بهاریه ۱۳۹۴

دکتر فرزاد مقدم / سال تغییر رویه برندسازی در ایران…

دنیای تبلیغات- بهاریه – دکتر فرزاد مقدم-

نکته اول) طبق تحقیق استوری، بیش از ۹۰ درصد شرکتهای دنیا کوچک و یا متوسط ( یعنی همان SME ها) هستند. بر حسب تعریف وزارت صنایع و معادن و وزارت جهادکشاورزی، SME ها عبارتند از تشکیلات اقتصادی خدماتی و صنعتی منطقه‌ای با کمتر از ۵۰ نفر کارمند. البته بانک مرکزی ایران فقط مؤسسات دارای کمتر از ۱۰ نفر کارمند را به عنوان SME تعریف می‌کند.

هنوز در کانال تلگرام دنیای تبلیغات عضو نشده‌اید؟

نکته دوم) طبق نظر کراکه ( Krake ) از صاحبنطران حوزه برند در کشور هلند، اکثر آنچه که در ادبیات برندسازی درباره مدیریت برند آمده است مربوط به شرکتهای بزرگ و عموما برندهای چندملیتی است. گرچه بسیاری از آنان مانند نایکی در ابتدا یک کارآفرینی کوچک بوده اند اما مدلهایی که امروزه در کتابها برای آنان ذکر می شود درباره وضعیت کنونی و شرایط فعلی است که شرکت بزرگ محسوب می شوند. بنابراین تفاوت است میان برنامه ای که با یک نفر اجرا می شود یا توسط یک تیم ۲۵ نفره. تفاوت است ۲۰ میلیون تومان صرف برنامه برندسازی کنی یا ۴ میلیارد تومان!

حال پرسش این است: با تقلید از مدلها و برنامه های برندهای بزرگ آیا می توان برند شرکتهای کوچک و متوسط را خلق و مدیریت کرد؟

نکته سوم) همه ما کارآفرینانی را می شناسیم که به تنهایی از شرکتی کوچک موفق به خلق یک شرکت بزرگ و برندی خوشنام گشته اند. آیا به نظر شما می توان به همان شیوه ای که یک برند را (هنگامی که کوچک و متعلق فقط به خود ما است) خلق می کنیم، به همان روش هم حفظ و توسعه اش بدهیم؟ (هنگامی که دیگر بزرگ شده و حالا افراد دیگری هم به غیر از کارآفرین اولیه در مدیریت آن نقش دارند).

از مجموع این سه نکته چنین بر می آید که با توجه به وضعیت شرکتهای موجود در کشور، و از طرفی با توجه به نیاز مبرم به برندسازی با توجه به افزایش رقابت که با ورود شرکتهای خارجی به ایران در راه است، می بایست برای برندسازی شرکتهای کوچک و متوسطمان فکری کرد.

عضویت در سوپرگروه تبلیغاتی متخصصین فعال حوزه تبلیغات و بازاریابی

کراکه در تحقیق خود درباره شرکتهای کوچک و متوسط هلندی می گوید: “بیش از نیمی از این شرکتها به موضوع برندسازی فکر نمی کنند. از آنهایی هم که به این موضوع می اندیشند بیش از ۸۰ درصد برندسازی را شناخته شدن توسط مردم و یا داشتن لوگو و شعار مناسب می دانند.”

در ایران نیز وضعیت در شرکتهای کوچک و متوسط بهتر که نیست بدتر نیز هست. در یک کلام می توان گفت موضوع برندسازی و از آن مهمتر مدیریت برند هنوز به درستی درک نشده است!

آنچه که به نظر نگارنده از تمامی اینها مهمتر است، موضوع عدم آشنائی مدیران بازاریابی ما با مدلهای برندسازی و نبود شغلی به نام مدیر برند در شرکتهای ایرانی است. البته با وجود تحریم نانوشته ای که برای رشته تبلیغات و مدیریت برند در دانشگاهها در نظر گرفته شده است، بعید می بینم که به زودی این مشکل به درستی حل شود. تنها برای پاسخ به نیاز بازار و جبر زمان یک راه می ماند:

آموختن از طریق سعی و خطا!

یعنی کارشناسان موضوع برند، با ضرر زدن به شرکتهایی که نیاز به برندسازی دارند رفته رفته کار را یاد خواهند گرفت. هنگامی که از تجربه دیگران از طریق آموزش و یادگیری استفاده نکنیم هر روز منابع  کشور را با این سعی و خطاها به دور می ریزیم، و به تعبیری دیگر ما هر روز در حال اختراع مجدد چرخ نیز هستیم.

امیدوارم سال نو، سالی باشد که از خواب زمستانی چند صد ساله مان برخیزیم و به جای اتکا به نفت، به سمت یادگیری و تولید ارزشهای افزوده ای برویم که پایداری بیشتری داشته باشند.

سال نو مبارک!

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

برچسب‌ها
نمایش بیشتر

نویسنده مهمان

محتوایی که توسط این اکانت نمایش داده می‌شود توسط سایر افراد نوشته شده است، درصورتی که مایل هستید در دنیای تبلیغات مطلب بنویسید با 09367381322 در تماس باشید

نوشته‌های مشابه

یک نظر

  1. ارادتمند استاد بزرگوار،
    امیدوارم با زحمات حضرتعالی و دیگر متخصصین این حوزه، شرکت های کوچک و متوسط که بیشترین نیاز به علوم مرتبط با برند را جهت حفظ بقاء نیاز دارند، از دام تحجر شرکت های بی تجربه و بی مسئولیت تبلیغاتی برهند و با تجارب مثبت به سمت موفقیت پیش روند.
    سال نوی شما هم مبارک باشد و به امید موفقیت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هم‌چنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن