دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند

پربازدید ترین کانال تبلیغات و برند

“تحمل نقد نشانه بارز فرهنگ است. حتی حقیقت هم نیازمند نقد است نه ستایش.”

نیچه
بزرگان بازاریابی ایران - امیرحسین نوریان
رسانه تبلیغات - مجری تبلیغات0
۷ دیدگاه
ارزشگذاری لوگوی اپراتورهای همراه / همراه اول بهترین لوگو

دنیای تبلیغات- سارا ندافی- پس از استقبال فراوان مخاطبین از ارزشگذاری های ستاره ایی که تاکنون بسیاری ازآنها توسط سایت دنیای تبلیغات صورت گرفته است (برای دیدن ارزشگذاری ها اینجا را کلیک کنید)، این بار به سراغ لوگوهای اپراتورهای همراه رفتیم. مثل همیشه بزرگان و اساتیدی مار را همراهی کردند که از تک تک آنها ممنونیم. با کارشناسان و مهمانان این بخش از ارزشگذاری آشنا شوید:

 

با منتقدین این ارزشگذاری آشنا شویدبرای بزرگنمایی بر روی تصاویر کلیک نمایید 

سعید باباوند

سعید باباوند

مهدی سعیدی

مهدی سعیدی

قباد شیوا

قباد شیوا

ایرج میرزا علیخانی

ایرج میرزا علیخانی

داریوش مختاری

داریوش مختاری

فتح اله مرزبان

فتح اله مرزبان

سارا ندافی

سارا ندافی

علیرضا نصرتی

علیرضا نصرتی

جدول ارزشگذاری:

Book1.xlsx

توضیحات کارشناسان:

سعید باباوند:

ایرانسل : ˜˜بی ارزش

هیچ‌نشانه‌ای از طراحی در این لوگو نمی‌بینم. چیزی در حد طراحی منشی شرکت در وقت‌های اضافه‌ی بعد از ناهار.

 

تالیا : ˜˜بی ارزش

نام شرکت با ابزار وکتور نوشته شده و تمام!!

 

رایتل: *

تصویر خوب است اما ارتباطی بین نوشتار و تصویر نیست و در ضمن شبیه به این لوگوی قبلا دیده شده.

 

همراه اول: *

در نوشتار تلاشی برای طراحی دیده می‌شود که البته خیلی هم به نتیجه نرسیده. تصویر هم نه مفهوم می‌شود و نه ساختار بصری خاصی دارد.

وضع نشانه‌های اپراتورها در مجموع بسیار بد است. اگر چه این شرکت‌ها بزرگ و با سرمایه‌های مادی بسیار زیاد هستند اما ظاهرا بانیان آنها سرمایه‌ی فرهنگی اندکی دارند. برای این همه بی‌سلیقگی و نادانی متاسفم.

 

مهدی سعیدی:

تالیا : ˜˜بی ارزش

متاسفانه نشانه نوشته کارکتر متناسب با موضوع را ندارد.

 

رایتل: ˜بی ارزش

نمونه های زیادی از این طرح دیده شده

 

همراه اول: متوسط و بی ارزش

لگو تایپ زیر نشانه * و نشانه ˜بی ارزش

 

قباد شیوا

رایتل: ˜بی ارزش

متاسفانه نمونه مشابه از این طرح دیده شده

 

همراه اول: **

به نظر من سادگیِ با معنایی را دارا می‌باشد

 

داریوش مختاری

رایتل: *

متوسط تا حدودی خصوصیات یک نشانه را دارد لیکن مفهومی نه

 

سهراب مرزبان

ایرانسل : ˜بی ارزش

فکر  میکنم که این نشانه توسط یکی از اقوام مدیر طراحی شده باشد / از فاصله بین حرف ر و حرف الف میتوان دریافت که طراح گرافیک در آن نقشی نداشته است / لوگوی بی ارزشی است / یعنی اصلا  لوگو نیست / ملغمه ای از چند نشان که به هم ربطی ندارند.

 

تالیا :  *

یادم هست که کمپین زیبائی برای آن طراحی شده بود / نوشته تالیا در ابتدا نامفهوم بود و حتی گروهی عالیا میخواندند / در مجموع لوگو تایپی معمولی است .

 

رایتل: *

این شکل نشانه آنقدر تکراری است که شاید میتوان مشابه آنرا همه جا یافت / خود من مشابه این نشانه را در سال ۱۳۶۲ برای شرکت نگاره طراحی کرده ام.

 

همراه اول: ***

گروهی معتقد بودند که این لوگو کپی شده از روی شرکتی عربستانی است / ولی من شاهد بودم که طراح بهیجوجه در جریان این شباهت نبوده و لوگو را براساس ذهنیات خود طراحی کرده است / استفاده از چرخش و حرف ه خوب است و نوشته خاص و خوبی هم دارد.

