دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند

پربازدید ترین کانال تبلیغات و برند

“تحمل نقد نشانه بارز فرهنگ است. حتی حقیقت هم نیازمند نقد است نه ستایش.”

نیچه
بزرگان بازاریابی ایران - امیرحسین نوریان
رسانه تبلیغات - مجری تبلیغات0
بدون دیدگاه
وقتی خلاقیت سوار اسانسور می شود!

دنیای تبلیغات- علیرضا نصرتی- هر وسیله ای که به عنوان رسانه برای تبلیغ در نظر گرفته می شود، از بیلبورد گرفته تا اتوبوس و  پله برقی و آسانسور، دارای ویژگیهاییست که آن را از رسانه های دیگر متمایز می کند، این تمایز  باید حتما در طراحی  مورد توجه قرار گیرد و تبلیغ برای این رسانه جدید مناسب سازی شود. یعنی تبلیغی که برای  بیلبورد طراحی شده است ، وقتی قرار است بر روی اتوبوس اجرا شود حتما باید تغییر کند، اما این تغییر فقط در اندازه، شکل اجرا و جابجایی عناصر بصری خلاصه نمی شود. به بیان دیگر ویژگیهای اتوبوس مثل، در حرکت بودن، وجود چرخها و درها، پنجره ها و  حتی قسمت آکاردیونی اتوبوس باید مد نظر قرار بگیرند و از آنها برای انتقال پیام استفاده شود.
در نمونه های  زیر از آسانسور به عنوان  رسانه تبلیغی استفاده شده  و از ویژگیهای  منحصر به فرد آن، برای انتقال پیام به خوبی استفاده شده است. مطالعه این گونه تبلیغات به ما کمک می کند تا بهترین رسانه را برای انتقال پیام استفاده کنیم و  تبلیغمان را با رسانه ای که انتخاب کرده ایم، مناسب سازی نماییم.

این تبلیغ مربوط به نمایشگاهی است به نام
BODY WORLDS
که بدن و اندام انسان را به شکل واقعی برای مردم به نمایش می گذارد و مردم را با کارکرد و فیزیولوژی بدن انسان آشنا می کند و تاثیرات منفی بیماریها، الکل و سیگار را بر سلامتی انسان، به شکل واقعی  به مردم نشان می دهد. بر روی در آسانسور نوشته درون را ببین و وقتی در باز می شود، اندامهای درونی بدن انسان دیده می شوند.

این تبلیغ مربوط به باشگاه بدنسازی است، و از باز و بسته شدن در برای نشان دادن یک حرکت ورزشی استفاده کرده است.

این یکی با همه فرق دارد، ماجرا را از زاویه جدیدی دیده است،  این تبلیغ لیفتراک است

 

این تبلیغ کارد آشپزخانه است، آنقدر تیز است که یک خرچنگ را به راحتی به دو نیم می کند

این هم تبلیغ یک وکیل طلاق است، دکمه را که می زنیم در باز می شود و عروس و داماد از هم جدا می شوند و اطلاعات مربوط به وکیل، داخل آسانسور نمایان می شوند.

این تبلیغ یکی از بهترین استفاده هایی است که در تبلیغات از یک تابلوی نقاشی شده است، استفاده خلاقانه یک جراح پلاستیک در ایتالیا از تابلوی آفرینش میکل آنژ، کنار تابلو نوشته شده دوباره متولد شوید و انگشت خدا به دکمه آسانسوری اشاره می کند که مراجعین را به مطب دکتر می رساند تا با جراحی پلاستیک دوباره متولد شوند!

اما بهترین کار این مجموعه این است:
تصور کنید چند لحظه منتظر ایستاده اید تا آسانسور برسد، بعد با تعجب متوجه این انگشتهای لای در آسانسور می شوید. این انگشتهای لای در، ذهنتان را درگیر می کند و تا در باز شود،کلی داستان و ماجرا برایش در ذهنتان می سازید. اما وقتی در باز می شود و تصویر زندانی گوانتانامو را می بینید و نوشته اش را می خوانید، متوجه می شوید که حدستان اشتباه بوده و اصل ماجرا چیز دیگری است. همین زمان کوتاهی که درگیر این ماجرا می شوید، برای تاثیر گذاشتن این تبلیغ بر ذهن شما کافیست.


ایده این تبلیغ بسیار خلاقانه است، اجرای درستی دارد و از مدیای بسیار مناسبی  برای تبلیغ استفاده کرده است. اسانسور فضای بسته ای دارد که بسیار شبیه زندان انفرادیست، دستهای لای در، تلاش بیهوده زندانی را برای نجات یافتن نشان می دهد و تنهایی و بی کسی زندانی در آسانسور کاملا حس می شود. اما مهمترین نکته این است که تا کسی دکمه آسانسور را نزند، در باز نمی شود! این نکته، پیام اصلی این تبلیغ است، یعنی  اگر شما کمک نکنید این زندانیان نجات پیدا نمی کنند. در نوشته روی لباس زندانی هم تاکید شده که کمک کنید تا این  وضعیت تغییر کند
این تبلیغ همه چیزش به همه چیزش می آید و تمام مولفه ها و بخشهای سازنده آن در هماهنگی کاملی با هم هستند، این یک تبلیغ فوق العاده و بی نقص است.


./پایان
دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند در تلگرام را دنبال کنید

نويسنده :


طراح گرافیک کارشناس تبلیغات و تحلیلگر تبلیغات چاپی
Print Friendly and PDF
دنیای تبلیغات - پشتیبان همایش

دیگر رسانه ها