بهاریه ۱۳۹۴

ثریا نوروزی / اندر حکایت هدایای نوروزی

دنیای تبلیغات- بهاریه- ثریا نوروزی– معمولا از سه هفته مانده به عید شروع میشود و تا آخرین روزهای کاری سال ادامه دارد و حتی گاهی در روزهای آغازین سال جدید هم ارسال میشود. احتمالا درست حدس زده اید: منظورم هدایای یادبود شرکت ها به مناسبت سال جدید به مشتریان کالاها و خدمات و گاهی نیز به شرکت های همکار در صنف میباشد.

صحبت از هدایای نوروزی در کنار شیرین بودنش، برای شخص من یادآور کلمه ای تکراری و تقریبا بی خاصیت “سر رسید” است. هدیه ای که گاه به تنهایی و گاه در کنار دیگر هدایای نوروزی برای اشخاص ارسال میشود. چندیدن سال است که مرتب این سوال را از خودم میپرسم: فایده چاپ و ارسال این سر رسیدها از طرف شرکتهای و سازمانهای مختلف چیست؟ آیا واقعا این سررسیدها آن کارکردی که از آنها انتظار میرود و به آن منظور تهیه شده اند را ایفا میکنند؟اصلا مگر این سررسیدها نباشند مشتریان و دیگر شرکتها راه دیگری برای آشنایی با محصولات یا خدمات شرکت ما ندارند؟ و چرا کمتر شرکتی دست به ابتکار زده و این سررسیدها و تقویم ها را با هدایای دیگری جایگزین نمیکند؟

هنوز در کانال تلگرام دنیای تبلیغات عضو نشده‌اید؟

عمیق تر که فکر میکنم موضوع قدری هم نگران کننده جلوه میکند: یعنی چند اصله درخت قطع شده اند تا این سررسیدهای بی خاصیت و بی کارکرد و تکراری درست شوند و دست آخر هم به جای اینکه حتی نیم نگاهی در آنها انداخته شود در گوشه ای خاک خورده، یا به شخصی غیر مرتبط با محصول اهدا شده و یا دفتر نقاشی کودکی گردد؟

یادم می آید بزرگی در صنعت سیمان (دکتر حافظ کمال هدایت) عادت بسیار زیبا و هوشمندانه ای داشت. او هر سال کتابی را برای یادبود و به عنوان هدیه نوروزی برای اشخاص میفرستاد و چه چیزی میتواند از این زیباتر باشد که هدیه ی آغاز سال نو کتابی باشد که شخص مورد نظر را با موضوع و یا مفهوم جدیدی آشنا کند و از طرفی هم به صنعت نشر به نوعی رونق دهد، آن هم در کشوری که فقر کتابخوانی در آن بیداد میکند و البته همه ما بارها و بارها شنیده ایم که میانگین مطالعه هر ایرانی در سال حتی به یک ساعت هم نمیرسد.

از کتاب که بگذریم، اخیرا برخی شرکتها بویژه آنهایی که تولید کننده کالایی خاص نیستند دست به ابتکار زده و کالایی بی ارتباط با خدمات شرکت اما در نوع خود بسیار کاربردی و به درد بخور (با در نظر گرفتن جنسیت گیرنده هدیه) که لوگو به همراه نام و گاه شعار تجاری بر روی آن درج شده، به مشتریان هدیه میدهند.این کار باعث میشود هر بار که مشتری از هدیه استفاده میکند یاد اهداکننده بیافتد و به نظرم در این مورد بسیار موثرتر از سررسید یا هر تقویم رومیزی دیگری عمل میکند.

به نظر میرسد به واسطه یک تحقیق جامع و علمی بتوان میزان اثربخشی واقعی سررسیدها را در ایران مشخص کرد تا شاید نتایج این تحقیق مسیر صحیح را در انتخاب و عرضه هدایای اثربخش روشن کرده و از طرفی از قطع شدن بی مورد درختان و در نهایت نابودی جنگل ها جلوگیری کند. به امید آن روز و روزهای زیباتر در کنار شما خوانند گان عزیز مطالب سایت دنیای تبلیغات، سایت اول و منتخب شما در حوزه تبلیغات، به استقبال بهارمیرویم. شاد  باشید

عضویت در سوپرگروه تبلیغاتی متخصصین فعال حوزه تبلیغات و بازاریابی
[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

برچسب‌ها
نمایش بیشتر

ثریا نوروزی

کارشناسي ارشد مديريت راهبردي کسب و کار با گرايش بازاريابي ,کارشناسي ارشد آموزش زبان انگليسي و كارشناسي زبان فرانسه ,مسئول خريدهاي خارجي شرکت مارگارين

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن