آموزشپیشنهاد سردبیرتحلیل

فرستنده یک ایده پرداز

دنیای تبلیغات- نویسنده مهمان- امیرخاکی پور- تخیل کنید شما در دوره ای زندگی می کنید که تلوزیون رنگی هنوز به بازار نیامده و تنها TVها، TV هائی هستند که فقط رنگ های سیاه و سفید و طیف میان این دو را به شما نمایش می دهند…تخیل کنید…

به شما سفارشِ نگارشِ یک آگهی تبلیغاتی برای اولین نسلِ TVهای رنگی داده می شود، شما باید TV رنگی را در رسانه ای سیاه و سفید تبلیغ کنید… اگه برای این سفارش ایده ای خلاقانه، درست و جذاب دارید، یک نفسِ عمیق بکشید و به دنیای خلاق و جذاب و پردرآمد تبلیغات بپیوندید.

هنوز در کانال تلگرام دنیای تبلیغات عضو نشده‌اید؟

نقدِ نقدِ تبلیغات…

چگونه می توان برای یک پروژه تبلیغاتی، نقدی درست و حسابی، دقیق و منطقی و البته سازنده داشت؟

برای انجام این کار، شما لازم است که در جریان یک چیزها و ماجراهائی باشید تا بتوانید نقدی درست و حسابی، دقیق و منطقی و البته سازنده انجام دهید. مثلا لازم است شما بدانید:

آگهی به سفارش چه کسی است؟

عضویت در سوپرگروه تبلیغاتی متخصصین فعال حوزه تبلیغات و بازاریابی

سن و قد و مدل مو، سلایق و علایق، نحوه لباس پوشیدنش، سمتِ سفارش دهنده. سفارش دهنده اوقات فراغتش را چگونه سپری می کند؟ و … همه اینها مهم هستند،  سفارش دهنده کار شما را با این چیزها مورد سنجش قرار خواهد داد و لیست  اصلاحات بر این اساس برای شما ارسال خواهد شد.

یکبار مدیر یک شرکت، آگهی خوش ایده و خوش ساخت ی را رد کرد، بعدها مشخص شد رنگ مبل های آگهی  همرنگ مبل های خانه مادر زنش بوده است و …

پیام آگهی چیست؟ چه باید باشد…

آگهی چه می خواهد بگوید؟ آیا چیزی که می خواهد بگوید، درست ترین پیام برای این کالا یا خدمات است؟ شما بدون داشتنِ یک پیامِ صریح و مشخص نمی توانید به ایده ای درست و خلاقانه دست بیابید… برای گروه سازنده یک آگهی، این پیام از هرچیز واجب تر است. گاهی شما با بریف هائی برخورد خواهید کرد که استخراج یک پیامِ مشخص از آن تقریبا غیر ممکن است…دانستن این پیام برای شما نقدگرِ محترم نیز بسیار واجب است.

مخاطبان آگهی شما چه کسانی هستند؟ خودِ تبلیغات چی ها هم گاهی درست و دقیق نمی دانند برای چه کسی باید این آگهی را بسازند. هیچ تحقیق درست و قابلِ اتکائی درباره گروه مخاطب انجام نمی شود. یک آگهی را به ۱۰ نفر نشان بدهید، شما ۱۰ دیدگاه و برداشت مختلف دریافت خواهید کرد…پی بردن به چگونگی تاثیر پذیری مخاطبِ ایرانی، خیلی خیلی کارِ دشواریست.

زمان، چقدر زمان در اختیار شماست برای ایده پردازی و ساخت این آگهی؟

ساعت هشتِ شب از شما درخواست ساخت یک آگهی می شود که فردا شب، درست کمتر از ۲۴ ساعت باید، بله باید روی آنتن باشد و بریف ی که در اختیار شماست تنها این جمله پر مغز و پر معنی است: یک آگهی خوب و متفاوت و جذاب می خواهیم…

چه می کنید؟ خروجی شما چه خواهد بود؟ تعریفِ شما از خوب با تعریفِ سفارش دهنده از خوب، چقدر شبیه است؟

بودجه. برای ساخت آگهی تان و انتقال درستِ پیامش، شما لازم دارید که X تومان هزینه کنید.

اما سفارش دهنده تنها به شما ۲۰۰۰۰۰۰۰ – X تومان پرداخت می کند…چه چیزهائی را بیخیال می شوید؟ چقدر آگهی تان از این بیخیال شدن ها آسیب خواهد دید؟ اگر هر سفارش دهنده تنها هزینه یکبار از پخشش را به هزینه ساخت اگهی اش اضافه می کرد، بینندگان از دیدن آگهی های بازرگانی لذت بیشتر می بردند و کانال ها با شروع آگهی ها عوض نمی شدند.

آگهی شما باید دلِ چه کسی را بدست بیاورد؟ سفارش دهندهِ شما؟ مدیرِ شما؟ مخاطبِ شما؟

یک روز یک برند سفارش تابلو تبلیغاتی داد به یک آژانس، آژانس با بررسی هاش ۲۰ تابلو برای برند اکران کرد.

چند روز گذشت و مدیر برند با توپی پر تماس گرفت و گفت این همه به شما پول دادم هیچ کس تاحالا من را ندیدِ است، آژانس همان شب یک تابلو در مسیر خانه مدیر برند نصب کرد. فرداش مدیر برند تماس گرفت و بسیار سپاسگزار بود. مدیر گفت حالا همه ما را می بینند. او خودش به تنهائی همه بود…

محدودیت هائی که از جانب …… و ……. و ……. و ……. و ……. و ……. و ……. و……. سرِ راه شماست، چیست؟ یک ایده خلاقانه برای یک رنگِ موی زنانه… بگذریم…………………………………………………………

آیا محصول و یا خدماتی که سفارش دهنده می خواهد تبلیغ کند، ارزش تبلیغ کردن را دارد؟ مخاطب خیلی سخت، خیلی سخت حاضر می شود پولش را دور بریزد. اسکناس های درون جیب و حساب مردم، یکی از عزیزترین دارائی های آنهاست. مردم بسادگی عزیزانشان را از دست نمی دهند.

و …

و باید بگویم آگاه بودن به تمام این ماجراها، بسیار دشوار است. پس اگر که  با خبر نیستیم، من فکر می کنم، بکار گرفتن واژگانی دیگر کمی منصفانه تر خواهد بود. واژگانی چون، دیدگاه من این است… برداشت من این است… تصور من این است…

بی شک در بازار تبلیغات ایران آگهی بد( همه چیز را در یک بد خلاصه می کنم) زیاد ساخته شده و باز هم ساخته خواهد شد. کمتر تبلیغات چی را پیدا می کنید که در کارنامه اش کار بد وجود نداشته باشد…

این اما پایان ماجرا نیست. تبلیغات چی هائی هستند که بلاخره یک روز رسم بازی را عوض خواهند کرد…بدونِ شک نقد های درست و حسابی، دقیق و منطقی و البته سازنده به تبلیغات چی هائی که در سر این رسم را می پرورانند، کمکِ بزرگی خواهد بود…

و هرگز فراموش مان نشودکه مردم دِریل را بخاطر دِریل نمی خرند، مردم دِریل را بخاطر سوراخی که می تواند در دیوار برایشان ایجاد کند می خرند.

 

تلوزیون های رنگی در انتظار ایده های درست و خلاقانه شما هستند…

 

 

 

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

برچسب‌ها
نمایش بیشتر

نویسنده مهمان

محتوایی که توسط این اکانت نمایش داده می‌شود توسط سایر افراد نوشته شده است، درصورتی که مایل هستید در دنیای تبلیغات مطلب بنویسید با 09367381322 در تماس باشید

نوشته‌های مشابه

‫۳ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن