دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند

پربازدید ترین کانال تبلیغات و برند

“تحمل نقد نشانه بارز فرهنگ است. حتی حقیقت هم نیازمند نقد است نه ستایش.”

نیچه
بزرگان بازاریابی ایران - امیرحسین نوریان
رسانه تبلیغات - مجری تبلیغات0
پرونده کامل فونت اختصاصی «ایرانسل» + تصاویر
از سال ۸۵ که ایرانسل شروع به کار کرد، برای استفاده در هویت سازمانی‌اش فونتی را برگزیده و در طی این سال‌ها تغییری در این انتخاب ایجاد نکرده بود. تا این که در بهمن ماه سال گذشته، هم‌زمان با بازطراحی و تغییر هویت بصری جدید ایرانسل، فونت جدیدی در تبلیغات و لوگوی این اپراتور مورد استفاده قرار گرفت. فونت قبلی این شرکت (یاقوت) نقاط ضعفی داشت که مهم‌ترینِ آن‌ها ناهماهنگی‌اش با شخصیت ایرانسل بود. با توجه به این نیاز سنجی که ایرانسل به‌عنوان برندی با روحیه‌ی جوان و پیشرو و همچنین با داشتن مخاطبانی جوان نیاز به هویت بصری و نوشتاری ویژه‌ای هم‌سو با شخصیت خود داشت؛ از طرفی فونت یاقوت توانایی برطرف کردن نیازهایی مثل خوانایی و جلب توجه در رسانه‌های محیطی نظیر بیلبوردها و وبسایت‌ها را نداشت، انحصاری نبودن فونت نیز مشکل بزرگ دیگری بود که باعث می‌شد هر برندی، در هر حوزه‌ی کاری مرتبط یا نامرتبط، بتواند از این فونت استفاده کند؛ با توجه به اهمیت بسیار زیاد نوشتار و حجم بالای آن در رسانه‌های تبلیغاتی، طراحی فونتی اختصاصی می‌تواند تأثیر زیادی روی جایگاه یک برند بگذارد. طراح فونت ایرانسل «رضا بختیاری فرد»، این فونت را در ۶ وزن مختلف طراحی کرد. وزن‌های اکسترالایت، لایت و بولد با هم‌کاری امید امامیان طراحی شده است.

فونت ایرانسل فونتی جوان و پر انرژی است که با توجه به شخصیت برند ایرانسل و مخاطبان این اپراتور طراحی شده است. فرم‌های کاراکترها بسیار ساده و آشناست. تلاش بر این بوده که هم در فرم، و هم در تقسیم ضخامت‌ها تعادلی میان ساختار هندسی و ارگانیک برقرار شود. تناسبات این فونت طوری تعیین شده تا خوانایی کامل و با کیفیتی را ارائه کرده و در عین حال مدرن و امروزی باشد. دندانه‌های بلند و واضح، چشم‌های بزرگ و فضای سفید سخاوتمندانه‌ی درون حروف و میان کلمه‌ها، خوانایی فونت را در هر شرایطی تضمین می‌کند. با توجه به استفاده‌ی زیاد ایرانسل از اعداد و علائم، مانند ستاره، مربع و... و اهمیت آن‌ها، این کاراکترها با وسواس بسیار زیاد و بررسی‌های مکرر طراحی شد تا به‌طور کامل با حروف هم‌آهنگ باشند. همچنین به دلیل فراوانی استفاده‌ی اصطلاحات انگلیسی در نوشته‌ها (مانند 4G، TD-LTE و...)، سازگاری نوشتار فارسی و انگلیسی ضرورت داشت.

در طراحی فونت ایرانسل توجه ویژه‌ای به کاربرد این فونت شده است. به‌طوری‌که هم مناسب فضای چاپی و هم فضای دیجیتال باشد. هم در اقلامی که دارای نوشته‌های بلند و طولانی است، مانند کاتالوگ و بروشور، وظیفه‌ی خود را درست انجام دهد و هم در تبلیغات محیطی، مانند بیلبوردها. حروف ترکیبی و حروف جایگزینِ طراحی شده برای این فونت، امکانات تایپوگرافیک زیادی را در اختیار طراح قرار می‌دهد تا طرح‌هایی زیبا، کاربردی و اثرگذار تولید کند.

درباره‌ی طراح:
رضا بختیاری فرد، کارشناس گرافیک، تایپوگرافر، عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران

- تجربه‌های کاری: طراح فونت ایرانسل (با هم‌کاری امید امامیان) | طراح فونت باغ کتاب تهران | طراح فونت قرآنی واضح (با هم‌کاری امید امامیان) | طراح فونت وب بانک اقتصاد نوین (با هم‌کاری هیربد لطفیان) | طراح فونت نیان (با هم‌کاری افسانه سالک) | طراح فونت‌های لیلا، راوی، رویا بخ، یکان بخ، شفیق بخ
- افتخارات: دریافت نشان تایپوگرافی ممتاز کلوپ طراحان تایپ ۲۰۱۸ | دیپلم افتخار مسابقه‌ی بین‌المللی فونت گرانشان ارمنستان ۲۰۱۷ | جایگاه اول سرو نقره‌ای ۹۲، بخش طراحی فونت متن | شایسته‌ی تقدیر در سرو نقره‌ای ۹۶، بخش طراحی فونت | جایگاه دوم مسابقه‌ی طراحی فونت بانک اقتصاد نوین ۹۱ | جایزه‌ی عالی در بخش حرفه‌ای اولین دوسالانه‌ی بین‌المللی طراحی جاده ابریشم چین ۹۵ | شایسته‌ی تقدیر در نخستین سالانه‌ی طراحی کتاب ایران ۹۴
./پایان
عضویت در کانال تلگرام دنیای تبلیغات

نويسنده :


Print Friendly and PDF
دنیای تبلیغات - پشتیبان همایش

دیگر رسانه ها