 

سارا ندافی

ایرانسل ˜: بی ارزش

ساختار بلاتکلیفی از فونت فارسی و لاتین در کنار هم و وفادار به برند مادر

اما داری هویتی قوی که همه جا رنگ زرد لوفت هانزا را از آن خود کرده است

 

تالیا: ***

لوگوتایپی بسیار ساده و صمیمی با ربطی ساده به بالن گفتگو برای نشان دادن اپراتور بودن مجموعه.

 

رایتل: *

طرحی ساده و بینهایت شبیه به ، کیوریوسیتی ، شرکت وابسته به شرکت سونی که حرف اول Q را ترسیم کرده بود

 

همراه اول: *

شبیه همتای سعودی خود با تاکید بر حرف ه چون همتای سعودی S را معیار قرارداده و حتی وفادار به همان رنگها.

 

علیرضا نصرتی

ایرانسل: *

مثل لوگوی شرکت اصلی اش، یعنی ام تی ان جذابیت چندانی ندارد، با فونت نخ نما و چاق تیترکه خیلی مناسب شرکتی با خدمات مخابراتی نیست، ایرانسل را نوشته و بیضی آبی زیرش را هم از لوگوی اصلی ام تی ان به عاریه گرفته اند. فکر می کنم ایرانسل می دانسته که جا انداختن این لوگو با این فرم ومشخصات، کار چندان راحتی نیست، بنابراین در تمامی تبلیغاتشان بجای تاکید بر روی لوگو، از رنگ زرد استفاده کرده و توانسته اند آن را به عنوان رنگ اصلی ایرانسل جا بیاندازند. اگر خاطرتان باشد، تا همین چند وقت پیش، رنگ زرد همه ما را به یاد چسب اوهو و اداره پست می انداخت، اما حالا هر جا رنگ زرد ببینیم ـ حتی یک بیلبورد خالی زرد رنگ ـ بلافاصله به یاد ایرانسل می افتیم. برند ایرانسل با رنگ زرد در ذهن مشتریانش جایگاه سازی شده است نه با لوگویش. برای اثبات این موضوع کافی است از هر کسی که می خواهید، بپرسید لوگوی ایرانسل چه شکلی ست، مطمعن باشید که باید چند ثانیه فکر کند تا لوگوی ایرانسل را بیاد بیاورد و در نهایت هم تصویر شفافی از لوگو بیاد نمی آورد، اما اگر بپرسید رنگ ایرانسل چیست، بلافاصله می گوید زرد! این یعنی که ایرانسل بر خلاف لوگوی نه چندان جذابش، هویت بصری موفقی را خلق و به ذهن مخاطبانش تزریق کرده است.

 

تالیا: *

در نگاه اول و بدون توجه به کارکردش، لوگوی بدی به نظر نمی رسد، ساده است، به راحتی در ذهن می ماند و در هر اندازه و هر رسانه ای مشخص و خواناست، اما شخصیتی که از خودش ارایه می دهد مناسب یک شرکت خدمات موبایل نیست، به خاطر نوع طراحی اش، کارتونی و غیرجدی است، بیشتر شبیه لوگوی خوراکی هایی مثل شکلات و چیپس و پفک است، از طرف دیگر وقتی در زمینه سفید و با رنگ قرمز نوشته می شود، کاملا شبیه رد خون دیده می شود و نکته پایانی این که هیچ  نشانه و حسی از ارتباطات وفعالیت مخابراتی درآن نیست.

رایتل: *

نمی خواهم بگویم که این لوگو یک کپی محض است، اما شباهتها انقدر زیاد است که نمی توان ندیده اش گرفت. لوگوی رایتل شباهت بسیاری به لوگوی قدیمی کیوریوسیتی دارد، کیوریوسیتی” یک شرکت وابسته به شرکت سونی است و فعالیت آن در حوزه ویدیو، موسیقی، بازی و سرگرمی است. در لوگوی ” کیوریوسیتی” حرکت چند گوی را از درون یک دایره توخالی می بینیم که فلسفه ای پشت آن است، حرکت از یک فضای نارنجی(دنیای واقعی) و ورود به یک فضای آبی(دنیای مجازی) در این لوگو مشخص است. حرکت، هیجان، چرخش، انتقال و فضای مجازی و سه بعدی را در این لوگو به خوبی حس می کنیم. از طرف دیگر، دایره تو خالی نارنجی، در کنار دو گوی نارنجی پایین، بیانگر حرف “کیو” می باشد که حرف اول این برند است و هلال آبی رنگ نیز احتمالا حرف “سی” را که حرف اول “سی تی” است، بیان می کند. بنا براین بعد از حذف گوی ها، این دایره های تو خالی منطق خود را از دست می دهند. در لوگوی رایتل همین دایره های توخالی با کمی چرخش لوگوی رایتل را تشکیل داده اند، البته اگر به نوشته فارسی رایتل و نوشته انگلیسی کیوریوسیتی دقت کنیم شباهت های بیشتری خواهیم دید، برای مثال حرف “ر” و حرف “آر” را با هم مقایسه کنید.

در پروسه طراحی و دیزاین، مسیری که یک طراح طی می کند، اهمیت بسیار زیادی دارد، بعضی وقتها این مسیر از نتیجه نهایی هم اهمیت بیشتری پیدا می کند، این مسیر اگر درست طی شود به نتیجه درستی هم منجر می شود. اما چون در مورد یک محصول مشترک (اینجا محصول، لوگوی اپراتور تلفن همراه است)، طراحان، مسیر مشابهی را طی می کنند بعضی وقتها نتایج شبیه به هم می شوند، در چنین مواردی همه چیز بستگی به خلاقیت طراح دارد که چگونه لوگویی را که طراحی کرده، از برندهای مشابه متفاوت و متمایز بکند.

 

همراه اول: *

لوگوی همراه اول، مستقیما از روی لوگوی قدیمی شرکت تله کام عربستان کپی شده، طراح محترم حتی رنگها را تغییر چندانی نداده است. همراه اول در دفاع از این لوگو، عنوان کرده که این دو لوگو هیچ شباهتی به هم ندارند و دو حلقه ای که در لوگو همراه اول وجود دارد حرف “ه” دو چشم است که حرف اول “همراه اول” است، ترکیب همین حلقه ها در لوگوی تله کام عربستان حرف” اس” را می سازد که حرف اول کلمه “سعودی” است، یعنی از نظر همراه اول، چون سعودی ها با این حلقه ها، حرف اس را و همراه اول حرف ه را ساخته است پس این شباهت محسوب نمی شود. نکته پایانی اینکه نوشته زیر لوگو خوب طراحی شده اما هیچ ارتباط منطقی و درستی با حلقه های لوگو ندارد.

 

ایرج میرزا علیخانی

در انتخاب آثار به ۲ نکته توجه شده است. و باید یادآوری کرد که تمام گفته برای این ۴ نشانه است.

نکته اول نوع‌آوری و خلاقیت در طراحی و زیبایی شناسی طرح است و نکته دوم ارتباط نشانه با موضوع است.

یادآوری می‌کنم که فقط بین این چند نشانه صحبت صورت می‌گیرد. با در نظر گرفتن اینکه ما از چند و چون سفارش خبری نداریم.

نکته مهم در طراحی نشانه این است که بهتر است نشانه خودش گویای اهداف سفارش‌دهنده و طراح باشد، لذا نوشتن نام شرکت به همراه نشانه را مناسب نمی‌دانم. و از خانم ندافی تقاضا دارم از این به بعد، نشانه‌ها را بدون نام‌نوشته برای انتخاب ارائه دهند. نکته بعد این نوشته‌های انگلیسی است که اصلن علت وجودی ندارند. مخصمصن برای نشانه‌ی مثل ایرانسل که اصلن معلوم نیست که این موجود غریبه چه هست و چه می‌خواهد. از این منظر در نشانه‌ی همراه اول درست رفتار شده. اما نکته قابل توجه رنگ در نشانه‌ها است. که در این بین بغییر از ایرانسل در بقیه نشانه‌ها دقت شده که رنگی منحصر به خودشان را انتخاب کنند. که این نکته بسیار مهم است برای این ۳ نشانه.

با این توضیحات کوتاه نشانه تالیا به خاطر نوشته و انتخاب کادری مناسب کار از بقیه بهتر است.

 

ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، شما هم نظراتتان را اعلام کنید و سوالاتتان را از کارشناسان بپرسید

 

 


./پایان
دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند در تلگرام را دنبال کنید

نويسنده :

DBA مارکتینگ (طراح نشانه - استراتژیست دیزاین)
دبیر سرویس نشانه
Print Friendly and PDF
دنیای تبلیغات - پشتیبان همایش

دیگر رسانه ها

برای دریافت آخرین مطالب، اخبار و تحلیل های دنیای تبلیغات پست الکترونیک خود را در کادر روبرو وارد نمایید و ایمیل ارسالی را تائید نمایید تا هیچ مطلبی را از دست ندهید!
  1. محمود خرداد ۱۸, ۱۳۹۵ در ۵:۴۱ ب.ظ - ارسال پاسخ به محمود

    واقعا واسه ارزیابی در این حد سخیف و نازل متاسفم
    در اشکالات و کاستی های این نشان ها شکی نیست
    اما ارزشیابی در این سطح نازل بسیار اندوهناک است
    آنهم از ناحیه کسانی که ادعایی دارند

  2. میترا زمانی خرداد ۱۹, ۱۳۹۵ در ۲:۵۹ ب.ظ - ارسال پاسخ به میترا

    خیلی خیلی عالی بود
    نطرات متفاوت اساتید قابل توجه است

  3. محمد رضانیا خرداد ۱۹, ۱۳۹۵ در ۳:۰۱ ب.ظ - ارسال پاسخ به محمد

    با عرض سلام و تشکر فراوان از سرکار خانم دکتر ندافی
    به واقع سایت دنیای تبلیغات همانند یک دانشگاه اساتید بزرگی را در خود جای داده است
    قدردان زحمات شما هستم

  4. محمداروجی مهر ۱۱, ۱۳۹۵ در ۳:۳۷ ق.ظ - ارسال پاسخ به محمداروجی

    سلام دلیر محترم این جدول به اطلاع خود مدیران شرکتها رسیده، مخصوصا همراه اول؟ با سپاس از شما

    • امیرحسین نوریان مهر ۱۱, ۱۳۹۵ در ۷:۵۴ ق.ظ - ارسال پاسخ به امیرحسین

      درود بر شما
      مدیران روابط عمومی این شرکت ها از مخاطبان این سایت هستند

  5. ریحانه خرداد ۱۱, ۱۳۹۶ در ۱:۴۷ ب.ظ - ارسال پاسخ به ریحانه

    از اسامی منتقدان انتظار نقدهای حرفه ای تری میرفت! و این مساله کپی در ایران تبدیل به معضل شده! مطمئنا اگر کسی بخواد و عزمشو جزم میکنه میتونه مشابه تمام کارهای طراحی شده رو در طراحی های سراسر دنیا پیدا کنه اگرچه ممکنه خود طراح اصلا در جریان اون طرح ها نباشه ولی بلاخره هستند دوستانی که این وظیفه رو تمام و کمال انجام بدم!!! جالبه که این موضوع کپی بیشتر در مورد طرح هایی مطرح میشه که مورد توجه بیشتری هستند و نظرات مثبتی دریافت کردن… اصلا غیرممکن نیست که چند نفر توی دنیا مثل همدیگر فکر بکنند من نمیدونم چرا درک این مساله برای خیلی ها سخته! امیدوارم این نقدها رو این اساتید انجام نداده باشن یا حداقل سایت قسمتی از نقدهاشون رو منتشر کرده باشه اما اگر واقعا نقدهاشون در این سطح بوده بهتره بگیم که استاد بودن و حرفه ای بودن فقط به نوشتن کتاب و بدعت گذاشتن حرکتای جنجالی (مثل این دست پست ها) نیست اگر اداعای حرفه ای بودن از اون بالاتر استاد بودن دارید بهتره که روی نحوه نقد کردنتون تجدید نظر کنید! و همیشه یادتون نره شاید اگر شما جای طرحان این لوگوها بودید همین طرح ها رو تحویل میداید پس بهتر بود به همراه لوگوها، مختصری از دفاعیه طراح برای لوگویی که ارائه داده قرار میگرفت…

  6. مهدی خدامرادی خرداد ۲۲, ۱۳۹۶ در ۱۱:۴۹ ق.ظ - ارسال پاسخ به مهدی

    ممنون از وقتی که برای نقد میزارید خیلی آموزنده و مفید ولی چیزی که در اکثر استاید ایرانی دیده میشه خصوصا در این دست نقد ها این هست که همه و همه صرفا دید هنری و گرافیکی به آثار دارند و دید مارکتینگ و هویتی اهمیت چندانی نداره!
    از این جهت این رو میگم که برای مخاطبین عادی اصلا و اصلا مهم نیست رایتل و همراه اول از چه جایی الهام گرفته شدند و حتی متوجه این شباهات هم نمیشند.. پس از دید مارکتینگ برای شرکتی که قصد فعالیت در ایران رو داره اصلا مهم نیست که لوگو اختصاصیشون شبیه یک لوگو در ژاپن یا آمریکا و غیره باشه و صرفا متفاوت بودن در بازار محلی کافیه.. این مسائل برای شرکت های فرا منطقه ای اهمیت پیدا میکنند نه شرکت های مختص یک منطقه خاص..

    البته بیشتر اعتقادم بر این هست که این طراحان عزیز بدون آگاهی از وجود مشابه این لوگو هارو ایجاد کردن و چیزی عجیبی نیست و تقریبا برای هر طراح برند و هویت بصری این مورد پیش میاد که بعضی قبل از انتشار متوجه این موضوع میشند و بعضی هم نه..

    متاسفانه انتقاد ها به غیر از دید هنری از جوانب دیگه هیچ ارزشی نداره!
    امتیاز من به ترتیب به لوگوها :
    همراه اول
    رایتل