دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند

پربازدید ترین کانال تبلیغات و برند

“تحمل نقد نشانه بارز فرهنگ است. حتی حقیقت هم نیازمند نقد است نه ستایش.”

نیچه
بزرگان بازاریابی ایران - امیرحسین نوریان
رسانه تبلیغات - مجری تبلیغات0
بدون دیدگاه
سرقت طرح بجای کپی! / مصاحبه با مدیرعامل ایده پردازان هما

دنیای تبلیغات- ویدا زمانی- به تازگی برای اولین بار یک طرح تبلیغاتی بجای کپی عملا سرقت شد که مدیر عامل ایده پردازان هما با ارسال نامه ای برای دنیای تبلیغات از این اتفاق خبر دادند (برای دیدن آن نامه اینجا را کلیک کنید). به همین منظور گفتگویی با سرکار خانم اسماعیلی مدیر عامل شرکت ایده پردازان هما که طرح اصلی بیلبورد آسیا بتن را تیم ایشان طراحی کرده بودند انجام دادیم  تا ابعاد این اتفاق روشن تر شود.

%d9%87%d9%85%d8%a7-%d8%a7%d8%b3%d9%85%d8%a7%d8%b9%db%8c%d9%84%db%8c-%d8%a7%db%8c%d8%af%d9%87-%d9%be%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d9%86-%d9%87%d9%85%d8%a7

 از میان کارهای شما آسیا بتن بیشتر دیده شد، علتش را چه می دانید؟

فکر میکنم دلایل زیادی در کنار هم باعث شد که بیلبوردهای آسیا بتن دیده شده و متمایز از دیگر کارهای ما دیده شوند، اولین دلیل آن برخلاف رود شنا کردن در تبلیغات آسیا بتن بود، براساس استراتژی تعیین شده توسط گروه ایده پردازان هما، آسیا بتن می بایست برخلاف دیگر همکاران خود در صنعت بتن، روی بیلبوردهای شهری می آمد. از آنجا که در صنعت بتن اغلب در شیوه های بازاریابی B to B یا (بازرگان با بازرگان) استفاده می کنند. این شیوه تبلیغ در تهران غیره منتظره می نمود و باعث شد که این مجموعه بیش از پیش دیده شود و همچنین توجه کارشناسان را به خود جلب کرد که صنعتی که اغلب علاقه زیادی به تبلیغات نداشته است، به شکل عمومی (بیلبورد) اکران می شود. از دیگر دلایل آن می توانم به طراحی متفاوت و خاص این کار اشاره کرد، طرحی که ایده اصلی آن در اتاق فکر و ایده گروه ایده پردازان هما شکل گرفت و ایده به صورت ترکیبی از عکس و تصویر سازی اجرا شد. طرحی که نشان دهنده ی شناخت کامل گروه اتاق فکر از صنعت بتن و نگرانی های سازندگان تهرانی بود، نگرانی هایی از قبیل ترافیک، نیاز به سرعت در حمل بتن به جهت حفظ کیفیت آن و توانمندی در ارایه خدمات به موقع را شامل می شد.

این طرح به صورتی ساده و مستقیم به این موضوع اشاره داشت. علاوه بر اینکه اصول اولیه طراحی بیلبورد در آن رعایت شده بود، رنگ های مورد استفاده در طرح به جذاب تر شدن آن کمک کرد و باعث شد که به سرعت دیده شود.

photo_2016-11-15_12-52-39

 بازخوردهایی که پس از اکران کار گرفتید چه بود ؟ کار موفقی بود و کارفرما رضایت داشت ؟

در مجموع کار بسیار موفقی بود، اما با توجه به آنچه می دانیم، معمولاً در این مدل بازاریابی بازخورد تبلیغات با استفاده از یک اقدام تبلیغاتی چندان بالا نبوده و یا اینکه کاملاً موقتی خواهد بود. در این راستا می بایست مجموعه ای از فعالیت ها در کنار هم قرار گرفته و طبق یک برنامه ی درست استراتژیک پیش بروند.

گروه ایده پردازان هما به عنوان مشاور تبلیغات آسیا بتن پس از مطالعه بازار مصرف و رقبا مجموعه ای از اقدامات را در کنار هم برنامه ریزی و اجرا کرد که بخشی از آن را طراحی و نصب بیلبوردها تشکیل می دادند. اقدامات پیش از نصب بیلبوردها و برنامه ریزی پس از آن در پیشبرد اهداف کارفرما بسیار موثر بود.

طراحی و چاپ کاتالوگی که گویای توانمندی کارخانه باشد، انتخاب هدایای تبلیغاتی جذاب و کار آمد، وب سایت جهت دسترسی به اطلاعات، آموزش کامل تیم بازاریابی و فروش و همچنین تشکیل تیم بررسی بازار پاره ای از اقدامات تکمیل کننده بود که امروز فروش بسیار خوبی را در آسیا بتن شاهد هستیم بطوریکه تولید و فروش این کارخانه تا دو برابر افزایش داشته است.

photo_2016-11-15_12-43-08

 

 داستان سرقت کار چه بوده ؟ چطور متوجه شدید ؟

ساعت نه شب بود، در رستورانی با اعضاء گروه برای یکی از موفقیت هایمان جشن گرفته بودیم که از طرف کارفرما ( آقای توکلی مدیر عامل آسیا بتن ) پیامی دریافت کردم، عکسی که از بیلبورد کپی شده، گرفته شده بود . با دیدن آن به شدت جا خوردم، بلافاصله تماس گرفتم و متوجه شدم یکی از دوستان ایشان که در محدوده رباط کریم تردد داشتند، بیلبورد را دیده بودند.

با بررسی جزئیات عکس متحیر شدیم، با توجه به اینکه بیشتر این کار تصویر سازی شده بود طرح اصلی قابل تشخیص بود، دقیقاً همان طرح را حتی بدون زحمت اجرای مجدد چاپ کرده بودند. آرم آسیا بتن از روی میکسر پاک شده بود و کاملاً غیر حرفه ای آرم خود را جایگزین کرده بودند و قطعاً فایل اصلی لایه بسته را در اختیار داشته اند.

 

photo_2016-11-15_12-45-47

پس از پیگیری سرقت فایل به نتیجه ای رسیدید

مصمم شدم که موضوع را پیگیری کنم، تمام احتمالات را بررسی کردم کسانیکه دسترسی به فایل لایه بسته را داشتند و …. را بررسی کردم.

طی تماس با شماره های روی بیلبورد کپی تماس گرفتم و طراح یا همان سارق اثر را پیدا کردم و با ایشان صحبت کردم. ایشان یکبار دیگر مرا شوکه کرد علاوه بر لحن بی ادبانه ی ایشان خیلی مصمم / با اطمینان جواب داد: در ایران کپی رایت وجود ندارد طرح را گرفته ام و چاپ کرده ام و شما هیچ اقدام قانونی نمی توانید انجام بدهید، یکبار کار را چاپ کرده ام و ده بیلبورد دیگر هم در دست چاپ و نصب دارم.

 

چه اقدام قانونی انجام دادید؟

در ارتباط با این موضوع با وکیل شرکت صحبت کردم طی بررسی های ایشان متوجه شدم متاسفانه پیگیری موضوع و بررسی شکایت شامل صرف هزینه و زمان قابل توجهی می شود، همچنین طبق قوانین موجود این کار برای محرم شامل سه ماه حبس و پرداخت جریمه نقدی خواهد بود و با توجه به تاریخ نصب و در اختیار داشتن فایل لایه باز طرح از سوی ما، اثبات جرم کار بسیار راحتی است و گروه ایده پردازان هما با جدیت پیگیر این مسئله خواهد بود.

 

حرف آخر

متاسفانه به دلیل طی مراحل قانونی طولانی مدت و صرف هزینه های بالا همکارانی که اتفاق مشابه این برایشان افتاده است معمولاً اقدامی نکرده اند و متاسفانه کپی کاران ترسی از اینکار ندارند.

در موارد مشابهی که تا چند سال پیش به راحتی کپی می شد، مثل استفاده از نام های مشابه برند های مطرح پیگیری شکایاتی که از طرف مجموعه های آسیب دیده انجام شد، اکنون این موضوع خیلی به ندرت اتفاق می افتد.

چنانچه این پیگیری ها به صورت مکرر انجام شود، امید است در این صنف  نیز این فرهنگ نهادینه شده و کسی به خود اجازه چنین کاری ندهد.

 

در فرهنگ های دیگر طراحی یکی از گرانترین خدمات محسوب می شود و این بدین دلیل است که برای خلق یک اثر / طرح، زمان، ایده و فکر گذاشته می شود. تا زمانیکه کسانی نام خود را طراح گذاشته، از طریق اینترنت طرح ها را گرفته و به راحتی کپی می کنند زمان و ایده ای برای خلق یک اثر نمی گذارند، قطعاً بهای کمی برای انجام کار مطالبه می کنند و اینچنین است که ما طراحان برای فروش اثر خود و دریافت هزینه های واقعی مشکل داریم.

اگر فرهنگ خلق اثر / طرح و عدم کپی نهادینه شود مسلماً مشتریان و صاحبان برند ارزش خلق یک اثر را درک کرده و به راحتی بهایی در خور طرح پرداخت خواهند کرد.

با امید هر روز برای خود تکرار خواهم کرد جهانم را من می سازم.

ایران را بسازیم.

 

این مصاحبه در روزنامه فرصت امروز نیز منتشر شده است.

 

برای مشاهده پرونده آثار کپی اینجا را کلیک کنید.

 

 

 


./پایان
دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند در تلگرام را دنبال کنید

نويسنده :


Print Friendly and PDF
دنیای تبلیغات - پشتیبان همایش

دیگر رسانه ها