دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند

پربازدید ترین کانال تبلیغات و برند

“تحمل نقد نشانه بارز فرهنگ است. حتی حقیقت هم نیازمند نقد است نه ستایش.”

نیچه
بزرگان بازاریابی ایران - امیرحسین نوریان
دنیای تبلیغات - ماکس پلانک پس از دریافت جایزه نوبل سال 1981، به تور علمی دور آلمان رفت. وی هر جا دعوت می شد برای سخنرانی درخصوص موضوع مکانیک جدید کوانتوم، همان حرفهای قبلی را تکرار می کرد. بعد از مدتی شوفر یا همان راننده آقای پلانک به ایشان گفت که: «نظرت چیه من در جلسه بعدی سخنرانی کنم چون تمام حرفهای شما را حفظ هستم و شما هم راحت روی صندلی بنشینید». پلانک از این ایده خوشش آمد و موافقت کرد و لذا شوفر ایشان در مونیخ سخنرانی کرد و اتفاقا یکی از حضار نیز سوالی کرد و آقای شوفر جواب ایشان را هم درست ارایه کرد. به عقیده چارلی مانگر، یکی از بهترین سرمایه گذاران جهان، دو نوع دانش وجود دارد. دانش واقعی؛ آن را در مردمی می بینیم که زمان و تلاش فراوانی را برای فهم یک موضوع صرف کرده اند. انش شوفری؛ دانش افرادی که فقط وانمود می کنند بلدند؛ آنها شاید صدا یا موی خوبی داشته باشند، اما دانشی که از آن دم می زنند مال خودشان نیست. تحلیل و تجویز راهبردی: فرض کنید که می خواهید در مورد توسعه سیستم های مدیریتی سازمان تحت اداره تان تصمیم گیری کنید. در این میان افرادی می آیند و در مورد تاثیر سیستم ایکس بر عملکرد سازمان شما سخن سرایی می کنند. بدیهی است هر چقدر  سخنران جذاب تر و وعده ها نویدبخش تر باشد ما بیشتر تمایل پیدا می کنیم که به سمت آن سیستم برویم. اما نکته همین جاست. باید در فرآیند تصمیم گیری برای جلوگیری از اینکه دام سخنگویان جذاب نیفتیم از خودمان بپرسیم آنچه این افراد  می گویند مبتنی بر دانش شوفری است یا دانش واقعی. می شود با خواندن کتاب و مقاله و گوش دادن به سخنرانی، نکاتی را آموخت و یاد گرفت و همان ها را گفت. اما واقعیت آن است که تا شما آن  را به کار نگیرید و با آن کلنجار نروید واقعا به آن دانش مسلط نشده اید. به عبارت دیگر ما یک محفوظات داریم (دانش شوفری) و یک معلومات (دانش واقعی). بنابراین هر گاه فردی شما را به یک کاری دعوت کرد یا وعده خوبی به شما داد، با استفاده از بررسی عملکرد گذشته و درخواست شواهدی مبنی بر بکارگیری این دانش در گذشته مطمئن شوید که با خود ماکس پلانک در ارتباط هستید و نه شوفر وی! نکته بسیار مهم: این مساله در مورد ایده های نوآورانه و خلاقانه اصلا کاربرد ندارد. چرا که آن ایده ها آمده اند تا یک محصول/فرآیند/سازمان جدید را بنا کنند و بدیهی است که خواستن نمونه های عملی در گذشته یک خطای استراتژیک است و اصولا اگر در گذشته چنین ایده های عملی شده باشد که دیگر نوآوری نیست. نکته مهم دوم: دقت کنید که خود شوفری هم یک دانش عملی است و صرفا کسی نمی تواند با خواندن کتاب یک راننده قهار شود. پس منظور از دانش شوفری، بی احترامی به شوفرها نیست این پسوند «شوفری» از داستان شوفر ماکس پلانک الهام گرفته شده است.
./پایان
عضویت در کانال تلگرام دنیای تبلیغات
دنیای تبلیغات - پشتیبان همایش
۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰:۰۰