آگهی تلویزیونیآموزشبرندپیشنهاد سردبیرپیشنهاد هفتهتحلیل

ژانر سفر در تبلیغات / نقد امیرحسین نوریان بر آگهی تلویزیونی موزیکال اَوه / یک آگهی تبلیغاتی آبرومندِ موثر و منطبق با رسالتش

دنیای تبلیغات- امیرحسین نوریان – آگهی شامپو اوه یکی از بهترین آگهی های موزیکال سالهای اخیر است. از ایده تا اجرا قابل احترام است. محبوب ترین شخصیت های حال حاضر بچه ها در نقش شامپوهایشان در حال شادی و جست و خیز و بازی هستند. در فضایی سرشار از ریتم  و رنگ دور هم جمع شده اند. از آن آگهی های ماکسیمال تلویزیونی است که خلقش خیلی سخت تر از آگهی های می نیمال است.

آگهی سه نقطه قوت قابل توجه دارد. اول انتخاب محبوب ترین کارکترها که در لایه استراتژی طراحی بسته بندی قطعا تصمیمی هوشمندانه از سوی تولید کننده بوده. دوم انتخاب “بازی و تفریح و خوش گذرانی” به عنوان کانسپت اصلی از سوی تیم ایده پردازی که ناشی از شناخت صحیح مخاطب و اتخاذ تصمیمی صحیح و زیرکانه است. یعنی صِرفِ شادی و آواز خوانی بی دلیل به سبک کارهای رایج، لحاظ نشده است. مخاطب اصلی که کودکان هستند در فضایی خودشان را می بینند که مملو از سرگرمی و بازی و تفریح است. تصویرها بیشتر مدیوم شات و لانگ شات است که حس آزادی به بچه ای می دهد که جلوی تلویزیون نشسته و با این تمهید می تواند خودش را در آن فضا آزادانه و راحت تر تصور کند و در حضور شخصیت های محبوبش چند ثانیه ای کیف کند و همراه آنها همانطور که ریتم موسیقی هم این مسیر را هدایت می کند، سرخوش باشد. برای این منظور  مینی بوسی بچه ها را از روزمرگی و فضای عادی دور می کند. آنها را –هم بچه های داخل مینی بوس و هم بیننده را- برداشته و به  سرزمینی رویایی می برد که  پر است از شخصیت هایی که بچه ها عاشق آنها هستند -و سی دی کارتون ها و حتی المان های ساخته شده بر اساس آنها در همه جهان از فروش بالایی برخورد است- و به سمت سرزمین آرزوهایشان می برد. سفری که باعث و بانی اش شامپوهای اوه هستند. مشابه آنچه در سینما در ژانر سفر برای مخاطب اتفاق می افتد. در ادامه، بدو بدو آب بازی، شیطنت و تفریح همراه با شخصیت های محبوب کارتونی که رفتارهایشان منطبق با کارکتر واقعی آنهاست در کنار نقش و حضور به اندازه شامپو کف به طوری به این حال و هوای آسیب نزند اما حضور داشته باشد.

هنوز در کانال تلگرام دنیای تبلیغات عضو نشده‌اید؟

هر چند در این بخش کار نکاتی برای بهتر شدن کار وجود دارد که در بین محاسن قابل توجه این آگهی چندان خودنمایی نمی کند و قابل صرف نظر کردن است.

نکته قوت سوم که پاشنه آشیل بسیاری از آگهی های این روزهاست، کپی رایتینگ خوب با اجرای خوب است. آوازی که بچه ها را پس از چند بار دیدن به زمزمه وا می دارد و ریتمش در ذهن می ماند و به لحاظ محتوا هم، به اندازه حرف می زند و اطلاعاتی که باید به مخاطبش بدهد را مطلبق با رسانه و مخاطبش می دهد. محتوایی که برای بچه ها و بزرگترها هر دو کار می کند.

فارغ از سر زندگی و موسیقی متن را بخوانیم:

همه توی ماشین سواریم

عضویت در سوپرگروه تبلیغاتی متخصصین فعال حوزه تبلیغات و بازاریابی

می خندیم، خوشحالیم

چون که با شامپوی اوه قرار داریم

کوچولو می زنه زیر گریه، اوه اوه اوه، اوه می خواد

مامانش می گه ش…ش.. ش… اوه داره میاد

اوه دوسته با چشمای کوچولوها، کوچولوها

اوه میاره نرمی رو، واسه موهای ما…

– –

این همه بچه  عاشق اوه ، شامپو سر و بدن اوه

 

استفاده از کلمات کلیدی خوب، معرفی خواص محصول، موسیقی و آواز خوب همه و همه آگهی را از این حیث برجسته کرده است و درنهایت هم این حس خوب می تواند با خرید این شامپوها و تداعی صحنه هایآگهی در کنار بچه ها باقی بماند و حتی برخی تصاویر آگهی را در فضای واقعی تقلید کنند.

در مجموع آگهی فوق فارغ از برخی نکات ریز، آگهی حساب شده،  سرخوش، خوش آب و رنگ و حال خوب کنی است که سالها در یاد حافظه تبلیغاتی ایران خواهد ماند.

 

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

برچسب‌ها
نمایش بیشتر

امیرحسین نوریان

منتقد و تحلیلگر تبلیغات

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن