دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند

پربازدید ترین کانال تبلیغات و برند

“تحمل نقد نشانه بارز فرهنگ است. حتی حقیقت هم نیازمند نقد است نه ستایش.”

نیچه
بزرگان بازاریابی ایران - امیرحسین نوریان
رسانه تبلیغات - مجری تبلیغات0
هوشمندی… / نگاهی به کمپین خلاقانه و جذاب آی بی ام
دنیای تبلیغات- علیرضا نصرتی- این کمپین تبلیغاتی را آژانس معروف اوگیلوی در پاریس، برای شرکت آی بی ام طراحی کرده و در سال 2013 در لندن و پاریس اکران کرده است. این کمپین چیزهای زیادی برای آموزش دارد. این بیلبوردها ( یا هر اسم دیگری که می شود رویشان گذاشت) نگاه متفاوتی به تبلیغات دارند. شهرهای هوشمند یکی از پروژه های عظیم و جاه طلبانه شرکت ای بی ام است و هدف آن این است که شهرها را تبدیل به محیط بهتری برای زندگی و کسب و کار کند، محیطی که شهروندان در آن احساس امنیت و آسایش بیشتری داشته باشند. لوک سالیوان در کتاب تبلیغات خلاق توضیح می دهد که چیزی را که در تبلیغ می گویید، فقط با کلمات بیان نکنید، بلکه مزیت محصول یا برند را به مخاطب نشان دهید. این بیلبوردها همین کار را می کنند و آنچه را که ای بی ام درباره هوشمندی می گوید، به بهترین شکل و ساده ترین روش به مخاطب نشان می دهند. ای بی ام یک شرکت خدمات آی تی، تولید کننده نرم افزار، سخت افزار و کامپیوترهای عظیم است. خیلی از وسایلی که در دنیای کامپیوتر با آن سر و کار داشته ایم توسط آی بی ام اختراع شده است، مثل فلاپی دیسک و هارد دیسک. کارکنان ای بی ام، تا کنون برنده پنج جایزه نوبل شده اند. بنابراین ای بی ام بهترین گزینه برای صحبت کردن درباره نبوغ و هوش است. هیچ شرکت دیگری بهتر از آی بی ام نمی تواند از دانش و قدرت تکنولوژیک خود در صنعت تبلیغات استفاده کند. اما نگاهی که آی بی ام در این کمپین به موضوع هوشمندی دارد از میان صفر و یک نمی گذرد، این شرکت در تبلیغات خود، از مانیتورهای عظیم و یا تکنولوژی سه بعدی و هولوگرافیک، برای انتقال مفهوم هوشمندی استفاده نکرده، بلکه راه بسیار ساده و در عین حال تاثیرگذارتری را انتخاب کرده است. در این بیلبوردها از ایده هایی صحبت شده که شهرها را هوشمندتر می سازند و از مخاطبان خواسته شده تا ایده هایی که در این باره دارند را برای ای بی ام ارسال کنند. بیلبوردها درعین حال که وظیفه تبلیغی خود را به خوبی انجام می دهند، با یک خلاقیت ساده تبدیل به چیزی شده اند که خاصیت کاربردی برای مردم شهر پیدا کرده و مردم را وارد نوعی تعامل و رابطه با آنها کرده است. یکی از بیلبوردها تبدیل به نیمکت شده، آن یکی سایبانی شده که شهروندان را از باران حفظ می کند و یکی دیگر سطح شیب داری ساخته که به کسانی که ویلچر یا چمدان دارند، کمک می کند تا راحت تر از پله ها عبور کنند. خطوط موازی که در لوگوی آی بی ام وجود دارند و تبدیل به هویت بصری این شرکت شده اند، به شکلی در این بیلبوردها هم حضور دارند، به عنوان مثال به خطوط سایبان یکی از بیلبوردها دقت کنید!. در این تبلیغات، مفهوم هوشمندی به زیبایی برای مخاطبان تصویرسازی شده است. اما هوشمندی مورد نظر ای بی ام،  یک خاصیت ماشینی و کامپیوتری نیست، هوشمندی یک ویژگی انسانی است که حتی با ساده ترین ابزار هم می تواند بروز پیدا کند. این تبلیغ نظر مخاطب را جلب می کند و ذهنش را به کنکاش وا می دارد. این کمپین به مخاطب نشان می دهد که هوشمندی یک سبک زندگی است و خلاقیت چیزی نیست که فقط به امکانات بستگی داشته باشد. این کمپین مخاطب را تشویق می کند که هوشمند باشد و ایده های خود را جدی بگیرد. همین ایده های ساده، می تواند زیربنای شهرهای هوشمند آینده را استوار سازد و البته قبل از آن باعث ایجاد یک ارتباط محکم بین برند ای بی ام و مخاطبانش می شود و جایگاه این برند را در ذهن آنها ارتقا می دهد.    

./پایان
عضویت در کانال تلگرام دنیای تبلیغات

نويسنده :


طراح گرافیک کارشناس تبلیغات و تحلیلگر تبلیغات چاپی
Print Friendly and PDF
دنیای تبلیغات - پشتیبان همایش
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱:۲۷

دیگر رسانه ها