی فراتر از یه طعم تازه چیزی شاید شبیه یک نگاه تازه!

 

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

برچسب‌ها
نمایش بیشتر

آنا جلوه

عضو هیئت تحریریه دنیای تبلیغات

نوشته‌های مشابه

‫۳ نظرها

  1. سپاس از این نقد جالب، تفکر؟؟؟ مگر اصلا وجود داره؟ که اگر وجود داشت این همه مشکلات در همه زمینه ها وجود نداشت…

  2. ممنون خانم پورمحمد عزیز

    دیده نشدن تفکر در این قبیل کارها البته گاهی وقتها بخاطر هدف دار نبودن برنامه هاست و یا بی توجهی به میزان اثر بخشی آنچه در قالب برنامه های تبلیغاتی تدوین میکنیم.
    موردی که علاوه بر هدر دادن بودجه حتی بعضا به تخریب تصویر برند هم منجر میشود !

  3. اتفاقا من به این موضوع داشتم فکر میکردم که شما نوشتید، حرفهاتون درست و منطقی بود، ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن